Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 50711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #165 skrivet: 12 maj 2011, 15:13:50 »
Ok, så först skall man tillverka vätgas med hjälp av el som släpper ut mellan 400 och 900 gram koldioxid per kilowattimme. Sen skall man använda en massa energi för att frysa vätgasen för att kunna distribuera den. Slutligen skall man omvandla den tillbaks till el i bilen med diverse förluster för att driva bilen.
På vilket sätt är det bättre än en batteridriven bil?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #166 skrivet: 12 maj 2011, 15:32:42 »
Gå till din lokala SAAB handlare och be att få provköra eller beställa en sådan El SAAB så får du klart för dig vad som menas med att se sig om i stjärnorna efter.. SAAB handlarna har just nu svårt att veta om de nya bilar dom annonserar ut som vanliga salubilar kommer att kunna levereras..

Är det så konstigt att den inte går att beställa och det var inte det mitt svar handlade om. Du påstod att en "SAAB med elmotordrift får vi nog se oss om i stjärnorna efter" vilket då inte stämmer med verkligheten eftersom det finns en SAAB modell med elmotordrift. Att det råkar vara en testmodell som tillverkas i begränsad upplaga och inte en serieproducerad modell betyder att den inte går att köpa. Men det hade du vetat om du kontrollerat fakta.

Det stora frågetecknet är om SAAB överhuvudtaget kommer att finnas kvar som biltillverkare men det har ju ganska lite med deras vilja och kunskap inom el-bilsområdet att göra för det är inte där de stora problemen finns.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #167 skrivet: 12 maj 2011, 16:51:37 »
I artikeln står det:
"Den stora fördelen med vätgas som energibärare är att den kan produceras med sol- och vindenergi under gynnsamma förhållanden, för att sedan lagras i bergrum tills den ska användas."

Dvs det är en lagringsfråga. Dels i produktion men också i bilen.
Att lagra stora mängder el i batteri är ännu enormt dyrt.
Det är inte elen som är dyr, det är lagringkapaciteten som är dyr. Dvs batteriet.

Elbil är kanonbra på alla sätt men batteriet är fortfarande problemet.

En bränslecellsbil är också en elbil. Men utan batteri.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #168 skrivet: 12 maj 2011, 17:35:39 »
"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #169 skrivet: 12 maj 2011, 17:39:09 »
"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.

Kan vara for att man har svart att komma overens om definitionen av elbil, det maste klaras ut forst verkar det.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #170 skrivet: 12 maj 2011, 17:55:43 »
"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.

Men detta har väl debatterats, och hamnade väl i en diskussion runt vad som skall belastas med marginaltillskottet. Din vinkling är intressant och personligen är jag inte säker på vad jag står i frågan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #171 skrivet: 12 maj 2011, 18:08:16 »
"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.

Kan vara for att man har svart att komma overens om definitionen av elbil, det maste klaras ut forst verkar det.

Ja, Saab'en det länkades till tidigare har två elmotorer så enligt Zibrosc's definition är den ingen elbil...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #172 skrivet: 12 maj 2011, 18:16:35 »
"För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram."

Snittet för den el som produceras idag är inte så intressant. Den intressanta siffran är antalet gram/kWh för kapaciteten på marginalen. Där blir frågan om man eldar med kol eller naturgas och med vilken verkningsgrad. Men jag har märkt att mina åsikter i den här frågan inte fått mycket genklang.

Kan vara for att man har svart att komma overens om definitionen av elbil, det maste klaras ut forst verkar det.

Tror vi har tre definitioner på elbil:

1. Bil som enbart har el som kraftkälla, Mao ingen förbränningsmotor ombord.
2. Bil med elmotor, oberoende av hur elen alstras.
3. Bil med elmotor o generator som drivs via skovelhjul av etanol.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #173 skrivet: 12 maj 2011, 22:49:26 »
I gång i kvartalet får man åka med svart flagg på elbilen. Då har man tankat med ful marginalel.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #174 skrivet: 13 maj 2011, 13:20:37 »
Volvo bekräftar ny XC90!

I Nordamerika verkar dom inte följa den här elbilstråden överhuvudtaget.

Man skall nu satsa på en ny stor, tung, motorstark bränsletörstig sak..

Ngn som tror den blir eldriven? (Luktar fossildrift lång väg på en sån satsning)+
http://www.expressen.se/motor/1.2434858/volvo-bekraftar-ny-xc90
« Senast ändrad: 13 maj 2011, 13:22:19 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #175 skrivet: 13 maj 2011, 13:37:37 »
Volvo bekräftar ny XC90!

I Nordamerika verkar dom inte följa den här elbilstråden överhuvudtaget.

Man skall nu satsa på en ny stor, tung, motorstark bränsletörstig sak..

Ngn som tror den blir eldriven? (Luktar fossildrift lång väg på en sån satsning)+
http://www.expressen.se/motor/1.2434858/volvo-bekraftar-ny-xc90


Jaha.... Varje vecka så lanseras nya bilmodeller med förbrännings modeller. Vilket jättescooooooop du har gjort här då. ;D

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #176 skrivet: 13 maj 2011, 16:45:57 »
Du missar med en viss regelbundenhet poängen rabalder..
Intressant det där. Och du tankade PREEMs "talloljediesel" skrev du. Varför då?
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #177 skrivet: 13 maj 2011, 16:53:21 »
Du missar med en viss regelbundenhet poängen rabalder..
Intressant det där. Och du tankade PREEMs "talloljediesel" skrev du. Varför då?


Vi vet ju alla att du är motstÃ¥ndare till talloljediesel fast det är ett fantastiskt  viktigt steg i rätt riktning.

Uppenbarligen missade jag något när du skriver att Volvo ska släppa en nu SUV och det var något roligt med detta. Sc:,h

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #178 skrivet: 13 maj 2011, 16:57:03 »
Ingen motståndare till talloljediesel, det är ju ett steg i rätt riktning vilket knappast en stor, tung bränsletörstig SUV är. Det trodde jag de flesta hade förstått vid det här laget men där ser man.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #179 skrivet: 13 maj 2011, 17:17:09 »
Om nu bränsle helt utan CO2 utsläpp blir tillgängligt kan det bli ett lyft för stora SUV:ar.
 ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!