Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min FLVP - en varelse från yttre rymden? Tacksam för tips och råd.....  (läst 17411 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
Har en lillebror till din 480, en 380 som har haft alla tänkbara fel.

Ett av felen var att den aldrig frostade av och att elförbrukningen skenade.
Det känns inte igen antager jag...  ;)

Det felet berodde på att kännaren som kände av tryckfallet i kondensorhuset var trasig. Nej det var inget elfel utan den lilla plastslangen som satt i munstycket där hade spruckit och vips var det inget tryckskillnad. Maskinen trodde att den inte behövde avfrosta. Antagligen billigaste komponenten på denna maskin. Men det var lite onödigt att göra den SÅ billig. Det var en torrspricka på kanske 10 mm i plastslangen. knUp

Med högsta fart på utblåset förhindrade man att kondensorpaketet frös till klaris pga utebliven  avfrostning men å andra sidan var det ett tillhåll för traktens kråkor som slapp frysa. huvuddunk
Åtgärd: kolla att den verkligen avfrostar! Sänk ventilationen till inställt värde.

Att sedan kompressorn lade av eftersom den aldrig avfrostade är tydligen helt normalt ??? fiR:

Sedan kan man fundera på din skiss med den gröna cirkulationspumpen vid stor belastning.
Den är inte felkopplad så du värmer utgående luft mha bypassröret? :o
När den stannade fick du bättre värden. Mycket troligt att det är något med den pumpen som inte är rätt.

Kan du mäta utloppstemperaturen i luftflödet så att du inte har rumstemp eller ve och fasa varmare än rumstempen i utgående luftflöde.

Ett annat fel som är lite jobbigt är om varmvattenberedaren läcker eller en varmvattenkran läcker. Se så att inte vattenmätaren rör sig hela tiden.
Det kan rinna lite vatten i skvallerröret mest hela tiden vid litet läckage.

Kurvlutningar och annat är en komfortgrej. Men förbrukningen är helt fel i storleksordning för ett så nybyggt hus.
Oavsett kurvlutning.



Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Att ha golvvärme i ett så stort hus är väl att tigga om bekymmer. Regleringen blir väldigt besvärlig med de snabba temperaturväxlingar som finns över dygnet. Eftersom du bor på Ekerö, tvärs över viken från mig, så är inte bergvärme ett givet val. Ganska stora investeringar. Ett kanske enklare sätt är att komplettera ditt hus med en LLV, luft-luft-värmepump. Den reagerar snabbt och berörs inte av trögheten eller värmeförlusterna i betongplattan samt är relativt billig i anskaffning. Sedan rekommenderar jag ett proffs som ställer in alla reglerdon på rätt sätt.

Jo det är nog som du beskriver. Golvvärmen är TRÖG men nu finns den där och det är ju en inte helt ovesäntlig faktor. Ska ta tag i bytet till annat uppvärmningsalt inom kort. Vad det blir tål att diskutera.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Har en lillebror till din 480, en 380 som har haft alla tänkbara fel.

Ett av felen var att den aldrig frostade av och att elförbrukningen skenade.
Det känns inte igen antager jag...  ;)
Snittade runt 200kWh per dygn med -10 utomhus under en vecka. Avfrostningslampan har jag aldrig sett lysa

Det felet berodde på att kännaren som kände av tryckfallet i kondensorhuset var trasig. Nej det var inget elfel utan den lilla plastslangen som satt i munstycket där hade spruckit och vips var det inget tryckskillnad. Maskinen trodde att den inte behövde avfrosta. Antagligen billigaste komponenten på denna maskin. Men det var lite onödigt att göra den SÅ billig. Det var en torrspricka på kanske 10 mm i plastslangen. knUp

Med högsta fart på utblåset förhindrade man att kondensorpaketet frös till klaris pga utebliven  avfrostning men å andra sidan var det ett tillhåll för traktens kråkor som slapp frysa. huvuddunk
Åtgärd: kolla att den verkligen avfrostar! Sänk ventilationen till inställt värde.
Hittar inget mätprotokoll på luftflödet och har inga uppgifter om frånluftsfläkten så det blir att gissa sig fram. Har 12 st Fresch 80 (ska klara ca 25m2/st) tilluftsventiler som stod fullt öppna. Har stängt hälften av dessa tills vidare och satt ner fläkten till läge 1. Det är torrt som fnöske inomhus med en luftfuktighet på 22%.

Att sedan kompressorn lade av eftersom den aldrig avfrostade är tydligen helt normalt ??? fiR:

Sedan kan man fundera på din skiss med den gröna cirkulationspumpen vid stor belastning.
Den är inte felkopplad så du värmer utgående luft mha bypassröret? :o
När den stannade fick du bättre värden. Mycket troligt att det är något med den pumpen som inte är rätt.

Kan du mäta utloppstemperaturen i luftflödet så att du inte har rumstemp eller ve och fasa varmare än rumstempen i utgående luftflöde.
Förutom pannans egna fläkt som drar luft från rummen finns det en separat frånluftsfläkt, se ovan. Cirkulationspumpen (den markerat med grönt) drar vad jag förstår runt vatten  genom värmeväxlaren och den står på 2 av 3. Jag har låtit den pumpa även om själva värmeväxlaren nu är avstängd  då jag inte vet vad som händer om jag stänger denna pump. Ja tempen på frånluften är samma som tilluften varör jag drog slutsatsen att värmeväxlaren var paj.

Ett annat fel som är lite jobbigt är om varmvattenberedaren läcker eller en varmvattenkran läcker. Se så att inte vattenmätaren rör sig hela tiden.
Det kan rinna lite vatten i skvallerröret mest hela tiden vid litet läckage.

Det rinner en svag stråle vatten hela tiden från skvallerröret och vattenmätaren snurrar konstant. Läckage någonstans JA men jag har ingen aning om var?

Kurvlutningar och annat är en komfortgrej. Men förbrukningen är helt fel i storleksordning för ett så nybyggt hus.
Oavsett kurvlutning.

Har från 15 aug 2008 fram till idag snittat 108 kWh per dygn med toppar en bra bit över 200 kWh per dygn. Inte kul.

Försöker väl mest bilda mig en uppfattning om huset värmeförbrukning just nu för att ha bra underlag för kalkyl på ny uppvärmning.

Skulle nog behöva lufta golvvärmen men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Vid en framledningstemp på ca 30 grader har jag 21-22 grader i huset men på bekostnad av att pannan går med 2-3 effektsteg kostant=4-6kW/timme PLUS 2st 1kW värmesköldar till varmvattnet.

Sänkte cirkulationspumpen till värmegolvet från 3 till 2 men det verkar inte ha påverkat fram/retur i någon nämnvärd grad. Tycker att deltaT skulle öka men icke?

Har i allafall fått en liten hobby (pannan och värmegolvet) att pyssla med. Alltid något.



Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
Du har flera fel på ditt UFO

Ett är tydligen att du värmer vatten som du släpper ut i avloppet.
Antagligen läckande varmvarvattenberedare.
Man kan se det på två sätt
Antingen otur att den är trasig, eller tur för nu måste du byta ut skiten ;)
Stäng av vattnet ett dygn eller åtminstonde under natten och se hur mycket energiförbrukningen minskar.

Din ventilation skall du se till att den är ok. Hälsan är viktigare än elkostnaden. Kan inte tänka mig att nivå 1 räcker för ett så stort hus. men man skall aldrig säga aldrig
Men menar du att luften som går ur huset har samma temp som inomhustemperaturen? Då fungerar inte kompressorn heller. För du kyler inte luften alls då.

Den separata frånluftsfläkten begriper jag inte riktigt hur den är kopplad med värmeväxlaren. Du har ju tilluftsdon. Kan det någon som satt din ett tilluftsdon fast du inte har de inkopplat och värmer utgående luft? Sååå tokig är väl ingen.
 Kan du förklara lite mer, kanske ett foto?

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Du har flera fel på ditt UFO

Ett är tydligen att du värmer vatten som du släpper ut i avloppet.
Ja det trodd jag också men vattnet som rinner ut i avloppet är kallt. Det kan ju iofs ha hunnit kyla av på vägen men...?
Antagligen läckande varmvarvattenberedare.
Man kan se det på två sätt
Antingen otur att den är trasig, eller tur för nu måste du byta ut skiten ;)
Stäng av vattnet ett dygn eller åtminstonde under natten och se hur mycket energiförbrukningen minskar.
Hmm det var ju en smart idé. Jag testar att ställa in pannan så att den ej värmer vatten så får vi se!

Din ventilation skall du se till att den är ok. Hälsan är viktigare än elkostnaden. Kan inte tänka mig att nivå 1 räcker för ett så stort hus. men man skall aldrig säga aldrig
Ingen aning om steg 1 räcker. Jag kan räkna ut hur mycket luft jag behöver "växla" per timme men efter som jag inte vet vad de olika stegen på fläkten ger för genomströmmning så famlar jag i blindo. Nu har jag justerat ner fläkten och stängt ventiler bara för att testa. Så länge jag intefår kondens på fönster, dålig/unken luft eller hög luftfuktighet är det i alla fall på kort sikt ok och nä elkostnaden spelar inte så stor roll på kort sikt.
Men menar du att luften som går ur huset har samma temp som inomhustemperaturen? Då fungerar inte kompressorn heller. För du kyler inte luften alls då.
Ja det är precis vad jag konstaterat. Värmeväxlaren suger in 22 gradig luft och skickar ut 21,4 gradig luft. Borde vara 0-5 grader ut om FLVP funkade.

Den separata frånluftsfläkten begriper jag inte riktigt hur den är kopplad med värmeväxlaren. Du har ju tilluftsdon. Kan det någon som satt din ett tilluftsdon fast du inte har de inkopplat och värmer utgående luft? Sååå tokig är väl ingen.
 Kan du förklara lite mer, kanske ett foto?
Nja hurmmm! det är bara min egna okunniga teori. Det finns ju en fläkt på pannan som är injusterad på steg 3 (av 5). Sedan finns det (i alla fall min teori?) ytterligare en frånluftsfläkt som suger luft. Fläktmotorjusterngen till den sitter på vinden. Det finns ett utblås på gaveln från pannan och ett utblås på taket från vad jag gissar är den separata frånluftsfläkten. Jo jag förstår att det låter märkligt men det är i alla fall min gissning att det är så. Tänkte testa att stänga den ena fläkten och kolla vilka av de sex utsugen som är kopplade till resp fläkt om nu min teori stämmer.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!