Golvvärme och radiatorer KAN drivas av samma cirkpump, men då måste radiatorerna vara rejält dimensionerade.
Jag har dimensionerat mina radiatorer för 47/42 vid DUT, och det har fungerat bra för mig att koppla in en golvvärmslinga (badrum, drygt 5 m2, ersatte el-golvvärme) direkt på framledningen som går till radiatorerna.
Vet dock inte hur det skulle fungera om det gjordes på större ytor.
Men det är inte omöjligt att få det att fungera.
Kurva nio på Nibe betyder 55 graders framledning vid -20 grader, och när den kommer dit kommer den att dra ned effekten, att du har kallt inne beror alltså på att du har för låg kurva, höj kurvan så blir det varmare inne.
Problemet med det är att du vid kurva 11 och -30 grader kommer få ett börvärde på 75 grader, och det kan inte värmepumpen leverera med hjälp av kompressorn, kompressorn kommer då stanna och värmepumpen gå helt på el, och där vill du absolut inte hamna.
En lösning är att höja kurvan och stänga av eltillskottet helt. (Så länge ni är hemma och har koll på huset)
Blir det då kallt så kommer kompressorn gå så längt den kan, och sedan blir det kallt inne.
Då kan ni stötta med elradiatorer, eller elda mer ved.
Lite märkligt är det dock att värmepumpen inte verkar komma upp i ens 55 grader innan den uppfyller gradminutunderskottet och stannar, det borde den gör, den borde svänga över 55 grader för att kunna beta av gradminutunderskottet.
Antingen har Nibe ändrat på sin kurva, du har minus på parallell-förskjutningen, eller så är det något annat som är knasigt.