0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
...men fick höra att det borde göras innan årsskiftet pga nya regler och annat miljötrams som gör att pumparna kommer att bli dyrare mm
Om COP är bättre med propan, varför kommer inte tillverkarna med modeller förrän det blir lagkrav?
I förångaren är det ju kokpunkten som styr energi-inhämtningen.Om R290 kokar vid -42 grader lär den inte plocka upp mycket energi ur frånluften vid -35 jämfört med R32 som har en kokpunkt på -52 grader om jag minns rätt.Men kanske fungerar det annorlunda än jag tänker mig att det ska göra.Värmeöverföringen i en förångare som får jobba med bara 5 graders diff mellan utetemp och gastemp borde bli mindre än om den får jobba med 15 graders deltaT.Med "ny teknik" menar jag inte köldmediat, utan övervakning av läckage, avstängningsventiler, och andra system som krävs för säkerheten, det blir mer som kan krångla helt enkelt, och om något kan krångla så kommer det också göra det.Det lär ta någon generation innan de hittat prylar som håller över tid tror jag i alla fall.
I förångaren är det ju kokpunkten som styr energi-inhämtningen.Om R290 kokar vid -42 grader lär den inte plocka upp mycket energi ur frånluften vid -35 jämfört med R32 som har en kokpunkt på -52 grader om jag minns rätt.Men kanske fungerar det annorlunda än jag tänker mig att det ska göra.
R290 kan ta lika mycket energi från frånluften men det sker vid ett lägre tryck i förångaren jämfört med R32 vilket kräver en större kompressor. Resonemanget om temperaturdifferens förångare/utetemperatur stämmer inte, det finns inget som säger att det måste vara samma tryck i förångaren när det är olika köldmedier.