0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mellan olika värmepumpar kan det skilja 1 kW eller mer mellan de bästa och de sämsta vid -15 grader, d.v.s. ca 50%! om en ger ut 2 kW och den andra 3 kW.
Ja, nu har jag tappat bort mig totalt bland alla uttryck..... studs. Är 6,5 Kwh tillräckligt, eller bör jag köpa en "värre"? Vid samtal idag med "min säljare" så säger han att en större maskin bara drar mer ström, och då blir inte besparingen lika hög.../Sussie
Hej alla igen och tack för bra svar! Nu har jag kommit så här långt, har tagit hit en ny säljare som säger att jag ska placera innerdelen längst ned i mitt hus. Vad han dock var lite fundersam över var att det till rummet (gillestugan) är en 76 (!) cm bred dörr, och han var orolig för att maskinen inte skulle orka kasta ut luften ut ur rummet i tillräcklig mängd för att värmen ska fortsätta upp genom huset. Vad han rekommenderar för maskiner är Panasonic HE12DKE eller Fujitsu ASY14LC. Vet någon i detta forum vilken maskin som är att föredra som orkar med detta? Vad man inte vill är ju att maskinen tycker att det räcker med gradantalet man ställt in i gillestugan och att den då går ned i hastighet eller hur man nu ska uttrycka sig..... /Sussie
Är den kraftigare än Panasonicen så att den kan trycka ut luften bättre, menar du?MvhSussie