Premiumline HQ C8, bytt mot rasad IVT Compact 08 2018. Orginalpump installerad 1996 i samma 130m borrhål i Huddinge.
3 våningars kedjehus, lättbetong byggt 1966, blandning mellan gamla och nya radiatorer, alla termostater fullt öppna, inget element som är kallt, delta T på elementen ligger på mellan 4-5 grader, alla element är luftade, trycket ligger på 1.4 bar.
Symptom:
Infolarmar flera ggr per dag om:
Tillfälligt värmepumpstopp pga arbetsområdesgränser. Kompressorn stannar tills hetgastemperaturen
sjunkit under inställd gräns.
Jag har låg diff brine in/ut ligger på +1.9/+0.9 så ca 1 grads diff.
Jag har väldigt liten diff mellan Radiator Forward och Heat Carrier Return, också c.a. 1 grad.
Det sitter en by-pass mellan framledning och retur och jag har en extern cirkulationspump (Wilo) och enbart radiatorer, pumpen går nu på konstant fart och nivå 2 (av 3). Jag har testat en massa olika inställningar på cirkpumpen, den fungerar och jag hör flödet i radiatorerna, men ingen inställning verkar ge högre delta på radiator forward och heat carrier return.
Jag har satt en termometer på by-pass så långt bort från T-kopplingen som möjligt, jag mäter 33 grader när Heat Carrier Forward är runt 39 grader.
Min teori är att kombinationen av lågt delta på brine in/ut plus att by-pass flödet höjer returtemperaturen, gör att hetgasen går hög.
Jag fick ett annat tips från ett annat forum att det kan vara en gasläcka i rörinfästningen mot expansionsventilenkolla och att jag skulle kolla synglaset efter konstanta bubblor, jag hittar inget synglas på min BVP. Kan man felsöka detta på något annat sätt?
Mvh
/Janne