0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken typ av uppvärmning har du nu, direktverkande el eller frånluftsvärmepump?Har du mekanisk ventilation, i så fall vilken typ, endast frånluft eller från och tilluft, kanske med värmeåtervinning?Självdrag?
Hej och tack för alla svar...nu har jag varit otydlig (sorry)! Jag har redan köpt en ny elpanna (Nibe Compact EVC 13), så idén med en frånluftsvärmepump utgår.Vad jag ändå blir lite förbryllad över, är att personer jag frågat har så olika uppfattning om hur stark en luftvärmepump bör vara till mina 142 m2. Jag har haft en kille här som tittat på huset, och han rekommenderade en pump på 5,8 kWh, en del andra säger att jag ska köpa en som är 6,5 eller ännu mer....hm, vad ska jag gå på? En annan person jag ringde till sa att jag absolut inte behövde en 5,8 - det räckte med en på runt 3........ b00k/Sussie
Läs testen om luftvärmepumpar i råd & rön så förstår du att en värmepump på 6.5 kW inte ger den effekten när den som bäst behövs, när det är kallt ute, då ger den istället 2-3 kW, inte tillräckligt, men i alla fall i närheten av ditt behov vid låg utetemp.De olika råden beror på bristande kunskap eller rent lurendrejeri, välj själv!