Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min FLVP - en varelse från yttre rymden? Tacksam för tips och råd.....  (läst 17444 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Tog bort fronten vid värmeväxlaren längst upp på pannan. Kunde konstatera att det var lite småskitigt/dammigt men inte i den omfattning jag väntat mig. Fragment av filtret som troligen suttit i sedan pannan var ny låg i alla fall där. Det sitter en trumfläkt i mitten som drar in luft till själva värmeväxlaren formodar jag. Där har väl damm och skit åkt in men jag vågade inte börja skruva isär själva värmeväxlaren så någon rengöring att tala om blev det inte. Kunde dock konstatera att det satt något som ser ut som en termostat till en bilmotor på framsidan ovanför fläkten. Den var infrusen i en isklump? Petade bort isen och slop på pannan som omedelbart startade avfrostning vilket jag aldri sett den göra tidigare?

Slutligen: Köpte en labtermometer på Kjelloco som med två prober kan mäta temperatur och skillnad mellan tem på probe 1 och probe 2. Hittade en jordkabel som var fastskruvad där ventröret går in resp ut ut värmeväxlaren. Skruvade loss dessa kablar och stack in proberna som precis passadei hålen.

RESULTAT:
Temp luft IN: 22,9
Temp luft UT:23,5

Hurra! jag har en inverterad värmeväxlare. Den tar inomhusluften, värmer den drygt en halv grad och skickar ut den i vinternatten eller???

Har jag tänkt/gjort fel då jag mätte tempen. Enligt bruxen skall temp UT ligga på 0 till +5 grader.



Om den avfrostar är det ju möjligt vvx är varm tillfälligt. Kolla igen när den inte avfrostar

Den avfrostade inte då jag mätte tempen, kollade på displayen just för att säkerställa detta vill jag minnas, men nu blir jag liteosäker.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Skrev lite om V12-14 i din andra tråd. ;) Lite rörigt med två trådar som behandlar samma maskin. :D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Skrev lite om V12-14 i din andra tråd. ;) Lite rörigt med två trådar som behandlar samma maskin. :D

Instämmer. Dé e mycke nu! Håller mig till denna tråd i fortsättningen. Det du skrev om v12-14 i den andra tråden har jag precis upptäckt själv, se inlägg ovan. Visste dock inte att "självknäckta kurvor" nollas då jag byter grundkurva (och även då jag finjusterar grundkurva?)

Det som förbryllar mig är hur sambandet mellan v32 "Beräknad framledningstemperatur" i ÄRVÄRDESMANYN och v12-14 i BÖRVÄRDESMENYN ser ut, om det nu finns något samband.

Då jag tidigare ikväll växlade från enbart utegivare till ute + rumsgivare ökade v32 från 28 grader till 32 grader som är samma värde som v13 (Börvärde vid +/- 0 grader som är den nuvarande utetemperaturen).

Borde inte f3 AKTUELL FRAMLEDNINGSTEMP, f32 BERÄKNAD FRAMLEDNINGSTEMP och v13 BÖRVÄRDE FRAMLEDNINGSTEMPERATUR, INNAN växlingen till ute+rumsgivare, ha varit samma dvs 32 som v13 visade. Istället var f3 och f32 då 28 trots att v13 var 32.

EFTER växling till UTE/INNEGIVARE fick f32 värdet 32 och v13 också 32 och f3=ökande för att möta f32 och/eller v13 vilket medförde att pnna drog på ytterligare ett steg trots att önskad innetemp var = verklig innetemp.

Kom då på möjlighete att justera v12-14 och ändrade v13 till 28 grader som jag vet ger rätt innetemp vid +/-0 grader ute. v12 och v14 justerade jag mest på måfå så det kan vi lämna därhän. f32 blev då 28 grader=v13 och pannan gick ned på steg 1 vilket är logiskt då pannan under en kortare tid lyckats höja framledningstempen till 31 grader efter växlingen till inne/utegivare.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Sitter och funderar lite kring att det inte är någon temperaturskillnad mellan luft UT och luft IN i värmeväxlaren. Jag ser heller aldrig att den avisar?

Kan det vara så att luftflödet är för kraftigt/stort? Läste i en annan tråd att man kan få problem med isbildning om flödet i växlaren är för litet och undrar om jag helt enkelt har motsatt problem.

Var justerar jag luftflödet till värmeväxlaren? Det står iofs att detta görs av installatören och att man sedan inte ska röra denna inställning men eftersom det mesta var feljusterat från början så gissar jag att detta också kan vara feljusterat. I bruksanvisningen finns en bild med tillhörande text som visar hur man flyttar strömmatningen mellan olika plintar för att justara luftfödet. Är det denna som styr luftflödet? Det finns också en liten vidpotentiometer på displayen (med liten menar jag en pinne ca 5 mm i diameter med en skåra för skruvmejsel) som nu står på drygt 5 (av 1-5). Är det istället denna som styr luftflödet? Eller är det båda.

Pinnen/vridpotentiometern hittar jag inte i bruksanvisningen.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Pinnen med skåran är det som gäller i ditt fall. Flytta på trafon är senare lösning. Nån kom på att det gick att spara in pinnen med skåran. >:(

Dra nu inte ned kuftflödet för mycket, du skall se en märkbar sänkning även om du kör fläkten på 5:an. (ca: 10 grader) om kompressorn (värmepumpen) fungerar.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Så fel jag hade som trodde att vv-fläkten stod på 5 av 5. Det sitter faktiskt en STOR dekal precis vid vredet att frånluftsvärmefläkten är injusterad på läge 3 av 5. Testade att vrida på den men kunde inte se att det påverkade värdena så jag lät den vara på läge 3.

FRÅNLUFTSVÄRMEPUMPEN: Efter att ha mätt temperaturen på IN/UT-luften till värmeväxlaren på alla upptänkliga sätt och med pannan i alla tnkbara lägen kan jag bara konstatera att skillnaden på lufttemp IN/UT är obefintig och jag kn inte dra någon annan slutsats än att den inte fungerar. Pannan går i dagsläget således som en ren elpanna.

Stängde därför av värmeväxlaren. Om pumpen trots allt funkar borde ju elpannan dra på ytterligare ett effektsteg för att kompensera avstängningen av värmeväxlaren så vi får se.

Fått prisindikationer via forumet på 10000-15000 kr för reparation och det är inte aktuellt. Ska ju va det lider byta värmekälla. Får se vad VVS-killen, som jag försökt få hit i tre veckor nu, säger.
« Senast ändrad: 14 december 2008, 08:06:53 av Thomas59 »
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Eftersom värmepumpsdelen i min ES480 inte fungerar stängde jag av värmepumpen med av/på-knappen på pannan och kör nu endast med elpatron.

Ända sedan jag stängde av värmeväxlaren har pannan indikerat att avfrostning pågår. Det är mer än ett dygn nu så jag tycker att avfrostningen borde vara klar.

Undrar nu: Är det normalt att avfrostningslampan lyser konstant då värmeväxlaren är avstängd?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Om man stänger av med värmepump från/till knappen så tänds avfrostningslampan som du märkt. Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Om man stänger av med värmepump från/till knappen så tänds avfrostningslampan som du märkt. Thumbsup

Ok ja då är det inget att oroa sig för då. Finns det nåt annat sätt att stänga av den på?

En annan sak. Kör med rumsgivare (central innetempgivare) sedan ett par dagar och undrar om val av grundkurvor och justering av dessa som man gjort har någon betydelse då eller om pannan helt enkelt kör ut den värme i framledningen som behövs för att hålla inomhustemperaturen på börvärdet?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Rumsgivaren paralleförskjuter kurvan på samma sätt som finjustering/paralleförskjutning gör. Men desto bättre grundinställning på kurva och finjustering desto bättre hänger den med. Eftersom den jobbar efter en ekvation med både tid och tempskillnad.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Rumsgivaren paralleförskjuter kurvan på samma sätt som finjustering/paralleförskjutning gör. Men desto bättre grundinställning på kurva och finjustering desto bättre hänger den med. Eftersom den jobbar efter en ekvation med både tid och tempskillnad.

Tack Fixaren. Ovärderligt med den kunskap som Du och andra kunniga på forumet tillför.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Inte bara min Frånluftsvärmepump är en varelse från yttre rymden. Nu har den fått sällskap av min golvvärme också.

Efter lite (ganska omfattande egentligen) pillande med flöden och termostater fick jag tillslut en ganska jämn värme i huset. Lite svalare i sovrummen samt vardagsrummet på morgonen men vardagsrummet har två stora fönsterpartier från golv och upp och värmen kommer ikapp framåt kvällen. Lite varmare i badrummen. Kollat alla golv med IR-termometern och diffen är mindre än en grad.

Nu till problemet. Jag har konstaterat att Golvvärmeslingorna är "felmärkta" OCH att slingorna inte ligger enligt ritning. Nu då jag fått en hyfsat jämn temp i huset hade jag tänkt avsätta några dagar till att identifiera slingorna. Dvs stänga en slinga i taget och se vilket golv som kallnar. Sagt och gjort. En slinga stängdes (termostat på min och flödessjusteringsskruv helt åtdragen) och nu har det gått snart 2 dygn.

RESULTAT=Alla golv är fortfarande varma och sköna. Hittar ingen del av huset som har kallare golv än tidigare. Tvärt om har värmen stigit i hela huset, trots jämn utetemperatur. Kan inte se någon rimlig förklaring till detta men det finns säkert?

Även min utomjording (FLVP:en) fortsätter att förbrylla. Med inkopplad rums-/innegivare slutade pannan kompensera för sänkt inomhustemp. Temperaturen sjönk så att ÄR-värdet var 1 grad lägre än BÖR-värdet utan att pannan gick upp i antal värmesteg eller framledningstemp????

Då manualen ej rekommenderar rumsgivare vid golvvärme kopplade jag ur den igen men pannan fortsätter att överraska. Enligt börvärdena ska pannan ge 27 grader i framledningstemperatur vid +/- 0 grader vilket är den temp som varit de senaste dygnen. Pannan har dock fortsatt att gå på sparlåga och ger nu endast 24 grader i framledning och har gått ner på 1 värmesteg (2kW). f32 visar en beräknad framledningstemp på 23 grader så framledningstemperaturen lär fortsätta att sjunka. Temperaturen inomhus är densamma men jag gissar att det endast beror på golvvärmens tröghet och att ovanstående kommer att få genomslag inom nån dag.

Vad sysslar min panna med?

För att ytterligare späda på mystiken har ett nytt fenomen uppenbarat sig.

Jag bor på landet men har i alla fall ett par grannar som jag inte sett eller hört så mycket av sean vi flyttade in i augusti i år. Den enda grannen som jag hitintills träffat och pratat med frågade efter lite artighetsfraser "..och hur går det med golvvärmen...?" och berättade att tidigare ägaren haft MYCKET stora problem med golvvärmen. Tänkte inte så mycket på det då jag tror att det är en justeringsfråga. Igår var det dock "grannglögg" och frågan komm från ALLA intresserade grannar; "Hur går det med golvvärmen...?

Det verkar som om det varit ett allmänt känt faktum att tidigare ägaren har haft stora problem med golvvärmen som inte åtgärdats då ingen VVS-firma ville åta sig jobbet. Tidigare ägaren har naturligtvis inte upplyst om detta i samband med husbesiktningen och eftersom köpet gjordes under sommaren gick det inte att kolla och vi hade ingen egentlig anledning heller.

Nu verkar det ju iofs som om värmen funkar (har värme på alla golv) men det har ju inte varit särskilt kallt ute.

Undrar vad för typ av fel som det kan röra sig om som inte VVS-firmor vill ta tag i, om det nu är något fel.

Vad är "värsta felet" scenariot, hur illa kan det vara?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Vanligaste problemen brukar vara felmärkning vilket även ger fel flöden, om nån orkat skruva på "strypventilerna". Inte speciellt svårt men tidsödande att reda ut.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Vanligaste problemen brukar vara felmärkning vilket även ger fel flöden, om nån orkat skruva på "strypventilerna". Inte speciellt svårt men tidsödande att reda ut.



Jo att det är felmärkt är nog utan tvivel. Det märkliga är väl kanske att inget golv blir kallt när jag nu testade att stänga en slinga. Går runt barfota med IR-termometern i högsta hugg.

Nåväl, jag öppnade sligan igen och testar med att stänga en annan slinga så får vi se om något golv blir kallt? Tidsödande är nog bara förnamnet.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad R Göran

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Hej
Är ny ägare till ett hus med en FLVP av modell Autoterm480 (ES480/IVT480) som vållar mig betydande huvudbry.

(Varning för saknade bokstäver. Tangentbordet glappar)

Huset drar el som en kamel. 45000kWh per år och rimligen står pannan för huvuddelen av detta.

Jo jag vet, pannan är i princp n elanna med lite hjälp av värmeväxlaren, men så här illa ska det väl inte behöva vara.

Har fått hyfsad ordning på flödet i värmegolvet och jämn temp i alla rum. Värmegolvets justering hade inte en siffra rätt när jag flyttade in i augusti i år.

Återstår pannan. Började kolla på pannan i veckan och det har varit mellan 4-5+ till nån minusgrad ute och elförbrukninge i huset ligger på mellan 130-160kWh per dygn. Panna går med eltillskott hela tiden. Maxeffekten är 14kW uppdelat på 7 steg. Gissar således på 2kW per steg och pannan går mestadels på steg 2eller steg 3 (=4-6kW). Alla termostater står på max och innetempen (21 grader vill jag ha) har reglerats med hjälp av kurvorna. Står idag på kurva 2 av 9 med justering -5.

Idag tröttnade jag på elpatronen och stängde helt enkelt av den. Endast värmepumpen påslagen.

Resultat:
(Värden med elpatron inom parentes)
Inomhus temp: På pannans innegivare, ingen skillad 19 grader. På min egen termometer en grad kallare inne?

Framledningstemperatur 39 grader (28)
Returledningstemp 39 grader, (26)

Varmvattentemp beredare nedre delen 41 grader (27)
Varmvattentemp beredare mitten 31 grader (47)
Tryckrörstemeratur 87 grader, (77)

Kollade golven med IR-termometern och där verkar det inte vara nån större skillnad, kanske en halv grad svalare.

I samband med att jag stände av  elpatronen stannade också pumpen inringad me grönt på bilden nedan. Den är i normalfallet inställd på 3 av 3. Varför stannar den?

Jag fattar ingenting. Hur kan framledningstempen bli 39 grader och returen samma. Såg tom att returen under en period var ca 1 grad varmare än framledning??

Vad hände med varmvattnet?

Känner mig helt lost och manualen ger ingen större ledning. Har snart läst alla inlägg på forumet

Var börjar jag för att justera allt optimalt? Steg för steg, 1-2-3.
Vad ska jag kolla?
Hur vet jag om värmeväxlaren funkar som den ska?
Vilka mätvärden ska jag övervaka, tempgivare var?
Hur mäter jag tempen på luft IN/UT från värmeväxlaren?

Tanken är att byta pannan till luft/vatten eller bergvärme men jag känner att jag måste få lite koll på vad vi förbrukr för att värma huset idag för att kunna dimensionera den nya pumpen rätt plus att det nog inte blir av förrän till våren och tusenlapparna tickar iväg i rask takt idag.

Har beställt en elmätare från forumshoppen för att kunna skilja ut vad pannan drar och vad som är hushållsel. Behöver jag en templggare också???

Behöver en fadder/mentor som kan lotsa mig genom detta träsk! Sc:,h


Att ha golvvärme i ett så stort hus är väl att tigga om bekymmer. Regleringen blir väldigt besvärlig med de snabba temperaturväxlingar som finns över dygnet. Eftersom du bor på Ekerö, tvärs över viken från mig, så är inte bergvärme ett givet val. Ganska stora investeringar. Ett kanske enklare sätt är att komplettera ditt hus med en LLV, luft-luft-värmepump. Den reagerar snabbt och berörs inte av trögheten eller värmeförlusterna i betongplattan samt är relativt billig i anskaffning. Sedan rekommenderar jag ett proffs som ställer in alla reglerdon på rätt sätt.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!