Hej
Är ny ägare till ett hus med en FLVP av modell Autoterm480 (ES480/IVT480) som vållar mig betydande huvudbry.
(Varning för saknade bokstäver. Tangentbordet glappar)
Huset drar el som en kamel. 45000kWh per år och rimligen står pannan för huvuddelen av detta.
Jo jag vet, pannan är i princp n elanna med lite hjälp av värmeväxlaren, men så här illa ska det väl inte behöva vara.
Har fått hyfsad ordning på flödet i värmegolvet och jämn temp i alla rum. Värmegolvets justering hade inte en siffra rätt när jag flyttade in i augusti i år.
Återstår pannan. Började kolla på pannan i veckan och det har varit mellan 4-5+ till nån minusgrad ute och elförbrukninge i huset ligger på mellan 130-160kWh per dygn. Panna går med eltillskott hela tiden. Maxeffekten är 14kW uppdelat på 7 steg. Gissar således på 2kW per steg och pannan går mestadels på steg 2eller steg 3 (=4-6kW). Alla termostater står på max och innetempen (21 grader vill jag ha) har reglerats med hjälp av kurvorna. Står idag på kurva 2 av 9 med justering -5.
Idag tröttnade jag på elpatronen och stängde helt enkelt av den. Endast värmepumpen påslagen.
Resultat:
(Värden med elpatron inom parentes)
Inomhus temp: På pannans innegivare, ingen skillad 19 grader. På min egen termometer en grad kallare inne?
Framledningstemperatur 39 grader (28)
Returledningstemp 39 grader, (26)
Varmvattentemp beredare nedre delen 41 grader (27)
Varmvattentemp beredare mitten 31 grader (47)
Tryckrörstemeratur 87 grader, (77)
Kollade golven med IR-termometern och där verkar det inte vara nån större skillnad, kanske en halv grad svalare.
I samband med att jag stände av elpatronen stannade också pumpen inringad me grönt på bilden nedan. Den är i normalfallet inställd på 3 av 3. Varför stannar den?
Jag fattar ingenting. Hur kan framledningstempen bli 39 grader och returen samma. Såg tom att returen under en period var ca 1 grad varmare än framledning??
Vad hände med varmvattnet?
Känner mig helt lost och manualen ger ingen större ledning. Har snart läst alla inlägg på forumet
Var börjar jag för att justera allt optimalt? Steg för steg, 1-2-3.
Vad ska jag kolla?
Hur vet jag om värmeväxlaren funkar som den ska?
Vilka mätvärden ska jag övervaka, tempgivare var?
Hur mäter jag tempen på luft IN/UT från värmeväxlaren?
Tanken är att byta pannan till luft/vatten eller bergvärme men jag känner att jag måste få lite koll på vad vi förbrukr för att värma huset idag för att kunna dimensionera den nya pumpen rätt plus att det nog inte blir av förrän till våren och tusenlapparna tickar iväg i rask takt idag.
Har beställt en elmätare från forumshoppen för att kunna skilja ut vad pannan drar och vad som är hushållsel. Behöver jag en templggare också???
Behöver en fadder/mentor som kan lotsa mig genom detta träsk!