0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd på ung 10år..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 år. För vem vill köpa en nästan 10år gammal bil som måste servas snart för 100k Batterileasing är ju något som det pratas om.....
Förr så var gruvtruckar drivna en elmotorer med en dieseldriven generator som gav elen men den tekniken är nog övergiven i dag. Skulle det vara mindre förluster med elmotorer och generator så borde det väl fortfarande användas?
Elbilar med en bränslecellsanläggning för batteriladdning har jag inte sett än men börjar nu komma i behändiga format till fritidsbåtar.Metanol är bränslet. Hyfsat miljövänligt skulle det bli mellan laddningarna på elnät och ökad räckvidd på elbilarna.Den tekniken har använts i ubåt sedan länge men med annat bränsle. en bränslecells motor kan ju matas med lite av varje.http://www.thermoprodukter.se/efoy.htm
Man har en 'vanlig' diesel/bensinvärmare för stödvärme. Dessutom kräver även batterierna värme när det är kallt ute...http://www.aftonbladet.se/bil/gronmotor/article8240106.abhttp://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/miljo/article12831649.abJag gillar inte Aftonbladet, men det var de träffar som dök upp först när jag googlade...
För att bränsleceller skall slå så måste polisen sluta jaga de entreprenörer som tillverkar ekologisk, närproducerad etanol. http://st.nu/medelpad/ljustorp/1.2932888-flera-fran-ljustorp-i-hembranningsharvan
Citat från: purjo__ skrivet 10 maj 2011, 13:36:13För att bränsleceller skall slå så måste polisen sluta jaga de entreprenörer som tillverkar ekologisk, närproducerad etanol. http://st.nu/medelpad/ljustorp/1.2932888-flera-fran-ljustorp-i-hembranningsharvanOj vad dom hade slitit.. men det gäller att skilja på etanol och metanol annars kan man bli blind..
Jag har en bränslecell från efoy till min båt. Den fungerar bra. säkerställer att batterierna kan ta hand om behoven ombord utan att behöva köra igång motorn för att ladda. Det är i första hand en produkt som kom fram för husbilar men passar så klart också bra för båtar. Dess andedräkt motsvarar en bäbis vad gäller utsläpp och kan alltså köras inomhus.
I rabalders fall fungerar 10-15 mil bara som 3e bil. Men majoriteten av befolkningen (privatpersoner) klarar sig bra med detta som 1a bil och eventuellt en förbränningsbil som andra bil. Eller om förbränningen finns som sekundär kraftkälla i 1a bilen. Här gäller det att se vad som fångar upp majoriteten.
Citat från: David Rinnan skrivet 10 maj 2011, 14:14:58I rabalders fall fungerar 10-15 mil bara som 3e bil. Men majoriteten av befolkningen (privatpersoner) klarar sig bra med detta som 1a bil och eventuellt en förbränningsbil som andra bil. Eller om förbränningen finns som sekundär kraftkälla i 1a bilen. Här gäller det att se vad som fångar upp majoriteten. Vad har du för belägg runt detta med majoriteten av befolkningen klarar sig..... Jag har svårt att se vem som skulle kunna klara sig på enbart 1 elbil i familjen. I princip alla skulle behöva en extra bil som har förbränningsmotor alt en hybridbil.