Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 50703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #90 skrivet: 09 maj 2011, 23:26:06 »
"There's no sense in being precise when you don't even know what you are talking about." -John Von Neumann
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #91 skrivet: 10 maj 2011, 07:11:16 »
"Elbilar" kommer att få ett "supermiljöstöd" enligt flera allianspolitiker som Maud Olofsson och Andreas Carlgren mfl på storleksordningen 40 000.

Det är mer än osannolikt att elhybrider som Toyota Prius som funnits på marknaden i flera år då skulle få en prisnedsättning på dessa 40 000 och helt plötsligt kallas elbil.
(Som har två motorer till drivhjulen)

Det är mer än sannolikt att bilar med elmotor och batteri med olika laddninglösningar och definieras som elbil skulle få detta stöd på 40 000 eftersom det var ju just elbilar med mycket höga tillverkningskostnader men vill få säljbara tills de så småningom ev. sjunker i pris.
(Som har EN motor, elmotor, till drivhjulen)

I en snar framtid kommer svaret. Återkommer då.

Definiton motorfordon enligt fordonskungörelsen: Fordon, som för sitt framförande är försett med motor.
Så är det bara att bygga på med elhybrid, elbil osv. så blir det tydligt och enkelt.

 
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 07:13:06 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #92 skrivet: 10 maj 2011, 07:45:36 »

I en snar framtid kommer svaret. Återkommer då.
 

Nej tack, vi klarar oss bättre utan. ;)
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 09:55:45 av rabalder »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #93 skrivet: 10 maj 2011, 08:24:24 »
zibrosc1235:
Jag tror inte heller att Priusen kommer att få några premier, utan att det kommer att behövas betydligt lägre utsläpp för att bli kvalificerad. Dock är jag övertygad om att många serieHYBRIDER som laddar batterierna med en liten biobränsledriven förbränningsmotor kommer att omfattas.
Jag förstår inte varför du inte vill använda den korrekta benämningen på dessa bilar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #94 skrivet: 10 maj 2011, 08:59:57 »
Vada premie, racker det inte med att bransleforbrukningen halveras och miljobelastningen minskas radikalt?
Det tycker jag ar incitament nog att ta steget till hybrid eller vad man an kallar modellen.
Var nasta familjebil blir nog en hybrid eller snaldiesel.
Nastnasta kan bli elbil, vad vet man idag egentligen?
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #95 skrivet: 10 maj 2011, 09:31:09 »
Definiton motorfordon enligt fordonskungörelsen: Fordon, som för sitt framförande är försett med motor.

Nu blev det fel igen. Det är skillnad på motorfordon och motordrivet fordon

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

Cykel                   1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-
                        eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

                        2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
                        vevanordning som är

                        a. inrättat huvudsakligen för befordran av en
                        person,

                        b. inrättat för att föras av den Ã¥kande, och

                        c. konstruerat för en hastighet av högst 20
                        kilometer i timmen.

                        3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
                        vevanordning om elmotorn

                        a. endast förstärker kraften frÃ¥n tramp-
                        eller vevanordningen,

                        b. inte ger nÃ¥got krafttillskott vid
                        hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

                        c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250W

Motorfordon        Ett motordrivet fordon som är avsett att användas
                        huvudsakligen pÃ¥ väg, oavsett om det är
                        färdigbyggt eller inte, och som är inrättat

                        1. huvudsakligen för att självständigt användas
                        till person- eller godsbefordran, eller

                        2. för nÃ¥got annat ändamÃ¥l än som avses under 1,
                        om fordonet inte är att anse som en traktor eller
                        ett motorredskap.

                        Motorfordon delas in i bilar, motorcyklar och mopeder
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 09:42:00 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #96 skrivet: 10 maj 2011, 10:15:38 »
zibrosc1235:
Jag tror inte heller att Priusen kommer att få några premier, utan att det kommer att behövas betydligt lägre utsläpp för att bli kvalificerad. Dock är jag övertygad om att många serieHYBRIDER som laddar batterierna med en liten biobränsledriven förbränningsmotor kommer att omfattas.
Jag förstår inte varför du inte vill använda den korrekta benämningen på dessa bilar?

Har för mig att jag sett att Prius skall erbjuda en annan typ av batteri med mycket större räckvidd. Det kanske räcker för att kvalificera sig till bidragsklubben.
I UK så verkar det som hybrider typ Volt skall få bidrag på 5000gbp. Som jag har förstått så har dessa ett co2 utsläpp runt 40g/km. Hur mycket den släpper ut när enbart förbränningsmotorn går har jag inte hittat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #97 skrivet: 10 maj 2011, 10:17:55 »
zibrosc1235:
Jag tror inte heller att Priusen kommer att få några premier, utan att det kommer att behövas betydligt lägre utsläpp för att bli kvalificerad. Dock är jag övertygad om att många serieHYBRIDER som laddar batterierna med en liten biobränsledriven förbränningsmotor kommer att omfattas.
Jag förstår inte varför du inte vill använda den korrekta benämningen på dessa bilar?

Har för mig att jag sett att Prius skall erbjuda en annan typ av batteri med mycket större räckvidd. Det kanske räcker för att kvalificera sig till bidragsklubben.
I UK så verkar det som hybrider typ Volt skall få bidrag på 5000gbp. Som jag har förstått så har dessa ett co2 utsläpp runt 40g/km. Hur mycket den släpper ut när enbart förbränningsmotorn går har jag inte hittat.

För Prius del spelar det nog ingen roll eftersom den primärt drivs av förbränningsmotorn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #98 skrivet: 10 maj 2011, 10:23:15 »
Förbrukningssiffrorna brukar väl vara snitt (blandad körning etc). Men det är ju svårt att veta om så är fallet just i denna siffra 40g/km


JAg har haft funderingar på att byta bilen mest på grund av platsbrist men det är svårt att motivera nu när man vet att om ett par år kommer helt nya prylar. Fast kanske tar det så pass många år innan det är 100% mainstream att man nog hinner byta en gång till.

senaste bytet gick jag från 1.2l bensin till 0.6l diesel
och husflytten gör att 4000mil per år blir dryga 1500...
och från 32mwh direktel till vp. shit jag kommer ha så många pluspoäng att det gör ont

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #99 skrivet: 10 maj 2011, 10:40:04 »
zibrosc1235:
Jag tror inte heller att Priusen kommer att få några premier, utan att det kommer att behövas betydligt lägre utsläpp för att bli kvalificerad. Dock är jag övertygad om att många serieHYBRIDER som laddar batterierna med en liten biobränsledriven förbränningsmotor kommer att omfattas.
Jag förstår inte varför du inte vill använda den korrekta benämningen på dessa bilar?

Har för mig att jag sett att Prius skall erbjuda en annan typ av batteri med mycket större räckvidd. Det kanske räcker för att kvalificera sig till bidragsklubben.
I UK så verkar det som hybrider typ Volt skall få bidrag på 5000gbp. Som jag har förstått så har dessa ett co2 utsläpp runt 40g/km. Hur mycket den släpper ut när enbart förbränningsmotorn går har jag inte hittat.

För Prius del spelar det nog ingen roll eftersom den primärt drivs av förbränningsmotorn.

Du kan nog ha rätt i att priusen får svårt att komma ner i dessa utsläppssiffror.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #100 skrivet: 10 maj 2011, 10:46:01 »
Förbrukningssiffrorna brukar väl vara snitt (blandad körning etc). Men det är ju svårt att veta om så är fallet just i denna siffra 40g/km


Det som skiljer gentemot en klassisk körcykel för att bestämma förbrukning o Co2 är ju att här kommer även körsträckan att spela roll. Kör man bara 5 mil så blir det ju noll i utsläpp medans utsläppen och förbrukningssiffran sedan stiger med totala körsträckan när batteriet är tomt.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #101 skrivet: 10 maj 2011, 10:46:16 »
zibrosc1235:
Jag tror inte heller att Priusen kommer att få några premier, utan att det kommer att behövas betydligt lägre utsläpp för att bli kvalificerad. Dock är jag övertygad om att många serieHYBRIDER som laddar batterierna med en liten biobränsledriven förbränningsmotor kommer att omfattas.
Jag förstår inte varför du inte vill använda den korrekta benämningen på dessa bilar?

Jo visst kan man kalla dessa fordon för seriehybrider(som kommer att få elbilssubventionen). Men på goda grunder kommer dom nog att kallas elbilar i proppen.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #102 skrivet: 10 maj 2011, 10:53:02 »
Definiton motorfordon enligt fordonskungörelsen: Fordon, som för sitt framförande är försett med motor.

Nu blev det fel igen. Det är skillnad på motorfordon och motordrivet fordon

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

Cykel                   1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-
                        eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

                        2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
                        vevanordning som är

                        a. inrättat huvudsakligen för befordran av en
                        person,

                        b. inrättat för att föras av den Ã¥kande, och

                        c. konstruerat för en hastighet av högst 20
                        kilometer i timmen.

                        3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
                        vevanordning om elmotorn

                        a. endast förstärker kraften frÃ¥n tramp-
                        eller vevanordningen,

                        b. inte ger nÃ¥got krafttillskott vid
                        hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

                        c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250W

Motorfordon        Ett motordrivet fordon som är avsett att användas
                        huvudsakligen pÃ¥ väg, oavsett om det är
                        färdigbyggt eller inte, och som är inrättat

                        1. huvudsakligen för att självständigt användas
                        till person- eller godsbefordran, eller

                        2. för nÃ¥got annat ändamÃ¥l än som avses under 1,
                        om fordonet inte är att anse som en traktor eller
                        ett motorredskap.

                        Motorfordon delas in i bilar, motorcyklar och mopeder

Du kommer att bli en riktig fena på lite av varje efter det här!




Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #103 skrivet: 10 maj 2011, 11:41:55 »
Du kommer att bli en riktig fena på lite av varje efter det här!

Kanske redan är det  ;)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #104 skrivet: 10 maj 2011, 11:50:05 »
Någon som haR koll på hur man löst kupé värme resp kyla i elbilar resp seriehybrider?

En annan frågeställning som kan få en att fundera...

Det verkar som om batteriet kostar idag i runda slängar 100k.... Och ska ha en livslängd pÃ¥ ung 10Ã¥r..... Detta kan ju bara betyda att bilen är helt värdelös efter 8-9 Ã¥r. För vem vill köpa en nästan 10Ã¥r gammal bil som mÃ¥ste servas snart för 100k  :-\

Batterileasing är ju något som det pratas om.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!