0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Av de timmar som redovisade effekt i ditt Excel-dokument, så var det 731 timmar utav 744 möjliga. Under dessa timmar förbrukades 7,4 MWh d.v.s. 10,36 kWh/h som medel.Om man går på Boverkets "normalförbrukning" för tappvarmvatten i flerbostadshus, så ger det en förbrukning på 10,5 MWh/år eller 1,2 kWh/h.För januari med -8,3° (Nyby/Vännäs) som medel, ger det ett värmeeffektbehov på 9,16 kW för rumsvärme och 1,2 kW för varmvatten d.v.s. totalt 10,36 kW räknat på rumstemperatur +17° och 4° egenvärme.Omvandlat till effektbehov vid DUT blir det 14,95 kW rumsvärme plus 1,2 kW varmvatten d.v.s. 16,15 kW.Räknat på 120 000 gradtimmar gör det 43,5 MWh rumsvärme plus 10,5 MWh varmvatten, totalt 54 MWh. Det gör att du kan välja en frekvensstyrd värmepump utan beredare i storlek 16-18 kW samt en slingberedare på 500-750 liter, där varmvattnet värms i slingan. Fördelen med att varmvattnet värms i slingan är att värmepumpen jobbar då med en stor volym och kan gå med högre frekvens, i jämförelse med att värmebäraren snurrar i slingan.
Hej!Har en hyresfastighet i Vännäs i Västerbotten där jag idag har fjärrvärme. Uppvärmd yta idag är 360m2 fördelat på fyra lägenheter och trapphus, tvättstuga mm. Håller också på att bygga två till lägenheter på vindsplanet. Dessa blir på ca 30m2 så totalt ca 420m2 uppvärmd yta. På fakturaspecifikationen på fjärrvärmen står det att jag har en beräknad årsförbrukning på 51,3 Mvh. I januari var förbrukningen 9 Mvh. Går det att utifrån dessa uppgifter svara på ungefär vilken storlek på pump jag skulle behöva? Antar att jag också behöver en sådan där bufferttank för varmvatten?
Rent logiskt så blir det svårt att få upp temperaturen högre om fjärrvärmen levererar under 18 kW och värmesystemet avger 20 kW vid DUT.
FJV- värme kan inte ta slut och har direkt ingen begränsning och kommer med upp till mellan 90 - 100 C, när det är som kallast ute, samt att det finns oändligt med VV. En VP har sin begränsning i tempen, den kan som max ge ca 60 C och kanske lite till med el-patron. Men då får den jobba bra hårt. Och ska ha ellement för lågtemp. 2 X 250 meter hål, ska då kunna ge ca 12 kW som bäst och kan minska rätt bra om den får gå nästan kontinuerligt ( kyler ner hålen ) Allt är beroende på var fastigheten är i landet.Kolla in specarna ordentligt, dom är lite luddiga skrivna med effekter vid lägre framledningstemp, en del säger att våra VP klarar att ge XXX även om KB blir minusgrader, men därom står inget i specarna, vilka minusgrader. Bara att dom fungerar, blir det minus på KB, sjunker uttaget från hålen i förhållande till tempen i dom.Så ta det lite med en nypa salt, alla ska vara bäst och skriver så. Finns alltid små och stora fallgropar att åka i. Har du en VP på 18 kW så ska den hämta ca 12 kW från hålen och räknar man på det rakt av, så blir det ca 30 W per meter hål och då inte medtaget var nivån på vattnet är i hålen. S.k aktivt hål.Så i slutändan, allt är inte guld som glimmar, det finns även kattguld.
Hur vet man om man har radiatorer för låg temp? Jag har med hjälp av Lenhovdas tabeller kunnat fastslå att jag har ca 56watt/m2 i lägenheterna.
Förstår inte riktigt vad du menar. Har du lust att förklara lite mer? Jag tänkte att energiinnehållet kan vara mindre volym fjärrvärmevatten men till högre temperatur?
Hej igen. Nu hade jag bestämt att köra på en 18Kw Nibe och 2x250m borra. Den data jag fått ut från fjv-lev visar ju att väldigt många av timmarna är effekten under 18Kw. Men nu blev jag ändå lite osäker på det här med framkedningstemperatur. Laddar upp bilder på hur det ser ut på min regulator. Där är kurvan ställd på 0,6 vilket motsvara ca 52 grader i framledningstemp. Sedan är vredet för paralellförskjutning satt på +3 vilket jag då tolkat att framledningstemperaturen är 55 grader men parallellförskjutning +3 kanske inte alls handlar om grader!? Har frågat Danfoss och de klarar inte att svara på detta då de säger att regulatorn är för gammal. Mycket märkligt tycker jag! Ska jag behöva bära ut en frys och stoppa in utegivaren i ? Vore ju illa om jag egentligen behöver mycket högre framledningstemp. Kan man dra någon slutsats av min installerade radiatoreffekt som jag redovisat längre upp??Väldigt tacksam för hjälp 🙏