Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 50544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #150 skrivet: 11 maj 2011, 14:13:43 »
Fossilbränsleeldade kraftverk har bättre verkningsgrad och renare avgaser än kolvmotorn i en bil, så jag skulle inte kalla det för haveri.

Glöm inte förlusterna i transformatorer, överföringsledningar, laddningsaggregat, batterier och elmotor. Där försvinner uppemot hälften.



De totala förlusterna i det svenska elnätet (alltså från kraftverksgeneratorer/import till registrerad energi vid abonnenternas elmätare) är omkring 7-8 % av den totalt överförda energimängden. I den siffran räknas alltså såväl transformator- och ledningsförluster som mätfel och stöld av elkraft in.
Jag har sett en sammanställning som iofs gällde förhållandena för ca 15 år sedan, där kunde man se att alla västeuropeiska länder låg mellan 4 och 10 % med ett klart samband att ju större och mer avlångt land, desto större förluster.

En elbilsladdare byggd med skapligt modern teknik har verkningsgrad i storleksordningen 95 % om inte ännu bättre (det är som vanligt en optimeringsfråga, ska man höja verkningsgraden ännu mer blir laddaren istället större, tyngre och dyrare).
Elmotor och kraftelektronik ligger i samma storleksordning.
Batteriets verkningsgrad kan väntas vara mellan 75 och 90 % beroende på vilken teknik som används och hur hårt det pressas. Snabbladdning och uttag av stora stötströmmar vid snabb acceleration drar ner verkningsgraden kraftigt.

Beträffande förbränningsmotorer i bilar ska vi komma ihåg att de teoretiska siffror man ibland hör om 30-35 % för ottomotorer och något tiotal procent mer för dieslar bara gäller under optimala förhållanden för last och varvtal. Med de starkt varierande driftsförhållanden vi har i ett vägfordon så blir verkningsgraden under verklig körning betydligt lägre.

Låt oss göra en liten jämförelse:
Antag att en elbil drar 2 kWh per mil (det är alltså den energi som tillförs laddaren från elnätet). Denna siffra är inte tagen ur luften utan kommer från praktisk erfarenhet av Renault Clio och Express från sent 90-tal. Om vi räknar om till joule så får vi 7,2 MJ/mil.
Antag sedan att en bensinbil drar 0,8 liter per mil. Bensinens energivärde är 43 MJ/kg och densiteten 0,755, så per volymsenhet får vi 32,5 MJ/l. 0,8 x 32,5 = 26 MJ/mil.

Om vi nu fortsätter anta saker - nämligen att elenergin tillförs nätet enbart från fossileldade verk, som använder ett bränsle med ungefär lika stora CO2-utsläpp per MJ som bensin, så inses lätt att elbilen är överlägsen bensinbilen ur CO2-synpunkt om verkningsgraden hos det fossileldade kraftverket x elnätets verkningsgrad är bättre än 7,2/26 = 0,277. Säg 8 % förluster hos elnätet, dvs 92 % verkningsgrad hos detta, så måste det fossileldade verket ha en bättre verkningsgrad än 0,277/0,92 = 0,30 eller 30 % för att ekvationen ska gå ihop.
Och detta villkor är inte alls svårt att uppfylla. Kolkondensanläggningar av de äldsta och ineffektivaste typer som idag finns i drift någonstans i världen, ligger på omkring 40 % verkningsgrad, så även om strömmen skulle komma från sådana är det hela överlägset bensindrift!

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #151 skrivet: 11 maj 2011, 14:17:33 »
Plus att det är lättare att rena avgaserna från ett kraftverk än från en bil....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #152 skrivet: 11 maj 2011, 14:32:55 »
Jag håller helt med. Oavsett bakomliggande energikälla skulle jag välja elbil framför bensinbil utifrån ett strikt miljöperspektiv.

det kan också ha varit så att artikeln gick igenom skillnaden mellan olika länder. Alltså hur pass miljövänlig en bil blir i olika länder utifrån vilken källa de har till sin el.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #153 skrivet: 11 maj 2011, 16:30:08 »
Låt oss göra en liten jämförelse:
Antag att en elbil drar 2 kWh per mil (det är alltså den energi som tillförs laddaren från elnätet). Denna siffra är inte tagen ur luften utan kommer från praktisk erfarenhet av Renault Clio och Express från sent 90-tal. Om vi räknar om till joule så får vi 7,2 MJ/mil.
Antag sedan att en bensinbil drar 0,8 liter per mil. Bensinens energivärde är 43 MJ/kg och densiteten 0,755, så per volymsenhet får vi 32,5 MJ/l. 0,8 x 32,5 = 26 MJ/mil.

Ta en titt på bilen till vänster i länken.

http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml

Den drar 2,1 kWh/mil (om jag har räknat rätt) räknat på vad som finns inladdat i batteriet, inte vad som tillförs laddaren. Alla värden jag har sett i elbilarnas datablad utgår från vad antalet kWh i batteriet. Motsvarande bil i bensin eller dieselutförande drar inte så mycket som 0,8 L/mil. Jag skulle gissa på 0,6.

Elbilen får det tufft om man räknar med koleldad fossilkraft men ett modernt naturgaseldat kraftverk ger bra siffror.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #154 skrivet: 11 maj 2011, 16:45:54 »
Låt oss göra en liten jämförelse:
Antag att en elbil drar 2 kWh per mil (det är alltså den energi som tillförs laddaren från elnätet). Denna siffra är inte tagen ur luften utan kommer från praktisk erfarenhet av Renault Clio och Express från sent 90-tal. Om vi räknar om till joule så får vi 7,2 MJ/mil.
Antag sedan att en bensinbil drar 0,8 liter per mil. Bensinens energivärde är 43 MJ/kg och densiteten 0,755, så per volymsenhet får vi 32,5 MJ/l. 0,8 x 32,5 = 26 MJ/mil.

Ta en titt på bilen till vänster i länken.

http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml

Den drar 2,1 kWh/mil (om jag har räknat rätt) räknat på vad som finns inladdat i batteriet, inte vad som tillförs laddaren. Alla värden jag har sett i elbilarnas datablad utgår från vad antalet kWh i batteriet. Motsvarande bil i bensin eller dieselutförande drar inte så mycket som 0,8 L/mil. Jag skulle gissa på 0,6.

Elbilen får det tufft om man räknar med koleldad fossilkraft men ett modernt naturgaseldat kraftverk ger bra siffror.


Visst får elbilen det tufft om man räknar så.. I sverige där ca hälften av elen kommer från vattenkraft liksom i Finland och Norge plus en växande del från vindkraft blir kalkylen en helt annan. Räknar man dessutom på elbilar med egna laddaggregat som etanoldrivna generatorer, metanoldrivna bränslecellsaggregat. Egna solenergiceller inte att förglömma.

Att koleldad kraft är fossil och därmed tveksam liksom naturgas som också är en fossil energikälla och lika tveksam är väl rätt klart om man som mål har omställning till förnyelsebara energikällor. Tanken med enerigiomställningen på fordonssidan, vare sig det gäller elbilar eller förbränningsmotorer av olika slag är ju att övergå till förnyelsebara bränslen.

Det blir ju då rätt meningslöst att diskutera hur man skall byta ut fossila bränslen som bensin och diesel med elbilar som "tankas" med el från fossil kol eller fossil naturgas..
Det är överhuvudtaget inte aktuellt.  
« Senast ändrad: 11 maj 2011, 16:50:17 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #155 skrivet: 11 maj 2011, 17:30:58 »
precis. Det är egentligen en ickefråga. även om den rent tekniskt kan vara intressant att beröra.

Det är samhället och politikernas ansvar att säkerställa att energin genereras på ett miljövänligt sätt.

Det är konsumentens ansvar (med hjälp av politikernas ambitioner via subventioner) att byta till elbil. Som konsument ska man inte behöva fundera på vart elen kommer i från. Man har utifrån sin egen möjlighet att påverka gjort vad man kan så att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #156 skrivet: 12 maj 2011, 10:28:00 »
Om, eller rättare när, totalkostnaden per körd km ligger i paritet med förbränningsmotorer så köper vi en el-bil. Det är jag ganska säker på. Men som läget är nu så blir totalkostnaden för hög. Skillnaden är fortfarande så stor att el-bilen (eg. de moderna serie-hybriderna) bara blir en "entusiastbil".

Att det sen kostar 2 kr per mil spelar mindre roll när inköpspriset ligger på det dubbla jämfört med motsvarande "fossil" bil.
Helt rätt att vi inte kommer att välja seriehybriderna om priset blir för högt, därför tror Toyota att bilen inte fÃ¥r kosta mycket mer än den gör  idag för att bli säljbar som laddhybrid. Vilket gör att man fÃ¥r begränsa storleken pÃ¥ det mycket dyrbara battteriet för att nÃ¥gon skall ha rÃ¥d med bilen.
Priset på bilen blir då 20 000:- kr högre än nuvarande pris.
Toyota says the plug-in version will be at least $3,000 more expensive than the standard Prius, no doubt in part because of the more expensive Li-ion batteries onboard.
Får man fel på batteriet i en Prius när garantin gått ut kan man få ett ersättningsbatteri för 4674:- kr med sex års garanti i USA.
http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/hybrid-technology/recondition-hybrid-battery-pack1.htm
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #157 skrivet: 12 maj 2011, 11:08:59 »
Om, eller rättare när, totalkostnaden per körd km ligger i paritet med förbränningsmotorer så köper vi en el-bil. Det är jag ganska säker på. Men som läget är nu så blir totalkostnaden för hög. Skillnaden är fortfarande så stor att el-bilen (eg. de moderna serie-hybriderna) bara blir en "entusiastbil".

Att det sen kostar 2 kr per mil spelar mindre roll när inköpspriset ligger på det dubbla jämfört med motsvarande "fossil" bil.
Helt rätt att vi inte kommer att välja seriehybriderna om priset blir för högt, därför tror Toyota att bilen inte fÃ¥r kosta mycket mer än den gör  idag för att bli säljbar som laddhybrid. Vilket gör att man fÃ¥r begränsa storleken pÃ¥ det mycket dyrbara battteriet för att nÃ¥gon skall ha rÃ¥d med bilen.
Priset på bilen blir då 20 000:- kr högre än nuvarande pris.

De bilar som går att köpa direkt är på tok för dyra. Som exempel kostar Mitsubishi I-MiEV och Peugeot J5 I-ON drygt 350 kkr, och då är det ändå inte hybrider vi talar om utan rena el-bilar. För dom pengarna får man ungefär tre Peugeot 107/207 eller drygt 200 kkr som man kan handla fossilbränsle för.

Så den ekonomiska "moroten" är rätt kass om man vill vara mindre miljöovänlig.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #158 skrivet: 12 maj 2011, 11:13:07 »
Toyota vet säkert vad dom pratar om, med rätt lång erfarenhet av att tillverka och kränga Prius. SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter trots att Maud Olofsson pyttsan in många skattemiljoner i elbilsstöd där liksom hos Volvo som däremot har en på g.
Tar Aftonbladet som länk och källa så att rabalder kommer igång ordentligt idag..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13013730.ab
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #159 skrivet: 12 maj 2011, 13:42:05 »
.......SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter trots att Maud Olofsson pyttsan in många skattemiljoner i elbilsstöd där liksom hos Volvo ....

Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

SAAB har redan visat sin stjärna
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/world/news-and-events/news-archive/ePower/carrousel:all/

http://www.automotorsport.se/news/21440/saabs-elbil-i-paris--l%C3%A4s-provk%C3%B6rning-redan-nu/
http://www.powercircle.org/se/display/Aktuellt/saab-9-3-epower--saabs-forsta-elbil.aspx
« Senast ändrad: 12 maj 2011, 13:43:56 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #160 skrivet: 12 maj 2011, 13:51:05 »
Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

Villkoret för att Saab skulle få låna pengar från EIB var att dom skulle användas till forskning kring miljövänligare bilar. Regeringen, via Maud Olofsson står som garant för lånen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #161 skrivet: 12 maj 2011, 14:00:45 »
.......SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter trots att Maud Olofsson pyttsan in många skattemiljoner i elbilsstöd där liksom hos Volvo ....

Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

SAAB har redan visat sin stjärna
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/world/news-and-events/news-archive/ePower/carrousel:all/

http://www.automotorsport.se/news/21440/saabs-elbil-i-paris--l%C3%A4s-provk%C3%B6rning-redan-nu/
http://www.powercircle.org/se/display/Aktuellt/saab-9-3-epower--saabs-forsta-elbil.aspx

Gå till din lokala SAAB handlare och be att få provköra eller beställa en sådan El SAAB så får du klart för dig vad som menas med att se sig om i stjärnorna efter.. SAAB handlarna har just nu svårt att veta om de nya bilar dom annonserar ut som vanliga salubilar kommer att kunna levereras..
« Senast ändrad: 12 maj 2011, 14:05:57 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #162 skrivet: 12 maj 2011, 14:08:34 »
Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

Villkoret för att Saab skulle få låna pengar från EIB var att dom skulle användas till forskning kring miljövänligare bilar. Regeringen, via Maud Olofsson står som garant för lånen...

Miljövänligare bilar är inte samma sak som el-bilar
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #163 skrivet: 12 maj 2011, 14:30:29 »
Vad har Maud Olofsson med el-bilar att göra?

Villkoret för att Saab skulle få låna pengar från EIB var att dom skulle användas till forskning kring miljövänligare bilar. Regeringen, via Maud Olofsson står som garant för lånen...

Miljövänligare bilar är inte samma sak som el-bilar

Om du skall charma investerare så är det det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #164 skrivet: 12 maj 2011, 14:59:58 »
"Det är bränslecellen som är alternativet till bensin och diesel. Inte laddhybrider eller renodlade elbilar."
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3173827.ece

"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!