0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
då blir det ju enkelt att få bidrag. Bara se till att den där 2 liters bensinmotorn driver en generator så är saken biff.
Citat från: T-bird skrivet 08 maj 2011, 21:10:16Det blir då lika stort problem som att få elen att räcka till när vi kör kaffebryggaren några gånger per dag, som det blir att få elen att räcka till vid laddningen av battteriet i laddhybriden, som täcker 80% av vår bilanvändning med bara eldrift. Brygger du verkligen 80 liter kaffe per dygn?
Det blir då lika stort problem som att få elen att räcka till när vi kör kaffebryggaren några gånger per dag, som det blir att få elen att räcka till vid laddningen av battteriet i laddhybriden, som täcker 80% av vår bilanvändning med bara eldrift.
Märk: "bil med såväl förbränningsmotor (för t.ex. bensin, diesel, etanol eller fordonsgas) som en eller flera elektriska motorer"En etanoldriven generator har aldrig och kommer aldrig att kunna kallas bilmotor.
Förr så var gruvtruckar drivna en elmotorer med en dieseldriven generator som gav elen men den tekniken är nog övergiven i dag. Skulle det vara mindre förluster med elmotorer och generator så borde det väl fortfarande användas?
Volten och syskonet Ampera är en laddhybrid med batteri och förbränningsmotor. Men där förbränningsmotorn laddar batteriet och inte driver direkt.Drivningen sker med elmotor och bara elmotor. Batteriräckvidd ca 6 mil med 16 kWh lagringskapacitet (teoretiskt)Sv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_VoltEng: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_VoltJämför med den rena elbilen Nissan LEAF som har 24 kWh batterilagringskapacitet. Är det någon som tror regeringens förslag om stöd för elbilar kommer innan Volvo och SAAB har elmodeller klara som uppfyller kraven?
Ska vi sätta upp en omröstning om vilka som tror att zibrosc någonsin kommer att erkänna att han har fel
Citat från: V70tdi skrivet 09 maj 2011, 20:01:40Förr så var gruvtruckar drivna en elmotorer med en dieseldriven generator som gav elen men den tekniken är nog övergiven i dag. Skulle det vara mindre förluster med elmotorer och generator så borde det väl fortfarande användas?Nu har vi fått en helt annan tyngd i tråden
En etanoldriven generator har aldrig och kommer aldrig att kunna kallas bilmotor.
En elhybrid bil har nu och fortsättningsvis två eller fler motorer för sin drivning.