Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 78210 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #75 skrivet: 09 maj 2011, 16:39:35 »
då blir det ju enkelt att få bidrag.

Bara se till att den där 2 liters bensinmotorn driver en generator så är saken biff.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #76 skrivet: 09 maj 2011, 16:46:44 »
då blir det ju enkelt att få bidrag.

Bara se till att den där 2 liters bensinmotorn driver en generator så är saken biff.


Lycka till med den bidragsansökningen och lycka till med bilbygget!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #77 skrivet: 09 maj 2011, 17:32:20 »
Bensindriven generator på släp för elbil kommer att bli en storsäljare ::)

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #78 skrivet: 09 maj 2011, 19:01:47 »

Det blir då lika stort problem som att få elen att räcka till när vi kör kaffebryggaren några gånger per dag, som det blir att få elen att räcka till vid laddningen av battteriet i laddhybriden, som täcker 80% av vår bilanvändning med bara eldrift.

Brygger du verkligen 80 liter kaffe per dygn?
Poängen är att I Sverige kör vi i genomsnitt 5,13 mil per bil och räknar man bort taxi och andra som kör extremt långt per dag kommer scb fram till att kvinnor i Sverige kör i snitt en hel mil per dag, och då kanske kaffebryggaren eller handukstorken i badrumet är ett större problem för elförbrukningen än att få vår el att räcka till för laddning av våra laddhybrider eler elbilar. Priusen går väl på 1,5 kWt per mil pluss lite laddnings och urladdninsförluster, handukstorken på hundra Watt blir väl 2,4 kWt per dygn som jämförelse.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #79 skrivet: 09 maj 2011, 19:09:09 »
Märk: "bil med såväl förbränningsmotor (för t.ex. bensin, diesel, etanol eller fordonsgas) som en eller flera elektriska motorer"

En etanoldriven generator har aldrig och kommer aldrig att kunna kallas bilmotor.

Tala om för oss andra var det står att förbränningsmotorn måste driva direkt på hjulen.

BTW så är även en etanolmotor en förbränningsmotor.


Med ditt sätt att tänka så är alla bilar hybrider. Det går ju faktiskt att köra bilen framåt med hjälp av startmotorn


Sen kan det ju vara intressant att veta att även tillverkaren och all press av Chevrolet Volt/Opel Ampera/Vauxhall Ampera kallar bilen för en plugin-hybrid
« Senast ändrad: 09 maj 2011, 19:22:30 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #80 skrivet: 09 maj 2011, 19:50:59 »
Ska vi sätta upp en omröstning om vilka som tror att zibrosc någonsin kommer att erkänna att han har fel :D

Men för ordningens skull kan vi väl enas om att årets bil, i europa och världen, Nissan LEAF iaf är en elbil. Thumbsup

Sedan tycker jag att Cheva volt är ett spännande koncept och om nu verkningsgraden blir så mycket bättre av att låta förbränningsmotorn driva en elmotor så varför tjabba med ett dyrt o tungt batteri. Skippa det och vi har en bil som drar hälften mot vad dagens snålaste drar. studs

« Senast ändrad: 09 maj 2011, 19:53:55 av rabalder »

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #81 skrivet: 09 maj 2011, 20:01:40 »
Förr så var gruvtruckar drivna en elmotorer med en dieseldriven generator som gav elen men den tekniken är nog övergiven i dag. Skulle det vara mindre förluster med elmotorer och generator så borde det väl fortfarande användas?
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #82 skrivet: 09 maj 2011, 20:08:33 »
Förr så var gruvtruckar drivna en elmotorer med en dieseldriven generator som gav elen men den tekniken är nog övergiven i dag. Skulle det vara mindre förluster med elmotorer och generator så borde det väl fortfarande användas?

Nu har vi fått en helt annan tyngd i tråden *roflmao*


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #83 skrivet: 09 maj 2011, 20:16:43 »
Volten och syskonet Ampera är en laddhybrid med batteri och förbränningsmotor. Men där förbränningsmotorn laddar batteriet och inte driver direkt.
Drivningen sker med elmotor och bara elmotor.
Batteriräckvidd ca 6 mil med 16 kWh lagringskapacitet (teoretiskt)
Sv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
Eng: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

Jämför med den rena elbilen Nissan LEAF som har 24 kWh batterilagringskapacitet.

Är det någon som tror regeringens förslag om stöd för elbilar kommer innan Volvo och SAAB har elmodeller klara som uppfyller kraven?




Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #84 skrivet: 09 maj 2011, 20:28:21 »
Volten och syskonet Ampera är en laddhybrid med batteri och förbränningsmotor. Men där förbränningsmotorn laddar batteriet och inte driver direkt.
Drivningen sker med elmotor och bara elmotor.
Batteriräckvidd ca 6 mil med 16 kWh lagringskapacitet (teoretiskt)
Sv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
Eng: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

Jämför med den rena elbilen Nissan LEAF som har 24 kWh batterilagringskapacitet.

Är det någon som tror regeringens förslag om stöd för elbilar kommer innan Volvo och SAAB har elmodeller klara som uppfyller kraven?

Ska man vara riktigt petig så ha jag uppfattat det som att Volten inte laddar batteriet, eg förbränningsmotorn används enbart till att driva elmotorn. Kan nog vara smart om man vill hålla nere co2 siffrorna för bilen själv.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #85 skrivet: 09 maj 2011, 20:31:01 »
Nej regeringens förslag kommer nog först när Saab och Volvo är klara att leverera. De har ju fått oerhört mycket "investeringspengar" i bidrag från staten gm Maud Olofsson och var Saabs elbilsstöd är kan man väl bara gissa..Vi får nog vänta ganska länge på besked hur elbilsstödet kommer att se ut.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #86 skrivet: 09 maj 2011, 20:39:16 »
Rätt ska va rätt.  Thumbsup
"After the Volt battery charge drops to about 35% of full charge, it switches to extended range mode, when a small 4-cylinder internal combustion engine burns premium gasoline to power a 55 kW (74 hp) generator supplying the electrical power to extend the Volt's range. In addition, while in extended range mode and travelling at highway speeds, the engine can engage mechanically via a clutch to combine with the electric motors for propulsion"

Fort men fel.


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #87 skrivet: 09 maj 2011, 20:44:57 »
Ska vi sätta upp en omröstning om vilka som tror att zibrosc någonsin kommer att erkänna att han har fel :D

Nää, det tycker jag inte, däremot en omröstning om vilket system isåfall.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #88 skrivet: 09 maj 2011, 21:55:15 »
Förr så var gruvtruckar drivna en elmotorer med en dieseldriven generator som gav elen men den tekniken är nog övergiven i dag. Skulle det vara mindre förluster med elmotorer och generator så borde det väl fortfarande användas?

Nu har vi fått en helt annan tyngd i tråden *roflmao*



Ja men du kan ju inte ha en CAT på bilden då det var dom som tog över efter LectraHaul diesel/el truckarna.
Satt en elmotor i varje bekhjulsnav som användes både till driv och broms men inte med dagens miljötänk med regenerering utan där brändes kraften bort i stora motståndspaket.
Spårar ur lite men kom att tänka på dom gamla fina truckarna när jag läste om elbilarna  tomte::
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #89 skrivet: 09 maj 2011, 22:57:57 »
En etanoldriven generator har aldrig och kommer aldrig att kunna kallas bilmotor.

Hur funkar en etanoldriven generator utan motor? Låter man etanolen rinna över ett skovelhjul? Bara för att motorn driver en generator så upphör den inte att vara förbränningsmotor.

Citera
En elhybrid bil har nu och fortsättningsvis två eller fler motorer för sin drivning.

Och det har inte Opel'n menar du?
Prius är en bensinbil med elektrisk hjälpmotor, till skillnad från seriehybrider som är elbilar med 'inbyggd laddare' - Det är fortfarande en typ av hybrid.

Sen finns det faktiskt elbilar som har flera motorer - en per hjul eller en per axel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!