0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: purjo__ skrivet 11 maj 2011, 06:55:02Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.
Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.
Låt oss göra en liten jämförelse:Antag att en elbil drar 2 kWh per mil (det är alltså den energi som tillförs laddaren från elnätet). Denna siffra är inte tagen ur luften utan kommer från praktisk erfarenhet av Renault Clio och Express från sent 90-tal. Om vi räknar om till joule så får vi 7,2 MJ/mil.Antag sedan att en bensinbil drar 0,8 liter per mil. Bensinens energivärde är 43 MJ/kg och densiteten 0,755, så per volymsenhet får vi 32,5 MJ/l. 0,8 x 32,5 = 26 MJ/mil.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 11 maj 2011, 14:13:43Låt oss göra en liten jämförelse:Antag att en elbil drar 2 kWh per mil (det är alltså den energi som tillförs laddaren från elnätet). Denna siffra är inte tagen ur luften utan kommer från praktisk erfarenhet av Renault Clio och Express från sent 90-tal. Om vi räknar om till joule så får vi 7,2 MJ/mil.Antag sedan att en bensinbil drar 0,8 liter per mil. Bensinens energivärde är 43 MJ/kg och densiteten 0,755, så per volymsenhet får vi 32,5 MJ/l. 0,8 x 32,5 = 26 MJ/mil.Ta en titt på bilen till vänster i länken. http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtmlDen drar 2,1 kWh/mil (om jag har räknat rätt) räknat på vad som finns inladdat i batteriet, inte vad som tillförs laddaren. Alla värden jag har sett i elbilarnas datablad utgår från vad antalet kWh i batteriet. Motsvarande bil i bensin eller dieselutförande drar inte så mycket som 0,8 L/mil. Jag skulle gissa på 0,6. Elbilen får det tufft om man räknar med koleldad fossilkraft men ett modernt naturgaseldat kraftverk ger bra siffror.
Om, eller rättare när, totalkostnaden per körd km ligger i paritet med förbränningsmotorer så köper vi en el-bil. Det är jag ganska säker på. Men som läget är nu så blir totalkostnaden för hög. Skillnaden är fortfarande så stor att el-bilen (eg. de moderna serie-hybriderna) bara blir en "entusiastbil".Att det sen kostar 2 kr per mil spelar mindre roll när inköpspriset ligger på det dubbla jämfört med motsvarande "fossil" bil.
Citat från: utopiazz skrivet 11 maj 2011, 10:42:31Om, eller rättare när, totalkostnaden per körd km ligger i paritet med förbränningsmotorer så köper vi en el-bil. Det är jag ganska säker på. Men som läget är nu så blir totalkostnaden för hög. Skillnaden är fortfarande så stor att el-bilen (eg. de moderna serie-hybriderna) bara blir en "entusiastbil".Att det sen kostar 2 kr per mil spelar mindre roll när inköpspriset ligger på det dubbla jämfört med motsvarande "fossil" bil. Helt rätt att vi inte kommer att välja seriehybriderna om priset blir för högt, därför tror Toyota att bilen inte får kosta mycket mer än den gör idag för att bli säljbar som laddhybrid. Vilket gör att man får begränsa storleken på det mycket dyrbara battteriet för att någon skall ha råd med bilen.Priset på bilen blir då 20 000:- kr högre än nuvarande pris.
.......SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter trots att Maud Olofsson pyttsan in många skattemiljoner i elbilsstöd där liksom hos Volvo ....
Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?
Citat från: zibrosc1235 skrivet 12 maj 2011, 11:13:07.......SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter trots att Maud Olofsson pyttsan in många skattemiljoner i elbilsstöd där liksom hos Volvo ....Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?SAAB har redan visat sin stjärnahttp://www.saabsverige.com/se/sv/start#/world/news-and-events/news-archive/ePower/carrousel:all/http://www.automotorsport.se/news/21440/saabs-elbil-i-paris--l%C3%A4s-provk%C3%B6rning-redan-nu/http://www.powercircle.org/se/display/Aktuellt/saab-9-3-epower--saabs-forsta-elbil.aspx
Citat från: utopiazz skrivet 12 maj 2011, 13:42:05Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?Villkoret för att Saab skulle få låna pengar från EIB var att dom skulle användas till forskning kring miljövänligare bilar. Regeringen, via Maud Olofsson står som garant för lånen...
Citat från: purjo__ skrivet 12 maj 2011, 13:51:05Citat från: utopiazz skrivet 12 maj 2011, 13:42:05Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?Villkoret för att Saab skulle få låna pengar från EIB var att dom skulle användas till forskning kring miljövänligare bilar. Regeringen, via Maud Olofsson står som garant för lånen...Miljövänligare bilar är inte samma sak som el-bilar