Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 50712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #105 skrivet: 10 maj 2011, 11:53:00 »
Man har en 'vanlig' diesel/bensinvärmare för stödvärme. Dessutom kräver även batterierna värme när det är kallt ute...
http://www.aftonbladet.se/bil/gronmotor/article8240106.ab
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/miljo/article12831649.ab

Jag gillar inte Aftonbladet, men det var de träffar som dök upp först när jag googlade...
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 11:59:59 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #106 skrivet: 10 maj 2011, 12:08:29 »
Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd pÃ¥ ung 10Ã¥r..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 Ã¥r. För vem vill köpa en nästan 10Ã¥r gammal bil som mÃ¥ste servas snart för 100k  :-\

Batterileasing är ju något som det pratas om.....

Med tanke på alla fina och dyra metaller som ingår så kanske batteriet inte är helt värdelöst. Man kan ju hoppas att det går att få liiite betalt iaf för det gamla.

Frågan är om vi inte ser problemet redan idag fast inte i riktigt samma nivå. Ett nytt batteri till Prius ska enligt uppgift kosta mellan 25 och 30kkr. Eftersom garantin är 8år eller 16000 mil på batterierna så sjunker priserna på de äldre bilarna markant (att sen Toyota säger att batterierna håller bilens livstid betyder ingenting)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #107 skrivet: 10 maj 2011, 12:42:33 »
Elbilar med en bränslecellsanläggning för batteriladdning har jag inte sett än men börjar nu komma i behändiga format till fritidsbåtar.

Metanol är bränslet. Hyfsat miljövänligt skulle det bli mellan laddningarna på elnät och ökad räckvidd på elbilarna.

Den tekniken har använts i ubåt sedan länge men med annat bränsle. en bränslecells motor kan ju matas med lite av varje.
http://www.thermoprodukter.se/efoy.htm
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #108 skrivet: 10 maj 2011, 12:50:10 »
Förr så var gruvtruckar drivna en elmotorer med en dieseldriven generator som gav elen men den tekniken är nog övergiven i dag. Skulle det vara mindre förluster med elmotorer och generator så borde det väl fortfarande användas?

Den tekniken (brukar benämnas dieselelektrisk drift eller eltransmission) är på ingång i tunga fordon, framför allt bussar för stadstrafik. De stora fördelarna, förutom bättre möjligheter att låta motorn gå under så ekonomiska förhållanden som möjligt, är dels att man kan få drift på alla hjul mer eller mindre utan extra kostnad (stor fördel på ledbussar i halka och för den delen i alla backiga städer) och dels att man får större frihet att stuva undan dieselmotor och kraftelektronik var som helst i chassit - man blir inte längre bunden av kardanaxlar och sånt utan får helt nya möjligheter till t ex låggolvsbyggen. Dessutom är det mycket lätt gjort att komplettera ett sådant system med batteri eller supercap för att få mer eller mindre parallellhybridegenskaper hos fordonet.

Om vi ser på järnvägssidan så har så gott som alla tyngre diesellok världen över eltransmission. Mekaniska växellådor, automatlådor eller hydrostatdrift förekommer där bara i t ex växellok och lätta motorvagnar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #109 skrivet: 10 maj 2011, 13:07:53 »
Hmm, detta med säkerhet verkar få helt nya utmaningar när det kommer riktiga elbilar.
 b00k
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101214-elbilar-sakrare/index.xml

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #110 skrivet: 10 maj 2011, 13:15:19 »
Elbilar med en bränslecellsanläggning för batteriladdning har jag inte sett än men börjar nu komma i behändiga format till fritidsbåtar.

Metanol är bränslet. Hyfsat miljövänligt skulle det bli mellan laddningarna på elnät och ökad räckvidd på elbilarna.

Den tekniken har använts i ubåt sedan länge men med annat bränsle. en bränslecells motor kan ju matas med lite av varje.
http://www.thermoprodukter.se/efoy.htm


Dock ser jag två problem med detta.
Dels framställs metanol idag huvudsakligen ur fossila råvaror. Det finns anläggningar för metanolproduktion ur skogsråvara på projekteringsstadiet men är tveksam till om någon sådan kommer i kommersiell drift inom överskådlig tid.

Och dels är metanol som framställs för industriellt bruk inte särskilt ren, bland annat kan den innehålla organiska syror som gör den så korrosiv att den måste levereras i fat av syrafast stål. Reningsprocesserna är mycket dyra, det märks om inte annat på priset på den metanol som säljs för modellflyg- och motorsportbruk. Man kan räkna med att bränsleceller ställer ännu högre krav på renhet hos metanolen än vad en gammaldags kolvmotor gör.

Slutsats: Metanol + bränsleceller är en trevlig forskarlekstuga som har lätt för att generera forskningspengar från olika myndigheter, men ur användbarhets-, miljö- och kostnadssynpunkt är det tveksamt om den någonsin blir överlägsen dagens teknik med drift av kolvmotorer på t ex etanol eller gengas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #111 skrivet: 10 maj 2011, 13:19:46 »
Elbilar med en bränslecellsanläggning för batteriladdning har jag inte sett än men börjar nu komma i behändiga format till fritidsbåtar.

Metanol är bränslet. Hyfsat miljövänligt skulle det bli mellan laddningarna på elnät och ökad räckvidd på elbilarna.

Den tekniken har använts i ubåt sedan länge men med annat bränsle. en bränslecells motor kan ju matas med lite av varje.
http://www.thermoprodukter.se/efoy.htm


Du kommer inte lÃ¥ngt varje dag om du ska ladda dina driftbatterier med den laddaren  ;) Fast det är klart, du kan ju ha mÃ¥nga. Men jag hÃ¥ller med om att tekniken är intressant och kan kanske vara ett alternativ i framtiden men det ställer en hel del krav pÃ¥ renheten i bränslet och dess ursprung.

Man kan ju fundera på om det kommer att krävas tillstånd för att få köpa metanol i större kvantiteter så man kan tanka bilen. Redan idag så krävs det att den som säljer metanol har tillstånd att hantera bränslet. Säljarna brukar dessutom ofta (alltid?) kräva att köparen legitimerar sig vid köp.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #112 skrivet: 10 maj 2011, 13:36:13 »
För att bränsleceller skall slÃ¥ sÃ¥ mÃ¥ste polisen sluta jaga de entreprenörer som tillverkar ekologisk, närproducerad etanol.  *vinkar*
http://st.nu/medelpad/ljustorp/1.2932888-flera-fran-ljustorp-i-hembranningsharvan
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #113 skrivet: 10 maj 2011, 13:43:53 »
Man har en 'vanlig' diesel/bensinvärmare för stödvärme. Dessutom kräver även batterierna värme när det är kallt ute...
http://www.aftonbladet.se/bil/gronmotor/article8240106.ab
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/miljo/article12831649.ab

Jag gillar inte Aftonbladet, men det var de träffar som dök upp först när jag googlade...

Jag tyckte den andra artikeln var så faktamässigt korrekt skriven och att hitta något sådant i Aftonbladet hör ju inte till vanligheterna........ Men sen så såg jag att det var en annons från Volvo :D

Men generella sett, som privatperson...kan en elbil med en räckvidd pÃ¥ bara 15mil fungera annat än som 3:e bil i en familj? Själv kör jag nog 3-4 dagar i veckan längre än 15mil, frugan minst en dag per vecka. Men visst, istället för hojen,  cabben eller bÃ¥ten....

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #114 skrivet: 10 maj 2011, 13:47:36 »
För att bränsleceller skall slÃ¥ sÃ¥ mÃ¥ste polisen sluta jaga de entreprenörer som tillverkar ekologisk, närproducerad etanol.  *vinkar*
http://st.nu/medelpad/ljustorp/1.2932888-flera-fran-ljustorp-i-hembranningsharvan

Oj vad dom hade slitit.. men det gäller att skilja på etanol och metanol annars kan man bli blind..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #115 skrivet: 10 maj 2011, 14:00:23 »
För att bränsleceller skall slÃ¥ sÃ¥ mÃ¥ste polisen sluta jaga de entreprenörer som tillverkar ekologisk, närproducerad etanol.  *vinkar*
http://st.nu/medelpad/ljustorp/1.2932888-flera-fran-ljustorp-i-hembranningsharvan

Oj vad dom hade slitit.. men det gäller att skilja på etanol och metanol annars kan man bli blind..

Bränslecellen funkar lika bra med etanol...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #116 skrivet: 10 maj 2011, 14:14:58 »
I rabalders fall fungerar 10-15 mil bara som 3e bil. Men majoriteten av befolkningen (privatpersoner) klarar sig bra med detta som 1a bil och eventuellt en förbränningsbil som andra bil. Eller om förbränningen finns som sekundär kraftkälla i 1a bilen. Här gäller det att se vad som fångar upp majoriteten. Individen är inte relevant i sammanhanget. De som befinner sig i marginalerna, på vilken sida det än må vara - fångar man upp i gen 2-10 etc.

Jag har en bränslecell från efoy till min båt. Den fungerar bra. säkerställer att batterierna kan ta hand om behoven ombord utan att behöva köra igång motorn för att ladda. Det är i första hand en produkt som kom fram för husbilar men passar så klart också bra för båtar. Dess andedräkt motsvarar en bäbis vad gäller utsläpp och kan alltså köras inomhus.

En del av problemet med förbränningsmotorer är att dom låter mycket och skickar ut avgaser som förpestar närmiljön. Det handlar även om att värna om närmiljön. Speciellt i skärgårdar och andra typer av skyddsområden. Det är inte ett problem som bränslecellen lider av. Sen är det upp till någon annan att fixa miljövänlig etanol/metanol.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #117 skrivet: 10 maj 2011, 14:33:16 »
Jag har en bränslecell från efoy till min båt. Den fungerar bra. säkerställer att batterierna kan ta hand om behoven ombord utan att behöva köra igång motorn för att ladda. Det är i första hand en produkt som kom fram för husbilar men passar så klart också bra för båtar. Dess andedräkt motsvarar en bäbis vad gäller utsläpp och kan alltså köras inomhus.

Vad kostar en dylik tingest och vilket pris har bränslet?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #118 skrivet: 10 maj 2011, 15:48:17 »
I rabalders fall fungerar 10-15 mil bara som 3e bil. Men majoriteten av befolkningen (privatpersoner) klarar sig bra med detta som 1a bil och eventuellt en förbränningsbil som andra bil. Eller om förbränningen finns som sekundär kraftkälla i 1a bilen. Här gäller det att se vad som fångar upp majoriteten.

Vad har du för belägg runt detta med majoriteten av befolkningen klarar sig.....
Jag har svårt att se vem som skulle kunna klara sig på enbart 1 elbil i familjen. I princip alla skulle behöva en extra bil som har förbränningsmotor alt en hybridbil.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #119 skrivet: 10 maj 2011, 16:12:51 »
I rabalders fall fungerar 10-15 mil bara som 3e bil. Men majoriteten av befolkningen (privatpersoner) klarar sig bra med detta som 1a bil och eventuellt en förbränningsbil som andra bil. Eller om förbränningen finns som sekundär kraftkälla i 1a bilen. Här gäller det att se vad som fångar upp majoriteten.

Vad har du för belägg runt detta med majoriteten av befolkningen klarar sig.....
Jag har svårt att se vem som skulle kunna klara sig på enbart 1 elbil i familjen. I princip alla skulle behöva en extra bil som har förbränningsmotor alt en hybridbil.

Tror du verkligen att majoriteten av befolkningen kör mer än 10-15 mil om dagen  Sc:,h

http://www.miljomal.se/Systemsidor/Indikatorsida/?iid=87&pl=1
Visserligen är statistiken utslagen på alla invånare. Räknar med att bara hälften av invånarna kör bil och bara på arbetsdagar (240/år) så blir det ändå bara 6 mil om dagen.


Här finns lite bättre siffror, om än lite gamla:
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R545.pdf

Figur 2.5: Daglig reslängd (km) som bilförare för personer i åldrarna 25-65 år med tillgång till
bil och körkort. Redovisat för olika livskategorier. Källa Riks-RVU/RES 1994-2001
Livskategori                    Män           Kvinnor
25-44 Ã¥r, inga barn           41           26
45-64 Ã¥r, inga barn           43           18
Förälder, barn 0-6 Ã¥r           43           20
Förälder, barn 7-18 Ã¥r           48           24
Pensionär                     36           7
Samtliga                     44           21

Figur 2.6: Genomsnittlig reslängd (km) per huvudresa mellan bostad och arbete, samtliga
färdmedel, redovisat för män och kvinnor i olika inkomstklasser. Källa Riks-RVU/RES 1994-2001
Ã…rsinkomst           Män           Kvinnor
<120                     14           10
120-<160                     12           11
160-<200                     15           12
200-<240                     16           13
240-                               19           14
Samtliga                     17           12


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!