Inte bara min Frånluftsvärmepump är en varelse från yttre rymden. Nu har den fått sällskap av min golvvärme också.
Efter lite (ganska omfattande egentligen) pillande med flöden och termostater fick jag tillslut en ganska jämn värme i huset. Lite svalare i sovrummen samt vardagsrummet på morgonen men vardagsrummet har två stora fönsterpartier från golv och upp och värmen kommer ikapp framåt kvällen. Lite varmare i badrummen. Kollat alla golv med IR-termometern och diffen är mindre än en grad.
Nu till problemet. Jag har konstaterat att Golvvärmeslingorna är "felmärkta" OCH att slingorna inte ligger enligt ritning. Nu då jag fått en hyfsat jämn temp i huset hade jag tänkt avsätta några dagar till att identifiera slingorna. Dvs stänga en slinga i taget och se vilket golv som kallnar. Sagt och gjort. En slinga stängdes (termostat på min och flödessjusteringsskruv helt åtdragen) och nu har det gått snart 2 dygn.
RESULTAT=Alla golv är fortfarande varma och sköna. Hittar ingen del av huset som har kallare golv än tidigare. Tvärt om har värmen stigit i hela huset, trots jämn utetemperatur. Kan inte se någon rimlig förklaring till detta men det finns säkert?
Även min utomjording (FLVP:en) fortsätter att förbrylla. Med inkopplad rums-/innegivare slutade pannan kompensera för sänkt inomhustemp. Temperaturen sjönk så att ÄR-värdet var 1 grad lägre än BÖR-värdet utan att pannan gick upp i antal värmesteg eller framledningstemp?

Då manualen ej rekommenderar rumsgivare vid golvvärme kopplade jag ur den igen men pannan fortsätter att överraska. Enligt börvärdena ska pannan ge 27 grader i framledningstemperatur vid +/- 0 grader vilket är den temp som varit de senaste dygnen. Pannan har dock fortsatt att gå på sparlåga och ger nu endast 24 grader i framledning och har gått ner på 1 värmesteg (2kW). f32 visar en beräknad framledningstemp på 23 grader så framledningstemperaturen lär fortsätta att sjunka. Temperaturen inomhus är densamma men jag gissar att det endast beror på golvvärmens tröghet och att ovanstående kommer att få genomslag inom nån dag.
Vad sysslar min panna med?
För att ytterligare späda på mystiken har ett nytt fenomen uppenbarat sig.
Jag bor på landet men har i alla fall ett par grannar som jag inte sett eller hört så mycket av sean vi flyttade in i augusti i år. Den enda grannen som jag hitintills träffat och pratat med frågade efter lite artighetsfraser "..och hur går det med golvvärmen...?" och berättade att tidigare ägaren haft MYCKET stora problem med golvvärmen. Tänkte inte så mycket på det då jag tror att det är en justeringsfråga. Igår var det dock "grannglögg" och frågan komm från ALLA intresserade grannar; "Hur går det med golvvärmen...?
Det verkar som om det varit ett allmänt känt faktum att tidigare ägaren har haft stora problem med golvvärmen som inte åtgärdats då ingen VVS-firma ville åta sig jobbet. Tidigare ägaren har naturligtvis inte upplyst om detta i samband med husbesiktningen och eftersom köpet gjordes under sommaren gick det inte att kolla och vi hade ingen egentlig anledning heller.
Nu verkar det ju iofs som om värmen funkar (har värme på alla golv) men det har ju inte varit särskilt kallt ute.
Undrar vad för typ av fel som det kan röra sig om som inte VVS-firmor vill ta tag i, om det nu är något fel.
Vad är "värsta felet" scenariot, hur illa kan det vara?