NiclasS, Roland och 1 gäst tittar på detta ämne.
Golvvärme och radiatorer KAN drivas av samma cirkpump, men då måste radiatorerna vara rejält dimensionerade.Jag har dimensionerat mina radiatorer för 47/42 vid DUT, och det har fungerat bra för mig att koppla in en golvvärmslinga (badrum, drygt 5 m2, ersatte el-golvvärme) direkt på framledningen som går till radiatorerna.
Hej,Har både läst här och hört ifrån vänner om iden att inverterstyrda värmepumpar funkar bäst ifall de får gå på lågt varvtal konstant, att den inte ska jaga ikapp gradminutrarna för att sedan stanna upp. Detta är premissen för mitt inlägg.Jag satte i slutet av november in en S1256-13 som jag kämpar med att få intrimmad. Fick börja med att läsa flödesproblematik genom att få ut mycket magnetit. Mina förutsättningar är ett timmerhus som ligger i Åre.- 3 våningar med garage i suterräng - 80 m2 per våning- VP värmer endast upp de två övre våningarna - Ingen VVB eller ackumulatortank - Garaget har ingen invändig anslutning till resterande hus- Stommen är ifrån 1890-talet- Flyttades till denna plats 1990 och renoverades med utvändig tilläggsisolering ca 2015.- Kombination av golvkonvektorer, element och golvvärme som tyvärr alla är på samma värmeslinga - Golvkonvektorerna sitter i sällskapsytor framför stora fönster (nya välisolerade)- Elementen i två sovrum- Golvvärme i entre och ett badrum så båda har stengolvBifogar bilder så ni res hur den beter sig. På dessa två månader har kompressorn startas 2130 gånger.Uppskattar all hjälp ni kan ge och om det är möjligt att ställa in den så att den går mjukare.
Tycker att framledning och retur följer varandra i temp, typ samma. Du verkar få fram runt 55 flera ggr men får du fram liknande ute på slingan/element, ingen på bilderna verkar visa i närheten. Du har ingen bypass där flödet går baklänges?