0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej!Mellan tumme och pekfinger så tror jag att en 18-20 kW värmepump skulle funka.Man kan antingen uppskatta ca 45 W/m2 boyta => 19 kWEller årsförbrukning/2900 => 18 kWNormalt så köper man en inverter som anpassar uteffekten efter värmebehovet, vilket normalt minskar behovet av en buffert.Men en varmvattenberedare kommer du behöva, till 6 lägenheter skulle jag nog ta en på 1000 liter.
Vad är siffran 2900 i denna uträkning?
Ok,Förklara varför. Jag är novis på detta. 1256 är ca 7000kr dyrare än 1156. Är inte det billigt för 180l vvb? Eller är det bättre driftekonomi att köra en stor extern vvb?
Ok,Förklara varför. Jag är novis på detta. 1256 är ca 7000kr dyrare än 1156. Är inte det billigt för 180l vvb? Eller är det bättre driftekonomi att köra en stor extern vvb? Svar till Börje. Jag har dumt nog inte loggat vilken maximal framledningstemp jag har haft. Har varit i kontakt med fv-lev och fått data som jag bifogar. Går det att omsätta detta till vilken framledningstemp till radiator jag behöver?
Om du använder hög temperatur så kanske du behöver fler element/golv värme/tilläggsisolera. Bergvärme går ju bäst vid lägre temperaturer, 30-45°C. Är nog bra att kolla upp, men det skall väl de som gör offerter även göra, antar jag.
Den inställda värmekurvan på fjärrvärmecentralen (inklusive paralellförskjutnig) ger att framledningstempen är 49 grader vid -20 och 55 vid -25. Niben ger 65 grader som mest. SCOP vid kallt klimat för pumpen anger 4,6 vid 55 graders framledning. Hur ser det ut tror du?
DVUT anges till -24,3 C i Vännäs, så detta ska nog funka.