0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Kollar lite på programvarorna på Nibes sida, det är ju samma F1145 som för F1155 alltså för inverter. Samma problem uppstår https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=84657.0 Nu spånar jag lite men kan det vara så att cirkpumpen tar större hänsyn till vad kompressorn ger, med en inverter så varierar ju hastigheten på kompressorn och onoff är den ju konstant vilket då kan förklara varför den då låser sig? Så om man låser en inverter på säg 70% (om det går?) och ser hur cirkpumpen beter sig hos en fungerande maskin vore intressant... Kanske man får prova 9699R5 med omstart med SF1 som Valiant har gjort och se om den hoppar igång då senaste testet utan bt25 inte gav nått resultat heller...
Nu har jag inte senaste mjukvaran min F1245 men den låser ingen hastighet cirkpumpen strävar hela tiden efter att hålla önskatt delta så länge kompressorn går när kompressorn stoppar går den ner till fast inställt läge.
Har för mig vp installerades 2010 men mjukvaran är ju uppdatterad men var säkert 5 år sen sist eftersom den går bra har jag valt att hoppa över de nya uppdateringarna.
1. Bra hallucinationer från AI där, den är väldigt övertygad om att den vet något men verkar mest vara rapparkalja.2. Har du födesgivare installerat? Har du inte det kolla i meny 5.2.4 så det inte är aktiverat där för det ställer till med problem då maskinen alltid tror att flödet är för lågt.3. Sätt DUT till rätt värde för den påverkar mer än bara deltat. Önskat flöde är ett resultat av både önskat delta och önskad effekt från värmepumpen vid DUT. Med +20 så kommer önskad effekt från värmepumpen att bli galen vid temperaturer under +20.Önskad effekt är något värmepumpen lär sig genom att kolla effektbehovet vid varma och kalla dagar så även om du ställer DUT rätt nu kommer det antagligen dröja till hösten innan systemet lär sig rätt effekt. Alternativt kan du ställa det manuellt i meny 5.1.26Hade jag varit du hade jag kört på en manuell hastighet tills det börjar bli kallt igen och då gått tillbaka till autoläge och gett maskinen ett par dagar att kalibrera sig efter husets faktiska behov.
Kanske man får prova 9699R5 med omstart med SF1 som Valiant har gjort och se om den hoppar igång då senaste testet utan bt25 inte gav nått resultat heller...
Jag kör fortfarande med 9699R5 och fungerar utmärkt. Försökte med ett snäpp nyare mjukvara p.g.a. myUplink, men då fick jag 5 minuters driftstopp varje natt, förmodligen för att programvaran tyckte att min gamla expansionsventil behövde tareras. Nibe har nog inte förstått att detta ej behövs på icke elektroniska expansionsventiler. 5 minuter blir ett stort värmebortfall vid kall väderlek, eftersom en frekvensare drar på med max 2 Hz ökning per minut. Det tar en stund att komma upp i max 94Hz.....Så rör inte något som fungerar.