lars, Hilton och 5 gäster tittar på detta ämne.
Fast vitsen med att skaffa en 12kW inverter är väl att plocka ut mer energi?
En effektivare pump tar mer värme från borrhålet men då förbättringen i COP beror på minskningen av kompressorns elförbrukning blir värmeuttaget från borrhålet så mycket större. En ökning av COP från 3 till 4 betyder att i stället för att borrhålet levererar 67 % av värmen så blir det 75 %, alltså en ökning med 12 %. Med tanke på att utgående köldbärare inte verkar ha varit under -3 tycker jag att det finns marginal för det. Det går alltid att komplettera borrhålet om det skulle behövas, det är inget som är kopplat till byte av värmepump på annat sätt än att man bör reservera plats för ev. inkoppling av köldbärarrören.
Tack för ett informativt inlägg. Men bara så jag hänger med, har det fallit bort ett ”inte”? ”…blir värmeuttaget från borrhålet inte så mycket större.” För i så fall har jag lättare att förstå resonemanget att nuvarande hål borde klara en inverter 12a.Utifrån nuvarande behov och framtid tänker jag att det är en 12 kW inverter det får bli. Har ju som sagt pris på Thermia och IVT. Antar att båda maskinerna är bra val och att det snarare är känslan jag fått av säljarna som ska avgöra mitt val? CTC känner jag inte för men ser inget behov av att ta in pris på NIBE också, tänker mig att alla de stora tillverkarna gör lika bra maskiner?
Tack för ett informativt inlägg. Men bara så jag hänger med, har det fallit bort ett ”inte”? ”…blir värmeuttaget från borrhålet inte så mycket större.” För i så fall har jag lättare att förstå resonemanget att nuvarande hål borde klara en inverter 12a.
Nej, det har nog INTE fallit bort ett inte.Dels ökar cop kanske från 3 till 4 vilket betyder att hålet kommer leverera 12% mer energi, dels kommer den att köra utan tillskott, vilket gör 13% till. Det gör att belastningen på borrhålet blir runt 25% högre. Roland menar att det är acceptabelt, något som jag inte skulle ha kalkylerat med om jag haft -2 in. Sannolikheten för att det slutat med ett hål till eller strypt VP inverter drift är stor. Med strypt drift känns det som man i onödan betalt för något man inte får och med ett hål till förändras ju kalkylen radikalt. 60' på 15 år blir 4' per år och du har nu en kostnad för eltillskott på 2,700:--. Ingen lätt kalkyl att hämta hem, inte ens om man räknar med värdeökning på huset, för du har redan bergvärme som täcker en stor del av behovet, från det till att gå till 100% täckning ger nog inte någon jätteökning i värde.Jag hade nöjt mig med att ersätta vp med en liknande vp när den rasar och använt pengarna som bli över till energibesparande åtgärder på huse (fönster, vindbjälklag, utbyggnad eller vad som kan vara aktuellt).Oavsett, så hade jag inte låtit bli att fråga Nibe om pris. Tycker ju de har de finaste maskinerna, t.ex. 1245.Tänk på att din 8,5kW möjligtvis motsvaras av 10kW nuförtiden, då man ändrat standard för hur man räknar effekten.