Vi har idag en gammal IVT Greenline E7 med tillhörande varmvattenberedare på 300lit från 2001.
Vi hade planerat byta detta till nästa sommar, men fick höra att det borde göras innan årsskiftet pga nya regler och annat miljötrams som gör att pumparna kommer att bli dyrare mm
Vi har fått offert från 2 olika leverantörer, inväntar en 3e.
Huset är byggt ca 180, 220kvm stort på 2plan och blev för 7 år sedan, pga vattenläcka, ombyggt på hela nedevåningen med installation av golfvärme. Borrhålet är 135m
Inga badkar i huset.
företag1 föreslår NIBE 1256-13, de säger att borrhålet är tillräckligt och att pannan kommer att reglaera detta automatiskt helt själv. Men funderat lite mellan raderna om de egentligen hade föredragit ett 200m djupt hål.
företag2 föreslår Thermia Calibre E eller en NIBE 1256-8.
Hur kommer det sig att de föreslår 1256-8 medan de andra 1256-13? är det pga borrhålet?
vad händer när pannan märker att det blivit lite för kallt och borrhålet måste "vila" en stund, går en elpatron in istället då? (förstår att det kanske är årsberoende?)
Vad är era tankar, är det något jag borde prata mer med företagen om?
Några andra tankar ni har som jag inte tänker på? jag är helt ny husägare och har ingen erfarenhet av pannor, pumpar eller borrhål
Mvh
Paul