Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe1135-6
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe1135-6 (läst 290 gånger)
0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hasse J
Gäst
Hasse J
Nibe1135-6
«
skrivet:
19 november 2025, 07:58:33 »
Citera
Hej.
Min nibe 1135-6 har börjat ge LP Larm (2)som jag läser mig till är kb "kollektor slangen".
Den går ibland flera dagar till någon timme innan det kan mer larm igen.
En rörmokare har varit förbi kollat, temp sensorer på ett n/ ut kb visade ut väldigt galet värde, blev trovärdiga värden med nya givare, dock så visar diff mellan in/ut bara 0,5 diff.
Han har luftat slingan i 15 min med sin pump.
När den går och gör paus så varierar nivå i kärlet (slutet) ca 12-15 cm. Har inget minne att den gjort så.
Han misstänker kompressor sidan, men har ingen behörighet att felsöka.
Är det troligtvis gt att det är något med kompressor sidan problem ligger även om den larmar på kb sidan?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36178
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Nibe1135-6
«
Svar #1 skrivet:
19 november 2025, 08:34:29 »
Citera
Om nivå varierar så mycket borde det vara luft i systemet.
Är det bergvärme eller jordvärme?
När man rundpumpar måste man pumpa båda vägarna, var på ett liknande jobb för ett par år sedan där de grävt av en kollektorslang, hade dit en firma som skaravade, rundpumpade och startade, men maskinen löste ut.
När jag kom dit (15.45 en fredag) och frågade reparatören om han rundpumpat åt båda hållen fick jag "ondögat", han hade redan packat ihop och var på väg hem för helgen, men fick ta fram allt igen och pumpa åt båda hållen.
Sen fungerade det.
Det kan t.o.m vara så att han som varit hos dig förvärrat problemet.
Grundproblemet kan han varit en stilla stående cirkpump, eller att den kärvat - men lossnat när han höll på.
Han kan ha fört in luft i systemet när han kopplade på sin utrustning, luft som nu gör att det fortfarande krånglar, men av annat skäl.
Hade ingen varit där skulle jag i alla fall rekommenderat att kolla så cirkpumpen verkligen snurrar när den ska, det kan man göra genom att ta bort stora skruven i ändan på cirkumpens motorn.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Hasse J
Gäst
Hasse J
«
Svar #2 skrivet:
19 november 2025, 10:52:10 »
Citera
Jag hör att det cirkulerar i kollektor slangen, tillochmed som att det kommer luft ibland i slangen.
Han hävdar att han pumpat tillräckligt. Ca15 min
Då jag senare kontaktade honom om att det låter som det gluckar till ibland
Det är jordvärme 500 slang, har fungerat felfritt i 17 år, men så började det komma lp larm.
Pumpen är gammal så jag har förstått det kommer problem tillslut
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
20 november 2025, 07:21:01 »
Citera
LP larm kan ju vara gasbrist också, men det är inte vanligt på Nibes maskiner, så länge du inte ser att KB-nivån är stabil i kärlet och det slutar höras att det är luft i systemet tycker jag inte du ska döma ut maskinen.
Kan du ta en bild på hur nivåkärlet är monterat?
Ett trick för att få ut luften är att, när maskinen går, snabbt stänga och öppna en av kulventilerna på KB-ledningen - så du får en flödes-smäll i ledningen, det kan dra med sig luft från slingar in till nivåkärlet, förutsatt att nivåkärlet är korrekt monterat.
«
Senast ändrad: 20 november 2025, 07:22:53 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Hasse J
Gäst
Hasse J
«
Svar #4 skrivet:
20 november 2025, 07:57:07 »
Citera
Systemet har fungerat felfritt i 17 år, köldbärare slingan har varit stabil i kärlet till nu när den började larma, kan ha förstärkt fenomenet när rörmokare pumpade/ luftade slangen
Nu svämmar det inte över men nivå i kärlet varierar ca 15 cm mellan drift/stopp.
Kärlet är monterat högt under taket, högre än slangarna som kommer in i fastigheten.
Får inte lagt in bild
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
20 november 2025, 08:58:44 »
Citera
Du måste vara registrerad för att kunna lägga in bilder.
Det viktiga är hur avsticket är monterat, det måste vara på en högpunkt på inkommande eller utgående ledning, så att luften som kommer med runt hittar in i öppningen upp mot kärlet.
Testa gärna tricket med stängd/öppen ventil ett antal gånger och kolla samtidigt på nivån i kärlet, om det kommer loss luft så kommer nivån i kärlet sjunka när luften åker upp.
Kan ta lite tid då omloppstiden är ca 10 minuter.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
linbeira
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
linbeira
«
Svar #6 skrivet:
20 november 2025, 17:30:15 »
Citera
Så är expansion kärl monterat
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2905
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #7 skrivet:
Idag
kl. 04:11:18 »
Citera
ta isär grålådan och motionera vredena där, sen så när kompressor är igång stänger öppnar du fram och tillbaka några gånger, och sen släpper du ut övertrycket från plastkärlet på vredet i topp. 15 min är inte nog luftning, det tar timmar att spola ordentligt.
Loggat
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe1135-6
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1507
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Roland
Daniel.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info