Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min FLVP - en varelse frÃ¥n yttre rymden? Tacksam för tips och rÃ¥d.....  (läst 16279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej
Är ny ägare till ett hus med en FLVP av modell Autoterm480 (ES480/IVT480) som vållar mig betydande huvudbry.

(Varning för saknade bokstäver. Tangentbordet glappar)

Huset drar el som en kamel. 45000kWh per år och rimligen står pannan för huvuddelen av detta.

Jo jag vet, pannan är i princp n elanna med lite hjälp av värmeväxlaren, men så här illa ska det väl inte behöva vara.

Har fått hyfsad ordning på flödet i värmegolvet och jämn temp i alla rum. Värmegolvets justering hade inte en siffra rätt när jag flyttade in i augusti i år.

Återstår pannan. Började kolla på pannan i veckan och det har varit mellan 4-5+ till nån minusgrad ute och elförbrukninge i huset ligger på mellan 130-160kWh per dygn. Panna går med eltillskott hela tiden. Maxeffekten är 14kW uppdelat på 7 steg. Gissar således på 2kW per steg och pannan går mestadels på steg 2eller steg 3 (=4-6kW). Alla termostater står på max och innetempen (21 grader vill jag ha) har reglerats med hjälp av kurvorna. Står idag på kurva 2 av 9 med justering -5.

Idag tröttnade jag på elpatronen och stängde helt enkelt av den. Endast värmepumpen påslagen.

Resultat:
(Värden med elpatron inom parentes)
Inomhus temp: PÃ¥ pannans innegivare, ingen skillad 19 grader. PÃ¥ min egen termometer en grad kallare inne?

Framledningstemperatur 39 grader (28)
Returledningstemp 39 grader, (26)

Varmvattentemp beredare nedre delen 41 grader (27)
Varmvattentemp beredare mitten 31 grader (47)
Tryckrörstemeratur 87 grader, (77)

Kollade golven med IR-termometern och där verkar det inte vara nån större skillnad, kanske en halv grad svalare.

I samband med att jag stände av  elpatronen stannade ocksÃ¥ pumpen inringad me grönt pÃ¥ bilden nedan. Den är i normalfallet inställd pÃ¥ 3 av 3. Varför stannar den?

Jag fattar ingenting. Hur kan framledningstempen bli 39 grader och returen samma. Såg tom att returen under en period var ca 1 grad varmare än framledning??

Vad hände med varmvattnet?

Känner mig helt lost och manualen ger ingen större ledning. Har snart läst alla inlägg på forumet

Var börjar jag för att justera allt optimalt? Steg för steg, 1-2-3.
Vad ska jag kolla?
Hur vet jag om värmeväxlaren funkar som den ska?
Vilka mätvärden ska jag övervaka, tempgivare var?
Hur mäter jag tempen på luft IN/UT från värmeväxlaren?

Tanken är att byta pannan till luft/vatten eller bergvärme men jag känner att jag måste få lite koll på vad vi förbrukr för att värma huset idag för att kunna dimensionera den nya pumpen rätt plus att det nog inte blir av förrän till våren och tusenlapparna tickar iväg i rask takt idag.

Har beställt en elmätare från forumshoppen för att kunna skilja ut vad pannan drar och vad som är hushållsel. Behöver jag en templggare också???

Behöver en fadder/mentor som kan lotsa mig genom detta träsk! Sc:,h
« Senast ändrad: 07 december 2008, 10:43:47 av Thomas59 »
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Byt till bergvärme säger jag, du har alldeles för stort hus för ngn frånluftsvärmepump oavsett hur optimalt den går.
Med bergvärme skulle din uppvärmningskostnad inkl. vv ligga kring 12000kr
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Byt till bergvärme säger jag, du har alldeles för stort hus för ngn frånluftsvärmepump oavsett hur optimalt den går.
Med bergvärme skulle din uppvärmningskostnad inkl. vv ligga kring 12000kr

Halleluja! Självklart ska jag byta, troligen till bergvärme men det blir först till våren av olika skäl.

Tillsvidare får jag dras med utomjordingen så för att inte ruinera mig tänkte jag ta eländet vid hornen och tämja den så långt det går.

Investeringen i separat elmätare för pannan har jag nytta av även med bergvärme och logger för temp är kanske en bra investering. IR-termometern har varit ovärderlig för att komma tillrätta med den trilskande golvvärmen.

Föregående ägare har i 10 års tid försökt få ordning på golvvärmen och en rad VVS-experter har gått slokörade från huset och bara konstateratatt det är något allvarligt fel som de inte vill ta i med tång ens. Felkopplade termostater, taskigt flöde, felmärkta/felkopplade slangar - ja i stort sett ALLT var fel. Nu är det fixat så energin läggs på pannan.

Hur kan jag kolla att FLVP:n funkar, måste finnas nåt i stil med "..kolla detta, och detta, mät xx.." osv.

Att själva frånluftsvärmepumpen är för klen är jag helt på det klara med men att elpatronen kickar in med 2 till 3 (ibland 4) effektsteg á 2kW redan vid 4-5 plusgrader känns inte bra. Vad händer om det blir 10-20 minusgrader. Då lär väl pannan dra el som ett helt nöjesfält.

Någon måste väl minnas hur man trimmade in dessa förhistoriska monster.

Hur välja grundkurva?
Hur justera kurvan? (Verkar finnas ett 40-tal justeringssteg +/- på var och en av de nio kurvorna där grundkurva 1 eller 2 rekommenders för golvvärme i betongsula. Kurva 5 var vald då jag flyttade in. Nu är kurva 2 med -10 i justering vald.
Innegivare finns. Ska jag aktivera den? och i så fall skall jag då först justera/välja en så RÄTT kurva som möjligt och SEDAN koppla in innegivare ELLER kan jag strunta i kurvorna med innegivare?

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4

Jag fattar ingenting. Hur kan framledningstempen bli 39 grader och returen samma. Såg tom att returen under en period var ca 1 grad varmare än framledning??


Golvvärmesystem är väldigt tröga. Det tar lång tid för en temperaturändring att fortplanta sig från inlopp till utlopp. Har golvet matats med varmt vatten en period och sedan med svalare vatten kan det under rätt lång tid bli så att returen är varmare än framledningen. Tålamod är en dygd när det gäller justering av golvvärmesystem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0

Jag fattar ingenting. Hur kan framledningstempen bli 39 grader och returen samma. Såg tom att returen under en period var ca 1 grad varmare än framledning??


Golvvärmesystem är väldigt tröga. Det tar lång tid för en temperaturändring att fortplanta sig från inlopp till utlopp. Har golvet matats med varmt vatten en period och sedan med svalare vatten kan det under rätt lång tid bli så att returen är varmare än framledningen. Tålamod är en dygd när det gäller justering av golvvärmesystem.

Tålamod alltså. Igår vid 18-tiden ställde jag pannan på grundkurva 2 (två) så börjar vi om där. Det är minus 1 grad ute. Pannan har stått på kurva 2 hela natten.

Har 11 st Fresh 80 tilluftsventiler som tidigare stått fullt öppna året runt. Har rengjort och stängt 4 av dessa. Har låg luftfuktighet inomhus (runt 20-25 på hygrometern) samt sänkt frånluftsfläkten från 3 till 2 av 5 lägen. Fick för mig att ventilationen var lite väl bra. Teori - dålig värmeväxlare drar in kall luft och blåser ut varm luft utan att ta tillvara någon värme. Rätt eller fel?

 Varmvatten är inget proriterat sÃ¥ jag har sänt INKOPPLINGSTEMP för VV och Värmesköldar frÃ¥n 47 till 45 grader. (Tips frÃ¥n annan trÃ¥d men där hade man sänkt till 40 grader. Borde innebära att vattnet inte värms lika ofta men behöver värma mer varje gÃ¥ng. Nollsummespel eller bra? Hur ska man resonera här?

Resultat:
Utetemp -1
Innetemp +20,5 (givaren visar +19)
Kurva 2 (ingen justering)
Effektsteg: 4 (8kW) i morse men har efter 2h sjunkit till 3 (6kW) och innetemp har ökat till 20,8
VBf: 33 grader
VBr: 29 grader
Elförbrukning 24h: 145kWh 

Värmefördelning mellan golv OK. Temp och golv i vardagsrum med stora fönsterpartier 0,5 grader kallare än övrig huset

Åtgärd idag: Ingen planerad.K

Pannan känns som en utomjording i vars mun jag matar 20kr-sedlar dygnet runt i brist på idéer.

TIPS MOTTAGES TACKSAMT!
« Senast ändrad: 07 december 2008, 10:59:55 av Thomas59 »
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Om shunten är stängd dvs den skickar inte ut något till radiatorer (ex vv körnings läget) samtidigt som el patron och vp är avstängda bör du kunna få samma temp på framledning och returledning eftersom det då enligt din ritning enbart cirkulerar inom pannan. Retur borde tom kunna vara någon grad högre eftersom det är varmt vatten från panna som cirkulerar direkt förbi givaren för returtemp, och sedan "kyls" i kondensatorn för den avstängda vp:n.
« Senast ändrad: 07 december 2008, 19:22:12 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Om shunten är stängd dvs den skickar inte ut något till radiatorer (ex vv körnings läget) kan samtidigt som el patron och vp är avstängda bör du kunna få samma temp på framaledning och returledning eftersom det då enligt din ritning enbart cirkulerar inom pannan. Tom borde reter tom kunna ge någon grad högre eftersom det är varmt vatten från panna som cirkulerar direkt förbi givaren för returtemp, och sedan "kyls" i kondensatorn för den avstängda vp:n.

Låter som en högst rimlig förklaring. Otroligt tacksam, inte bara för alla direkta råd typ gör så här... utan också för lite förklaringar till hur saker funkar. Det blir ju likom lite lättare att felsöka och trimma/justera om man vet hur pannan fungerar.

"Ge en man en fisk så är han mätt för dagen. Lär honom att fiska så är han mätt för livet"
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Om det är så som jag beskrivit samtidigt som kompressorn går kan ju det tolkas som att VP inte ger någon värme alls. Kan du finna några andra driftstatus värden när vp går. Ex hetgas temp och lite annat smått och gått som brukar gå att läsa av.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Om det är så som jag beskrivit samtidigt som kompressorn går kan ju det tolkas som att VP inte ger någon värme alls. Kan du finna några andra driftstatus värden när vp går. Ex hetgas temp och lite annat smått och gått som brukar gå att läsa av.

Jo, känslan man får är att VPinte går eller funkar väldigt dåligt.

Här kommer lite ÄR-värden (alla värden avlästa från pannans display, siffran innan värdet är givarens f-nummer enligt bruksanvisning)

Grundkurva 2 ingen justering upp elle ner.
 
f1/ Innetemp: 20 grader (visar 2 grader för lite, verklig +22)
f2/ Utetemp: -1 (visar också 2 grader för lite, verklig är +1 grad)
f3/ VBf: +32 grader
f4/ VBR: +29 grader
f5/ Varmvattenberedare: +28 grader mätt på nedre delen av beredaren
f6/ Varmvattenberedare: +49 grader mätt på mitten av beredaren
f7/Tryckrörstemeratur: +80 grader (har ingen aning om vad detta är)
f25/ Värde 2.0 (Systemflagga, vänstra 2:an indikerar Innevärmebehov)
f32/ Uträknat börvärde för framledningstemperaturen, krets 1

Bifogar manualen som pdf.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4

f7/Tryckrörstemeratur: +80 grader (har ingen aning om vad detta är)


Tryckrörstemperaturen är temperaturen på gasen efter kompressorn. Temperaturen är ett mått på hur mycket energi köldmediet tillförs i kompressorn. Högre kondenseringstrycket ger högre temperatur. När pumpen värmer golvet är tryckrörstemperaturen lägre än när den gör varmvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0

f7/Tryckrörstemeratur: +80 grader (har ingen aning om vad detta är)


Tryckrörstemperaturen är temperaturen på gasen efter kompressorn. Temperaturen är ett mått på hur mycket energi köldmediet tillförs i kompressorn. Högre kondenseringstrycket ger högre temperatur. När pumpen värmer golvet är tryckrörstemperaturen lägre än när den gör varmvatten.

Kan man tyda 80 graders tryckrörstemperatur (TRT min egen beteckning) som att kompressorn i alla fall jobbar och kan man också tyda TRT-värdet som att den fungerar? Kan man av TRT-värdet dra någon slutsats om den funkar bra eller dåligt?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4

Kan man tyda 80 graders tryckrörstemperatur (TRT min egen beteckning) som att kompressorn i alla fall jobbar och kan man också tyda TRT-värdet som att den fungerar? Kan man av TRT-värdet dra någon slutsats om den funkar bra eller dåligt?

Ja, den arbetar men jag tycker temperaturen verkar hög med tanke på VBf men jag har bergvärme så tag det med en nypa salt.

Är förÃ¥ngarens flänsar rengjorda? Jag sÃ¥g i ett annat inlägg att gamla filtret var i smulor. Finns det damm i förÃ¥ngaren kan värmeöverföringen försämras ordentligt. DÃ¥lig värmeöverföring = lÃ¥g förÃ¥ngningstemperatur = onödigt hög TRT.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0

Kan man tyda 80 graders tryckrörstemperatur (TRT min egen beteckning) som att kompressorn i alla fall jobbar och kan man också tyda TRT-värdet som att den fungerar? Kan man av TRT-värdet dra någon slutsats om den funkar bra eller dåligt?

Ja, den arbetar men jag tycker temperaturen verkar hög med tanke på VBf men jag har bergvärme så tag det med en nypa salt.

Är förÃ¥ngarens flänsar rengjorda? Jag sÃ¥g i ett annat inlägg att gamla filtret var i smulor. Finns det damm i förÃ¥ngaren kan värmeöverföringen försämras ordentligt. DÃ¥lig värmeöverföring = lÃ¥g förÃ¥ngningstemperatur = onödigt hög TRT.   

Nej, en ordentlig rengöring står på agendan för idag. Tänkte skruva av frontplåtarna och veva runt lite med dammsugaren.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
De som har L/L-pumpar brukar hävda att blåsa med tryckluft är det som krävs för att det skall bli rent. En dammsugare är ger ingen fart på luften en bit bort från munstycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
De som har L/L-pumpar brukar hävda att blåsa med tryckluft är det som krävs för att det skall bli rent. En dammsugare är ger ingen fart på luften en bit bort från munstycket.

Jaha, ja det låter ju rimligt. Ska se om jag kan fixa en kompressor. Försöker med dammsugaren sålänge.

Förbrukade 180 kWh förra dugnet - huh! En elräkning på 24 000 kr damp ner i brevlådan idag. 15 Aug 2008 till 31 dec 2008.

Status idag:

Inga inställningar gjorda.

Inomhustemp: 20 grader enligt pannan (21,9 enligt termometern)
Utomhustemp: -1 grad (egen termometer +1 grad)
Pannan går på 1 elpatronsteg (2kW)
VBf: 29
VBr: 28
Tryckrörstemp: 79 grader

Inhandlat en termometer för att mäta temp i till/frånluft värmeväxlaren.

Åtgärd: Jag justerar ner gundkurvan, som är kurva 2 idag, ett par steg ikväll. Någon som vet hur mycket finjusteringen ger vad gäller temperatursänkning/höjning i huset? Det finns vad jag kan se +/- 40 steg på var och en av de nio grundkurvorna.

Ej åtgärdat ännu: Rengöring av värmeväxlaren, mätning av temp in/ut i värmeväxlaren, montering av separat elmätare för pannan (från forumets webshop, kommer imorgon, tack Rickard för superservice), sätta upp digitaltermometrar i alla rum (se tidigare parentes).

NÃ¥gra ytterligare tips?

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
Vid 0 grader ute och +22 inne behövs det en framledningstemperatur på 30 grader, dvs 8 grader över rumstemperaturen. Grovt räknat kan man säga att en grads sänkning av temperaturskillnaden inne-ute kräver en sänkning av skillnaden framledningstemperatur-innetemperatur på ca 0,3 grader. Vill man ha en grad svalare inne skall man alltså sänka framledningstemperaturen med 1,3 grader.

Skillnaden mellan kurva 1 och 2 i manualen verkar vara 5 grader vid noll ute. Skillnaden mellan kurva 1 och 2 bör vara ca 4 graders skillnad i innetemperatur.

En frånluftvärmepump kan ha ett berättigande i små välisolerade hus. Problemet är att pumpen inte kan leverera mer värme än vad den kan ta från frånluften plus kompressorns effekt. Enligt manualen är frånlufttemperaturen efter pumpen några plusgrader. Är det noll grader ute räcker värmen som tas från frånluften till för att värma upp tilluften till rumstemperatur. Därtill kommer kompressoreffekten som räcker för att producera varmvatten. Man kan alltså säga att värmeförlusterna genom fönster, väggar och tak måste täckas av värme från elpatronerna. Likaså måste man tillföra elpatronvärme till tillluften om det är minusgrader ute.

Nu stämmer detta inte riktigt i och med att avgående luft är fuktig så det blir också lite kondensationsvärme man kan plocka från frånluften. Vintertid är det dock rätt torrt inne så det blir inte så mycket värme därifrån då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Roland, min vän i rymden *vinkar*. Tack för att du tog dig tid att förklara. I mitt okunniga testande har jag konstaterat att jag genom att SÄNKA grundkurva 2 alt HÖJA grundkurva 1 kan få samma beräkande framledningstemperatur?. Justeringsspannet är ganska stort. Vill minnas att jag kan justera varje grundkurva +/- 40 steg(?). Ponera att jag genom att först HÖJA grundkurva 1 får en beräknad framledningstemperatur (f32 i menyn tror jag?). Vad skiljer den inställningen från att jag istället SÄNKER grundkurva 2 tills jag får samma beräknade framledningstemperatur?

En annan fråga i samma ämne: Ändras framledningstempen, då jag sänker/höjer en kurva vid en given grundkurva, endast vid den aktuella temperaturen eller påverkas hela temperaturintervallet, dvs kan jag "knäcka" en kurva?

Till dagens åtgärder:

Tog bort fronten vid värmeväxlaren längst upp på pannan. Kunde konstatera att det var lite småskitigt/dammigt men inte i den omfattning jag väntat mig. Fragment av filtret som troligen suttit i sedan pannan var ny låg i alla fall där. Det sitter en trumfläkt i mitten som drar in luft till själva värmeväxlaren formodar jag. Där har väl damm och skit åkt in men jag vågade inte börja skruva isär själva värmeväxlaren så någon rengöring att tala om blev det inte. Kunde dock konstatera att det satt något som ser ut som en termostat till en bilmotor på framsidan ovanför fläkten. Den var infrusen i en isklump? Petade bort isen och slop på pannan som omedelbart startade avfrostning vilket jag aldri sett den göra tidigare?

Slutligen: Köpte en labtermometer på Kjelloco som med två prober kan mäta temperatur och skillnad mellan tem på probe 1 och probe 2. Hittade en jordkabel som var fastskruvad där ventröret går in resp ut ut värmeväxlaren. Skruvade loss dessa kablar och stack in proberna som precis passadei hålen.

RESULTAT:
Temp luft IN: 22,9
Temp luft UT:23,5

Hurra! jag har en inverterad värmeväxlare. Den tar inomhusluften, värmer den drygt en halv grad och skickar ut den i vinternatten eller???

Har jag tänkt/gjort fel då jag mätte tempen. Enligt bruxen skall temp UT ligga på 0 till +5 grader.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
Är det verkligen säkert att kompressorn gick när mätningen gjordes?

Förstår kanske inte riktigt frågan om reglerkurvorna. Svaret bör vara att finjusteringen parallellförflyttar kurvorna uppåt eller nedåt. Val mellan kurva 1 eller 2 ändrar lutningen. Går det inte att ställa in decimaler på grundkurvorna? Det vore konstigt om det inte gick.

Om det är rätt temperatur inne vid noll ute i bägge fallen kommer alternativet med en sänkt kurva 2 att innebära att det blir för varmare inne jämfört med alternativet höjd kurva 1 när det blir kallare ute. Reglersystemet kommer att hissa upp framledningstemperaturen mer med kurva 2 än 1 när utetemperaturen sänks. 

Obs att jag inte känner till ditt reglersystem. Det jag skriver baseras på hur de brukar fungera.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Är det verkligen säkert att kompressorn gick när mätningen gjordes?

Förstår kanske inte riktigt frågan om reglerkurvorna. Svaret bör vara att finjusteringen parallellförflyttar kurvorna uppåt eller nedåt. Val mellan kurva 1 eller 2 ändrar lutningen. Går det inte att ställa in decimaler på grundkurvorna? Det vore konstigt om det inte gick.

Om det är rätt temperatur inne vid noll ute i bägge fallen kommer alternativet med en sänkt kurva 2 att innebära att det blir för varmare inne jämfört med alternativet höjd kurva 1 när det blir kallare ute. Reglersystemet kommer att hissa upp framledningstemperaturen mer med kurva 2 än 1 när utetemperaturen sänks. 

Obs att jag inte känner till ditt reglersystem. Det jag skriver baseras på hur de brukar fungera.

BIG AHA!

Lysande Roland. Helt plötsligt fattar jag hur kurvorna fungerar. Faktiskt helt uppenbart. Skojar inte då jag säger att jag tittat på kurvorna 100 ggr utan att begripa. Ordet "parallellförskjuta" som används ibland, inte bara av dig ovan, fick mig helt av banan. Eftersom värmebehovet inte alltid är linjärt så kan jag alltså i princip justera ALLA grundkurvor så att jag får samma resultat vid tex +/-0 grader. Högre kurva ger sedan ett, relativt lägre kurvor,extra tillskott av värme (högre framledningstemp) vid lägre temperatur, utöver vad enbart en parallellförskjutning skulle ge.

Beroende lite på vilken version av manualen man läser ser kurvorna lite olika ut. I pdf-filen från IVT är skillnaden mellan kurvorna proportionell (kurvan är alltså en rak linje, ordet kurva blir då lite missvisande)och utgår från ett origo vid +20 grader dvs alla kurvor startar på samma ställe men har olika lutning. I manualen som följer med pannan är kurvorna logaritmiska (kurvformade) vilket innebär att kurvorna visserligen startat i ett gemensamt origo men att det relativa skillnaden mellan kurvorna ÖKAR logaritmiskt med sjunkande temperatur.

Jodå det går att finjustera kurvorna (är nog det du kallar decimaler!) med upp till +/- 40 steg för var och en av grundkurvorna.

En sista fråga då innan jag doktorerar på grundkurvor: Givet att alla kurvor utgår från ett gemensamt origo undrar jag (1)om (decimal-)justeringen bara flyttar kurvan med origo som tänkt nav? eller (B) om kurvan bara påverkas vid den aktuella utetemperaturen som råder vid justeringen (dvs att jag får en svacka eller en upphöjning på kurvan på ett ställe eller inom ett visst tempintervall) eller (C) och kurvan bara påverkas vid den utetemperatur som råder vid justeringstillfället och att sedan justeringen "följer med" då temperaturen sjunker?

Blev lite rörigt men jag hoppas du och ni andra som ev läser detta förstår.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4

Beroende lite på vilken version av manualen man läser ser kurvorna lite olika ut. I pdf-filen från IVT är skillnaden mellan kurvorna proportionell (kurvan är alltså en rak linje, ordet kurva blir då lite missvisande)och utgår från ett origo vid +20 grader dvs alla kurvor startar på samma ställe men har olika lutning. I manualen som följer med pannan är kurvorna logaritmiska (kurvformade) vilket innebär att kurvorna visserligen startat i ett gemensamt origo men att det relativa skillnaden mellan kurvorna ÖKAR logaritmiskt med sjunkande temperatur.

Jodå det går att finjustera kurvorna (är nog det du kallar decimaler!) med upp till +/- 40 steg för var och en av grundkurvorna.

En bra reglerkurva är något böjd men det är inget logaritmiskt samband. Värmeavgivningen från radiatorer och golv är en kombination av konvektion och strålning. Värmeöverföringen genom konvektion är stort sett proportionell mot övertemperaturen mot rummet medan värmeöverföringen genom strålningen växer betydligt snabbare. Värmeavgivningen per grad höjning av framledningstemperaturen ökar alltså när när framledningstemperaturen är hög. Därför behöver kurvan vara lite planare vid höga framledningstemperaturer (= låg utetemperatur).

Enligt manualen verkar det som om det bara går att ställa in heltal på kurvorna vilket är lite märkligt. Finjusteringen hissar, som jag tolkar manualen, hela kurvan vertikalt uppåt eller nedåt utan vridning. Det betyder att skall regleringen fungera bra behövs det en inomhusgivare också. Undrar om inte kurva 1 skulle fungera bäst. Huset är ju nytt och bör vara välisolerat.

Citera
En sista fråga då innan jag doktorerar på grundkurvor: Givet att alla kurvor utgår från ett gemensamt origo undrar jag (1)om (decimal-)justeringen bara flyttar kurvan med origo som tänkt nav? eller (B) om kurvan bara påverkas vid den aktuella utetemperaturen som råder vid justeringen (dvs att jag får en svacka eller en upphöjning på kurvan på ett ställe eller inom ett visst tempintervall) eller (C) och kurvan bara påverkas vid den utetemperatur som råder vid justeringstillfället och att sedan justeringen "följer med" då temperaturen sjunker?

Blev lite rörigt men jag hoppas du och ni andra som ev läser detta förstår.

En ändring av reglerkurvan från t.ex 1 till 2 vrider hela kurvan runt origo (ungefär punkten +20/+20). Det gör att ändringen vid -20 grader är dubbelt så stor som vid noll grader.

Finjusteringen tror jag inte är decimaler. Skulle det vara decimaler på kurvans inställning bör tillverkaren skaffa sig en ny författare till manualerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej igen,
Roland mÃ¥ste verkligen tacka dig igen för att du tar dig tid att förklara. Börjar fÃ¥ grepp om kurvhanteringen nu. Jag hade dock fel om kurvan. Tittade igen i orginalmanualen och "kurvan" är en rak linje där kurvlutningen ökar succesivt  frÃ¥n kurva 1 till 9.

I pannas meny ställer man först in vilken kurva man vill ha från 1-9. Denna kurva kan sedan justeras i "steg", som jag antar är att jämföra med det du kallar decimaler. Uppskattningsvis 2-3 stegs finjustering (upp/ner)ger en grads skillnad på framledningen. Se sidan 10 i manualen jag bifogade som pdf. Punkterna 1-3. På samma sida finns också instruktioner avseende hur rumsgivarstyrning aktiveras och hur man ändrar värden på dessa. Med rumsgivare ej rumstermostater) menar jag då den centralt placerade nnetemperaturgivaren som jag lyckligtvis redan har.

Har nu en stabil och mycket jämn temperatur i huset med grundkurva 1 nedjusterad fem steg, vilket vid den temperatur som råder (runt noll) ger en framledningstemp på 28 grader som pannan levererar med omväxlande 1 eller två effektsteg aktiverade (2 eller 4kW)

Har dock genomgående lite väl varmt, mellan 22,3 och 22,9 grader, samt badrummen på ca 24 grader vilket kan bero på att pannan endast har utetempgivaren aktiverad. Då nattkylan kommer drar pannan på men trögheten i golven gör att resultatet blir övervärme nästkommande eftermiddag och kväll. Ska strypa sovrummen ner till 21 grader och styra detta flöde till vardagsrummet som har stora fönsterpartier och ligger precis på 22 grader. Då detta stabiliserat sig har jag som jag ser det två alternativ:

1/ Justerar ner grundkurvan ytterligare sÃ¥ att sovrummen hamnar pÃ¥ drygt 19 grader och förhoppnings vis sÃ¥ sänks temperaturen med  strax under 2 grader i övriga huset ocksÃ¥, och sedan aktivera inomhusgivaren. En nackdel kan vara att kurvan dÃ¥ blir för lÃ¥g för att klara lägre temperaturer runt -10.

alt
2/Aktivera rumsgivaren utan att justera ner grundkurvan. Förhoppningsvis hejdar rumsgivaren pannan från att producera värme på natten då utomhusgivaren kallar på värme trots att temperaturen inne inte hunnit påverkas. Jag gissar att jag då slipper övervärme under eftermiddag och kväll pga eftersläpningseffekten. Fördel, kurvan blir mer anpassad för att klara längre perioder av låga temperaturer, dvs jag kvarstår med en högre grundkurva.

Ska slutligen på nytt kolla temp på luft IN/UT i värmeväxlaren. Förra gången jag kollade, med elpatronen avstängd, hade jag ju 0,6 grader högre temp på UTluften vilket indikerar att växlaren inte funkar men det kan ju ha varit så att växlaren inte gick just då jag mätte.

Hur säkerställer/ser jag att den går då jag mäter?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Testade att aktivera RUMSGIVAREN (inomhustempgivaren). Trots att rumsgivaren visar att inomhustemperaturen är 20 grader och önskad inomhustemperatur är 19 grader laddade pannan på ytterligare ett steg från 2 (4kW) till 3(6kW) och höjde beräknad framledningstemp från 28 till 30 grader????

Borde inte pannan ta det lite lugnt då önskad inomhustemp är LÄGRE än den temp som rumsgivaren visar? Hade nog förväntat mig att pannan skulle gå ner på 1 steg eller stanna helt och låta värmeväxlaren (om den nu funkar) ta hand om värmebehovet som ju borde vara 0.

Nu testade jag bara i fem minuter, jag kanske borde ha väntat längre?

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4

I pannas meny ställer man först in vilken kurva man vill ha från 1-9. Denna kurva kan sedan justeras i "steg", som jag antar är att jämföra med det du kallar decimaler. Uppskattningsvis 2-3 stegs finjustering (upp/ner)ger en grads skillnad på framledningen. Se sidan 10 i manualen jag bifogade som pdf. Punkterna 1-3.

Finjusteringen verkar inte vad jag kallade decimaler. Vad jag menade var om det gick att ändra lutningen på kurvan i mindre steg än heltal. Finjusteringen verkar vara att flytta hela kurvan uppåt eller nedåt utan vridning. I så fall blir de svårt att få det hela att fungera bra utan innegivaren inkopplad.

Golvvärmesystem är tröga och det ställer till med reglertekniska problem av just den typ du beskriver.

Det verkar som om huset behöver ungefär 5 kW när det är noll grader ute. I så fall bör värmebehovet för uppvärming och varmvatten vara runt 30 000 kWh/år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0

I pannas meny ställer man först in vilken kurva man vill ha från 1-9. Denna kurva kan sedan justeras i "steg", som jag antar är att jämföra med det du kallar decimaler. Uppskattningsvis 2-3 stegs finjustering (upp/ner)ger en grads skillnad på framledningen. Se sidan 10 i manualen jag bifogade som pdf. Punkterna 1-3.

Finjusteringen verkar inte vad jag kallade decimaler. Vad jag menade var om det gick att ändra lutningen på kurvan i mindre steg än heltal. Finjusteringen verkar vara att flytta hela kurvan uppåt eller nedåt utan vridning. I så fall blir de svårt att få det hela att fungera bra utan innegivaren inkopplad.

Golvvärmesystem är tröga och det ställer till med reglertekniska problem av just den typ du beskriver.

Det verkar som om huset behöver ungefär 5 kW när det är noll grader ute. I så fall bör värmebehovet för uppvärming och varmvatten vara runt 30 000 kWh/år.

Justeringen och decimaler: Ja det kanske är så att finjusteringen bara parallellförflyttar kurvan, det har jag inte kollat. Kom på att det nog går att kolla genom att avläsa börvärdena. I börvärdesmenyerna finns tre börvärden för +10 grader +/- 0 och -10 grader som ju bildar en rak linje. Ska testa då jag kommer hem om dessa börvärden parallellförflyttas när jag gör justeringen eller om kurvlutningen ändras.

30000kWh per år var också vad bergvärmepumps killen som jag pratade med gissade så det stämmer nog.

Vad jag tycker är märkligt med innegivarstyrning inkopplad (testade igår) är att pannan drog på ett värmesteg extra från 2 steg till 3 steg trots att innegivaren indikerade att det var 20 grader inne och önskad inomhustemperatur var 19 grader (egentligen 21 grader men givaren visar 2 grader fel). Även den av pannan beräknade framledningstempen höjdes från 28 till 30 grader. Borde inte pannan ta en paus tills värmen sjunkit till eller under börvärdet?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4

Vad jag tycker är märkligt med innegivarstyrning inkopplad (testade igår) är att pannan drog på ett värmesteg extra från 2 steg till 3 steg trots att innegivaren indikerade att det var 20 grader inne och önskad inomhustemperatur var 19 grader (egentligen 21 grader men givaren visar 2 grader fel). Även den av pannan beräknade framledningstempen höjdes från 28 till 30 grader. Borde inte pannan ta en paus tills värmen sjunkit till eller under börvärdet?

Jo, det är konstigt. Har ingen förklaring.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0

Vad jag tycker är märkligt med innegivarstyrning inkopplad (testade igår) är att pannan drog på ett värmesteg extra från 2 steg till 3 steg trots att innegivaren indikerade att det var 20 grader inne och önskad inomhustemperatur var 19 grader (egentligen 21 grader men givaren visar 2 grader fel). Även den av pannan beräknade framledningstempen höjdes från 28 till 30 grader. Borde inte pannan ta en paus tills värmen sjunkit till eller under börvärdet?

Jo, det är konstigt. Har ingen förklaring.

Ja det är ju mycket märkligt. Nu har tempen i huset varit stabil +21 grader (+19 enligt givaren) i drygt ett dygn så jag testade för tre timmar sedan att pånytt aktivera styrning med rumsgivare. Innan ändringen gick pannan på 2 värmesteg (4kW). Efter aktivering av rumsgivare gick den vidare på 2 steg. Inomhustemp önskad=19 rumsgivare=19. Man tycker väl att panna skulle gå ner till 1 steg då värmebehovet borde vara lågt men pannan uppvisar ju ingen logik i andra sammanhang så man bör väl inte vara förvånad.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4

Innan ändringen gick pannan på 2 värmesteg (4kW). Efter aktivering av rumsgivare gick den vidare på 2 steg. Inomhustemp önskad=19 rumsgivare=19. Man tycker väl att panna skulle gå ner till 1 steg då värmebehovet borde vara lågt men pannan uppvisar ju ingen logik i andra sammanhang så man bör väl inte vara förvånad.

Det här är lättare att förstå. Rumgivaren påverkar (om det här systemet fungerar som reglersystem brukar göra) framledningstemperaturen med en faktor gånger (innetemperatur - önskad temperatur). Är innetemperatur = önskad temperatur blir påverkan noll, dvs ingen förändring.

Såg i manualen att rumsgivare inte skall användas vid golvvärme, förmodligen för att golvvärme system är så tröga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Varelsen från yttre rymden fortsätter att bjuda på överraskningar.

Kollade pannan igen efter tre timmar med rumsgivarstyrning och mycket riktigt hade pannan, trots att önskad innetemp (ärvärde) är lika med innetempen som rumsgivaren (börvärde) visar (+19 grader) lagt i en extra växel och gick på 3 värmesteg, mot tidigare 2, och en framledningstemp på 32 grader. Utan rumsgivarstyrning har panna gått på 2 steg i ett och ett halvt dygn med 28 grader i framledningstemp. Ute temp har legat jämn och innetemp har legat jämn.

Varför får pannan för sig att öka framledningstempen till 31 grader då bevisligen 28 grader ger just den temp jag vill ha.

Rotade lite i pannans menyer och hittade följande: UTAN rumsgivarstyrning visar ÄRVÄRDE f32 en BERÄKNAD FRAMLEDNINGSTEMPERATUR på just 28 grader vilket också är den framledningstemp som pannan givit. MED rumsgivarstyrning ändras f32 till 32 grader, allt annat lika???.

Letade lite till i börvärdena och där finns v12, v13 och v14 som visar BÖRVÄRDE vid +10 grader, +/-0 grader och -10 grader, 27, 32 respektive 40 grader. Dessa börvärden tycker man borde hänga ihop med v32 som visar "Beräknad framledningstemp" men så är tydligen inte fallet. Vad skiljer f32 från v12-14???

Eftersom grundkurvan är rak justerade jag börvärdena enligt följande: v13 som är börvärde vid +/-0, vilket är den utetemp som råder just nu, justerades till 28 grader då det bevisligen är den framledningstemperatur som jag vill ha för att få rätt inomhustemperatur just nu. v12 (+10 grader ute) justrades ner 2 grader till 25 grader (ren chansning) och v14 (-10 grader) justerades ner 4 grader till 36 grader (det blir nog i knappaste laget).

Åter till ärvärdesmenyn kunde jag avläsa f32 till 28 grader dvs nu är f32 "Beräknad framledningstemperatur" densamma, vid rådande inne/utetemp, som med enbart utegivarstyrning. Panna tog ett glädjeskutt och gick ner på 1 värmesteg. Tvivlar dock på att endast ett värmesteg (2kW) kan leverera 28 grader i framledning men vi får väl se.

Hur som helst är kopplingen mellan f32 och v12-14 ett mysterium, kan nÃ¥gon förklara?  
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0

Innan ändringen gick pannan på 2 värmesteg (4kW). Efter aktivering av rumsgivare gick den vidare på 2 steg. Inomhustemp önskad=19 rumsgivare=19. Man tycker väl att panna skulle gå ner till 1 steg då värmebehovet borde vara lågt men pannan uppvisar ju ingen logik i andra sammanhang så man bör väl inte vara förvånad.

Det här är lättare att förstå. Rumgivaren påverkar (om det här systemet fungerar som reglersystem brukar göra) framledningstemperaturen med en faktor gånger (innetemperatur - önskad temperatur). Är innetemperatur = önskad temperatur blir påverkan noll, dvs ingen förändring.

Såg i manualen att rumsgivare inte skall användas vid golvvärme, förmodligen för att golvvärme system är så tröga.

Precis och därför är det så märkligt att pannan, trots att innetemp-önskad temp är 0 väljer att dra på ytterligare ett steg. Inte nog med det. Medan du skrev ditt inlägg gjorde jag ytterligare besynnerliga upptäkter i är/börvärdesmenyerna, se ovan mitt tidigare inlägg efter ditt senaste.

Ja  jag läste ocksÃ¥ anmärkningen att rumsgivarstyrning inte rekommenderas vid golvvärme men eftersom pannan inte uppvisar nÃ¥gon logik i andra sammanhang sÃ¥ testar jag det i alla fall. Med lite tur sÃ¥ slipper jag det nuvarande fenomenet att pannar drar pÃ¥ vid snabba men kortvariga utetemperatursänkningar (nattkyla tex) som normalt inte ger nÃ¥got nämnvärt utslag pÃ¥ inomhustemperaturen. Eftersom golvvärmen har en stor tröghet fÃ¥r pannans ökade värme genomslg först pÃ¥följande kväll dÃ¥ temperaturen drar iväg +2 till 2,5 grader, helt i onödan. Stora fönsterpartier gör ocksÃ¥ att övervärme som genereras dagtid inte sänker pannans värmeavgivning. Hmm, ser dÃ¥ jag läser vad jag skrivit ovan att det potentiellt finns brister i resonemanget som talar mot rumsgivarstyrning men what the f-k, mabn mÃ¥ste ju testa.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Tog bort fronten vid värmeväxlaren längst upp på pannan. Kunde konstatera att det var lite småskitigt/dammigt men inte i den omfattning jag väntat mig. Fragment av filtret som troligen suttit i sedan pannan var ny låg i alla fall där. Det sitter en trumfläkt i mitten som drar in luft till själva värmeväxlaren formodar jag. Där har väl damm och skit åkt in men jag vågade inte börja skruva isär själva värmeväxlaren så någon rengöring att tala om blev det inte. Kunde dock konstatera att det satt något som ser ut som en termostat till en bilmotor på framsidan ovanför fläkten. Den var infrusen i en isklump? Petade bort isen och slop på pannan som omedelbart startade avfrostning vilket jag aldri sett den göra tidigare?

Slutligen: Köpte en labtermometer på Kjelloco som med två prober kan mäta temperatur och skillnad mellan tem på probe 1 och probe 2. Hittade en jordkabel som var fastskruvad där ventröret går in resp ut ut värmeväxlaren. Skruvade loss dessa kablar och stack in proberna som precis passadei hålen.

RESULTAT:
Temp luft IN: 22,9
Temp luft UT:23,5

Hurra! jag har en inverterad värmeväxlare. Den tar inomhusluften, värmer den drygt en halv grad och skickar ut den i vinternatten eller???

Har jag tänkt/gjort fel då jag mätte tempen. Enligt bruxen skall temp UT ligga på 0 till +5 grader.



Om den avfrostar är det ju möjligt vvx är varm tillfälligt. Kolla igen när den inte avfrostar
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Tog bort fronten vid värmeväxlaren längst upp på pannan. Kunde konstatera att det var lite småskitigt/dammigt men inte i den omfattning jag väntat mig. Fragment av filtret som troligen suttit i sedan pannan var ny låg i alla fall där. Det sitter en trumfläkt i mitten som drar in luft till själva värmeväxlaren formodar jag. Där har väl damm och skit åkt in men jag vågade inte börja skruva isär själva värmeväxlaren så någon rengöring att tala om blev det inte. Kunde dock konstatera att det satt något som ser ut som en termostat till en bilmotor på framsidan ovanför fläkten. Den var infrusen i en isklump? Petade bort isen och slop på pannan som omedelbart startade avfrostning vilket jag aldri sett den göra tidigare?

Slutligen: Köpte en labtermometer på Kjelloco som med två prober kan mäta temperatur och skillnad mellan tem på probe 1 och probe 2. Hittade en jordkabel som var fastskruvad där ventröret går in resp ut ut värmeväxlaren. Skruvade loss dessa kablar och stack in proberna som precis passadei hålen.

RESULTAT:
Temp luft IN: 22,9
Temp luft UT:23,5

Hurra! jag har en inverterad värmeväxlare. Den tar inomhusluften, värmer den drygt en halv grad och skickar ut den i vinternatten eller???

Har jag tänkt/gjort fel då jag mätte tempen. Enligt bruxen skall temp UT ligga på 0 till +5 grader.



Om den avfrostar är det ju möjligt vvx är varm tillfälligt. Kolla igen när den inte avfrostar

Den avfrostade inte då jag mätte tempen, kollade på displayen just för att säkerställa detta vill jag minnas, men nu blir jag liteosäker.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Skrev lite om V12-14 i din andra tråd. ;) Lite rörigt med två trådar som behandlar samma maskin. :D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Skrev lite om V12-14 i din andra tråd. ;) Lite rörigt med två trådar som behandlar samma maskin. :D

Instämmer. Dé e mycke nu! Håller mig till denna tråd i fortsättningen. Det du skrev om v12-14 i den andra tråden har jag precis upptäckt själv, se inlägg ovan. Visste dock inte att "självknäckta kurvor" nollas då jag byter grundkurva (och även då jag finjusterar grundkurva?)

Det som förbryllar mig är hur sambandet mellan v32 "Beräknad framledningstemperatur" i ÄRVÄRDESMANYN och v12-14 i BÖRVÄRDESMENYN ser ut, om det nu finns något samband.

Då jag tidigare ikväll växlade från enbart utegivare till ute + rumsgivare ökade v32 från 28 grader till 32 grader som är samma värde som v13 (Börvärde vid +/- 0 grader som är den nuvarande utetemperaturen).

Borde inte f3 AKTUELL FRAMLEDNINGSTEMP, f32 BERÄKNAD FRAMLEDNINGSTEMP och v13 BÖRVÄRDE FRAMLEDNINGSTEMPERATUR, INNAN växlingen till ute+rumsgivare, ha varit samma dvs 32 som v13 visade. Istället var f3 och f32 då 28 trots att v13 var 32.

EFTER växling till UTE/INNEGIVARE fick f32 värdet 32 och v13 också 32 och f3=ökande för att möta f32 och/eller v13 vilket medförde att pnna drog på ytterligare ett steg trots att önskad innetemp var = verklig innetemp.

Kom då på möjlighete att justera v12-14 och ändrade v13 till 28 grader som jag vet ger rätt innetemp vid +/-0 grader ute. v12 och v14 justerade jag mest på måfå så det kan vi lämna därhän. f32 blev då 28 grader=v13 och pannan gick ned på steg 1 vilket är logiskt då pannan under en kortare tid lyckats höja framledningstempen till 31 grader efter växlingen till inne/utegivare.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Sitter och funderar lite kring att det inte är någon temperaturskillnad mellan luft UT och luft IN i värmeväxlaren. Jag ser heller aldrig att den avisar?

Kan det vara så att luftflödet är för kraftigt/stort? Läste i en annan tråd att man kan få problem med isbildning om flödet i växlaren är för litet och undrar om jag helt enkelt har motsatt problem.

Var justerar jag luftflödet till värmeväxlaren? Det står iofs att detta görs av installatören och att man sedan inte ska röra denna inställning men eftersom det mesta var feljusterat från början så gissar jag att detta också kan vara feljusterat. I bruksanvisningen finns en bild med tillhörande text som visar hur man flyttar strömmatningen mellan olika plintar för att justara luftfödet. Är det denna som styr luftflödet? Det finns också en liten vidpotentiometer på displayen (med liten menar jag en pinne ca 5 mm i diameter med en skåra för skruvmejsel) som nu står på drygt 5 (av 1-5). Är det istället denna som styr luftflödet? Eller är det båda.

Pinnen/vridpotentiometern hittar jag inte i bruksanvisningen.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Pinnen med skåran är det som gäller i ditt fall. Flytta på trafon är senare lösning. Nån kom på att det gick att spara in pinnen med skåran. >:(

Dra nu inte ned kuftflödet för mycket, du skall se en märkbar sänkning även om du kör fläkten på 5:an. (ca: 10 grader) om kompressorn (värmepumpen) fungerar.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Så fel jag hade som trodde att vv-fläkten stod på 5 av 5. Det sitter faktiskt en STOR dekal precis vid vredet att frånluftsvärmefläkten är injusterad på läge 3 av 5. Testade att vrida på den men kunde inte se att det påverkade värdena så jag lät den vara på läge 3.

FRÅNLUFTSVÄRMEPUMPEN: Efter att ha mätt temperaturen på IN/UT-luften till värmeväxlaren på alla upptänkliga sätt och med pannan i alla tnkbara lägen kan jag bara konstatera att skillnaden på lufttemp IN/UT är obefintig och jag kn inte dra någon annan slutsats än att den inte fungerar. Pannan går i dagsläget således som en ren elpanna.

Stängde därför av värmeväxlaren. Om pumpen trots allt funkar borde ju elpannan dra på ytterligare ett effektsteg för att kompensera avstängningen av värmeväxlaren så vi får se.

Fått prisindikationer via forumet på 10000-15000 kr för reparation och det är inte aktuellt. Ska ju va det lider byta värmekälla. Får se vad VVS-killen, som jag försökt få hit i tre veckor nu, säger.
« Senast ändrad: 14 december 2008, 08:06:53 av Thomas59 »
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Eftersom värmepumpsdelen i min ES480 inte fungerar stängde jag av värmepumpen med av/på-knappen på pannan och kör nu endast med elpatron.

Ända sedan jag stängde av värmeväxlaren har pannan indikerat att avfrostning pågår. Det är mer än ett dygn nu så jag tycker att avfrostningen borde vara klar.

Undrar nu: Är det normalt att avfrostningslampan lyser konstant då värmeväxlaren är avstängd?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Om man stänger av med värmepump från/till knappen så tänds avfrostningslampan som du märkt. Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Om man stänger av med värmepump från/till knappen så tänds avfrostningslampan som du märkt. Thumbsup

Ok ja då är det inget att oroa sig för då. Finns det nåt annat sätt att stänga av den på?

En annan sak. Kör med rumsgivare (central innetempgivare) sedan ett par dagar och undrar om val av grundkurvor och justering av dessa som man gjort har någon betydelse då eller om pannan helt enkelt kör ut den värme i framledningen som behövs för att hålla inomhustemperaturen på börvärdet?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Rumsgivaren paralleförskjuter kurvan på samma sätt som finjustering/paralleförskjutning gör. Men desto bättre grundinställning på kurva och finjustering desto bättre hänger den med. Eftersom den jobbar efter en ekvation med både tid och tempskillnad.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Rumsgivaren paralleförskjuter kurvan på samma sätt som finjustering/paralleförskjutning gör. Men desto bättre grundinställning på kurva och finjustering desto bättre hänger den med. Eftersom den jobbar efter en ekvation med både tid och tempskillnad.

Tack Fixaren. Ovärderligt med den kunskap som Du och andra kunniga på forumet tillför.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Inte bara min Frånluftsvärmepump är en varelse från yttre rymden. Nu har den fått sällskap av min golvvärme också.

Efter lite (ganska omfattande egentligen) pillande med flöden och termostater fick jag tillslut en ganska jämn värme i huset. Lite svalare i sovrummen samt vardagsrummet på morgonen men vardagsrummet har två stora fönsterpartier från golv och upp och värmen kommer ikapp framåt kvällen. Lite varmare i badrummen. Kollat alla golv med IR-termometern och diffen är mindre än en grad.

Nu till problemet. Jag har konstaterat att Golvvärmeslingorna är "felmärkta" OCH att slingorna inte ligger enligt ritning. Nu då jag fått en hyfsat jämn temp i huset hade jag tänkt avsätta några dagar till att identifiera slingorna. Dvs stänga en slinga i taget och se vilket golv som kallnar. Sagt och gjort. En slinga stängdes (termostat på min och flödessjusteringsskruv helt åtdragen) och nu har det gått snart 2 dygn.

RESULTAT=Alla golv är fortfarande varma och sköna. Hittar ingen del av huset som har kallare golv än tidigare. Tvärt om har värmen stigit i hela huset, trots jämn utetemperatur. Kan inte se någon rimlig förklaring till detta men det finns säkert?

Även min utomjording (FLVP:en) fortsätter att förbrylla. Med inkopplad rums-/innegivare slutade pannan kompensera för sänkt inomhustemp. Temperaturen sjönk så att ÄR-värdet var 1 grad lägre än BÖR-värdet utan att pannan gick upp i antal värmesteg eller framledningstemp????

Då manualen ej rekommenderar rumsgivare vid golvvärme kopplade jag ur den igen men pannan fortsätter att överraska. Enligt börvärdena ska pannan ge 27 grader i framledningstemperatur vid +/- 0 grader vilket är den temp som varit de senaste dygnen. Pannan har dock fortsatt att gå på sparlåga och ger nu endast 24 grader i framledning och har gått ner på 1 värmesteg (2kW). f32 visar en beräknad framledningstemp på 23 grader så framledningstemperaturen lär fortsätta att sjunka. Temperaturen inomhus är densamma men jag gissar att det endast beror på golvvärmens tröghet och att ovanstående kommer att få genomslag inom nån dag.

Vad sysslar min panna med?

För att ytterligare späda på mystiken har ett nytt fenomen uppenbarat sig.

Jag bor på landet men har i alla fall ett par grannar som jag inte sett eller hört så mycket av sean vi flyttade in i augusti i år. Den enda grannen som jag hitintills träffat och pratat med frågade efter lite artighetsfraser "..och hur går det med golvvärmen...?" och berättade att tidigare ägaren haft MYCKET stora problem med golvvärmen. Tänkte inte så mycket på det då jag tror att det är en justeringsfråga. Igår var det dock "grannglögg" och frågan komm från ALLA intresserade grannar; "Hur går det med golvvärmen...?

Det verkar som om det varit ett allmänt känt faktum att tidigare ägaren har haft stora problem med golvvärmen som inte åtgärdats då ingen VVS-firma ville åta sig jobbet. Tidigare ägaren har naturligtvis inte upplyst om detta i samband med husbesiktningen och eftersom köpet gjordes under sommaren gick det inte att kolla och vi hade ingen egentlig anledning heller.

Nu verkar det ju iofs som om värmen funkar (har värme på alla golv) men det har ju inte varit särskilt kallt ute.

Undrar vad för typ av fel som det kan röra sig om som inte VVS-firmor vill ta tag i, om det nu är något fel.

Vad är "värsta felet" scenariot, hur illa kan det vara?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Vanligaste problemen brukar vara felmärkning vilket även ger fel flöden, om nån orkat skruva på "strypventilerna". Inte speciellt svårt men tidsödande att reda ut.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Vanligaste problemen brukar vara felmärkning vilket även ger fel flöden, om nån orkat skruva på "strypventilerna". Inte speciellt svårt men tidsödande att reda ut.



Jo att det är felmärkt är nog utan tvivel. Det märkliga är väl kanske att inget golv blir kallt när jag nu testade att stänga en slinga. Går runt barfota med IR-termometern i högsta hugg.

Nåväl, jag öppnade sligan igen och testar med att stänga en annan slinga så får vi se om något golv blir kallt? Tidsödande är nog bara förnamnet.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Hej
Är ny ägare till ett hus med en FLVP av modell Autoterm480 (ES480/IVT480) som vållar mig betydande huvudbry.

(Varning för saknade bokstäver. Tangentbordet glappar)

Huset drar el som en kamel. 45000kWh per år och rimligen står pannan för huvuddelen av detta.

Jo jag vet, pannan är i princp n elanna med lite hjälp av värmeväxlaren, men så här illa ska det väl inte behöva vara.

Har fått hyfsad ordning på flödet i värmegolvet och jämn temp i alla rum. Värmegolvets justering hade inte en siffra rätt när jag flyttade in i augusti i år.

Återstår pannan. Började kolla på pannan i veckan och det har varit mellan 4-5+ till nån minusgrad ute och elförbrukninge i huset ligger på mellan 130-160kWh per dygn. Panna går med eltillskott hela tiden. Maxeffekten är 14kW uppdelat på 7 steg. Gissar således på 2kW per steg och pannan går mestadels på steg 2eller steg 3 (=4-6kW). Alla termostater står på max och innetempen (21 grader vill jag ha) har reglerats med hjälp av kurvorna. Står idag på kurva 2 av 9 med justering -5.

Idag tröttnade jag på elpatronen och stängde helt enkelt av den. Endast värmepumpen påslagen.

Resultat:
(Värden med elpatron inom parentes)
Inomhus temp: PÃ¥ pannans innegivare, ingen skillad 19 grader. PÃ¥ min egen termometer en grad kallare inne?

Framledningstemperatur 39 grader (28)
Returledningstemp 39 grader, (26)

Varmvattentemp beredare nedre delen 41 grader (27)
Varmvattentemp beredare mitten 31 grader (47)
Tryckrörstemeratur 87 grader, (77)

Kollade golven med IR-termometern och där verkar det inte vara nån större skillnad, kanske en halv grad svalare.

I samband med att jag stände av  elpatronen stannade ocksÃ¥ pumpen inringad me grönt pÃ¥ bilden nedan. Den är i normalfallet inställd pÃ¥ 3 av 3. Varför stannar den?

Jag fattar ingenting. Hur kan framledningstempen bli 39 grader och returen samma. Såg tom att returen under en period var ca 1 grad varmare än framledning??

Vad hände med varmvattnet?

Känner mig helt lost och manualen ger ingen större ledning. Har snart läst alla inlägg på forumet

Var börjar jag för att justera allt optimalt? Steg för steg, 1-2-3.
Vad ska jag kolla?
Hur vet jag om värmeväxlaren funkar som den ska?
Vilka mätvärden ska jag övervaka, tempgivare var?
Hur mäter jag tempen på luft IN/UT från värmeväxlaren?

Tanken är att byta pannan till luft/vatten eller bergvärme men jag känner att jag måste få lite koll på vad vi förbrukr för att värma huset idag för att kunna dimensionera den nya pumpen rätt plus att det nog inte blir av förrän till våren och tusenlapparna tickar iväg i rask takt idag.

Har beställt en elmätare från forumshoppen för att kunna skilja ut vad pannan drar och vad som är hushållsel. Behöver jag en templggare också???

Behöver en fadder/mentor som kan lotsa mig genom detta träsk! Sc:,h


Att ha golvvärme i ett så stort hus är väl att tigga om bekymmer. Regleringen blir väldigt besvärlig med de snabba temperaturväxlingar som finns över dygnet. Eftersom du bor på Ekerö, tvärs över viken från mig, så är inte bergvärme ett givet val. Ganska stora investeringar. Ett kanske enklare sätt är att komplettera ditt hus med en LLV, luft-luft-värmepump. Den reagerar snabbt och berörs inte av trögheten eller värmeförlusterna i betongplattan samt är relativt billig i anskaffning. Sedan rekommenderar jag ett proffs som ställer in alla reglerdon på rätt sätt.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Har en lillebror till din 480, en 380 som har haft alla tänkbara fel.

Ett av felen var att den aldrig frostade av och att elförbrukningen skenade.
Det känns inte igen antager jag...  ;)

Det felet berodde på att kännaren som kände av tryckfallet i kondensorhuset var trasig. Nej det var inget elfel utan den lilla plastslangen som satt i munstycket där hade spruckit och vips var det inget tryckskillnad. Maskinen trodde att den inte behövde avfrosta. Antagligen billigaste komponenten på denna maskin. Men det var lite onödigt att göra den SÅ billig. Det var en torrspricka på kanske 10 mm i plastslangen. knUp

Med högsta fart pÃ¥ utblÃ¥set förhindrade man att kondensorpaketet frös till klaris pga utebliven  avfrostning men Ã¥ andra sidan var det ett tillhÃ¥ll för traktens krÃ¥kor som slapp frysa. huvuddunk
Åtgärd: kolla att den verkligen avfrostar! Sänk ventilationen till inställt värde.

Att sedan kompressorn lade av eftersom den aldrig avfrostade är tydligen helt normalt ??? fiR:

Sedan kan man fundera på din skiss med den gröna cirkulationspumpen vid stor belastning.
Den är inte felkopplad så du värmer utgående luft mha bypassröret? :o
När den stannade fick du bättre värden. Mycket troligt att det är något med den pumpen som inte är rätt.

Kan du mäta utloppstemperaturen i luftflödet så att du inte har rumstemp eller ve och fasa varmare än rumstempen i utgående luftflöde.

Ett annat fel som är lite jobbigt är om varmvattenberedaren läcker eller en varmvattenkran läcker. Se så att inte vattenmätaren rör sig hela tiden.
Det kan rinna lite vatten i skvallerröret mest hela tiden vid litet läckage.

Kurvlutningar och annat är en komfortgrej. Men förbrukningen är helt fel i storleksordning för ett så nybyggt hus.
Oavsett kurvlutning.



Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Att ha golvvärme i ett så stort hus är väl att tigga om bekymmer. Regleringen blir väldigt besvärlig med de snabba temperaturväxlingar som finns över dygnet. Eftersom du bor på Ekerö, tvärs över viken från mig, så är inte bergvärme ett givet val. Ganska stora investeringar. Ett kanske enklare sätt är att komplettera ditt hus med en LLV, luft-luft-värmepump. Den reagerar snabbt och berörs inte av trögheten eller värmeförlusterna i betongplattan samt är relativt billig i anskaffning. Sedan rekommenderar jag ett proffs som ställer in alla reglerdon på rätt sätt.

Jo det är nog som du beskriver. Golvvärmen är TRÖG men nu finns den där och det är ju en inte helt ovesäntlig faktor. Ska ta tag i bytet till annat uppvärmningsalt inom kort. Vad det blir tål att diskutera.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Har en lillebror till din 480, en 380 som har haft alla tänkbara fel.

Ett av felen var att den aldrig frostade av och att elförbrukningen skenade.
Det känns inte igen antager jag...  ;)
Snittade runt 200kWh per dygn med -10 utomhus under en vecka. Avfrostningslampan har jag aldrig sett lysa

Det felet berodde på att kännaren som kände av tryckfallet i kondensorhuset var trasig. Nej det var inget elfel utan den lilla plastslangen som satt i munstycket där hade spruckit och vips var det inget tryckskillnad. Maskinen trodde att den inte behövde avfrosta. Antagligen billigaste komponenten på denna maskin. Men det var lite onödigt att göra den SÅ billig. Det var en torrspricka på kanske 10 mm i plastslangen. knUp

Med högsta fart pÃ¥ utblÃ¥set förhindrade man att kondensorpaketet frös till klaris pga utebliven  avfrostning men Ã¥ andra sidan var det ett tillhÃ¥ll för traktens krÃ¥kor som slapp frysa. huvuddunk
Åtgärd: kolla att den verkligen avfrostar! Sänk ventilationen till inställt värde.
Hittar inget mätprotokoll på luftflödet och har inga uppgifter om frånluftsfläkten så det blir att gissa sig fram. Har 12 st Fresch 80 (ska klara ca 25m2/st) tilluftsventiler som stod fullt öppna. Har stängt hälften av dessa tills vidare och satt ner fläkten till läge 1. Det är torrt som fnöske inomhus med en luftfuktighet på 22%.

Att sedan kompressorn lade av eftersom den aldrig avfrostade är tydligen helt normalt ??? fiR:

Sedan kan man fundera på din skiss med den gröna cirkulationspumpen vid stor belastning.
Den är inte felkopplad så du värmer utgående luft mha bypassröret? :o
När den stannade fick du bättre värden. Mycket troligt att det är något med den pumpen som inte är rätt.

Kan du mäta utloppstemperaturen i luftflödet så att du inte har rumstemp eller ve och fasa varmare än rumstempen i utgående luftflöde.
Förutom pannans egna fläkt som drar luft frÃ¥n rummen finns det en separat frÃ¥nluftsfläkt, se ovan. Cirkulationspumpen (den markerat med grönt) drar vad jag förstÃ¥r runt vatten  genom värmeväxlaren och den stÃ¥r pÃ¥ 2 av 3. Jag har lÃ¥tit den pumpa även om själva värmeväxlaren nu är avstängd  dÃ¥ jag inte vet vad som händer om jag stänger denna pump. Ja tempen pÃ¥ frÃ¥nluften är samma som tilluften varör jag drog slutsatsen att värmeväxlaren var paj.

Ett annat fel som är lite jobbigt är om varmvattenberedaren läcker eller en varmvattenkran läcker. Se så att inte vattenmätaren rör sig hela tiden.
Det kan rinna lite vatten i skvallerröret mest hela tiden vid litet läckage.

Det rinner en svag stråle vatten hela tiden från skvallerröret och vattenmätaren snurrar konstant. Läckage någonstans JA men jag har ingen aning om var?

Kurvlutningar och annat är en komfortgrej. Men förbrukningen är helt fel i storleksordning för ett så nybyggt hus.
Oavsett kurvlutning.

Har från 15 aug 2008 fram till idag snittat 108 kWh per dygn med toppar en bra bit över 200 kWh per dygn. Inte kul.

Försöker väl mest bilda mig en uppfattning om huset värmeförbrukning just nu för att ha bra underlag för kalkyl på ny uppvärmning.

Skulle nog behöva lufta golvvärmen men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Vid en framledningstemp på ca 30 grader har jag 21-22 grader i huset men på bekostnad av att pannan går med 2-3 effektsteg kostant=4-6kW/timme PLUS 2st 1kW värmesköldar till varmvattnet.

Sänkte cirkulationspumpen till värmegolvet från 3 till 2 men det verkar inte ha påverkat fram/retur i någon nämnvärd grad. Tycker att deltaT skulle öka men icke?

Har i allafall fått en liten hobby (pannan och värmegolvet) att pyssla med. Alltid något.



Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Du har flera fel på ditt UFO

Ett är tydligen att du värmer vatten som du släpper ut i avloppet.
Antagligen läckande varmvarvattenberedare.
Man kan se det på två sätt
Antingen otur att den är trasig, eller tur för nu måste du byta ut skiten ;)
Stäng av vattnet ett dygn eller åtminstonde under natten och se hur mycket energiförbrukningen minskar.

Din ventilation skall du se till att den är ok. Hälsan är viktigare än elkostnaden. Kan inte tänka mig att nivå 1 räcker för ett så stort hus. men man skall aldrig säga aldrig
Men menar du att luften som går ur huset har samma temp som inomhustemperaturen? Då fungerar inte kompressorn heller. För du kyler inte luften alls då.

Den separata frånluftsfläkten begriper jag inte riktigt hur den är kopplad med värmeväxlaren. Du har ju tilluftsdon. Kan det någon som satt din ett tilluftsdon fast du inte har de inkopplat och värmer utgående luft? Sååå tokig är väl ingen.
 Kan du förklara lite mer, kanske ett foto?

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Du har flera fel på ditt UFO

Ett är tydligen att du värmer vatten som du släpper ut i avloppet.
Ja det trodd jag också men vattnet som rinner ut i avloppet är kallt. Det kan ju iofs ha hunnit kyla av på vägen men...?
Antagligen läckande varmvarvattenberedare.
Man kan se det på två sätt
Antingen otur att den är trasig, eller tur för nu måste du byta ut skiten ;)
Stäng av vattnet ett dygn eller åtminstonde under natten och se hur mycket energiförbrukningen minskar.
Hmm det var ju en smart idé. Jag testar att ställa in pannan så att den ej värmer vatten så får vi se!

Din ventilation skall du se till att den är ok. Hälsan är viktigare än elkostnaden. Kan inte tänka mig att nivå 1 räcker för ett så stort hus. men man skall aldrig säga aldrig
Ingen aning om steg 1 räcker. Jag kan räkna ut hur mycket luft jag behöver "växla" per timme men efter som jag inte vet vad de olika stegen på fläkten ger för genomströmmning så famlar jag i blindo. Nu har jag justerat ner fläkten och stängt ventiler bara för att testa. Så länge jag intefår kondens på fönster, dålig/unken luft eller hög luftfuktighet är det i alla fall på kort sikt ok och nä elkostnaden spelar inte så stor roll på kort sikt.
Men menar du att luften som går ur huset har samma temp som inomhustemperaturen? Då fungerar inte kompressorn heller. För du kyler inte luften alls då.
Ja det är precis vad jag konstaterat. Värmeväxlaren suger in 22 gradig luft och skickar ut 21,4 gradig luft. Borde vara 0-5 grader ut om FLVP funkade.

Den separata frånluftsfläkten begriper jag inte riktigt hur den är kopplad med värmeväxlaren. Du har ju tilluftsdon. Kan det någon som satt din ett tilluftsdon fast du inte har de inkopplat och värmer utgående luft? Sååå tokig är väl ingen.
 Kan du förklara lite mer, kanske ett foto?
Nja hurmmm! det är bara min egna okunniga teori. Det finns ju en fläkt på pannan som är injusterad på steg 3 (av 5). Sedan finns det (i alla fall min teori?) ytterligare en frånluftsfläkt som suger luft. Fläktmotorjusterngen till den sitter på vinden. Det finns ett utblås på gaveln från pannan och ett utblås på taket från vad jag gissar är den separata frånluftsfläkten. Jo jag förstår att det låter märkligt men det är i alla fall min gissning att det är så. Tänkte testa att stänga den ena fläkten och kolla vilka av de sex utsugen som är kopplade till resp fläkt om nu min teori stämmer.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!