0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har väl samma upplevelse på min 1245-8, men åt andra hållet, den kör gladeligen med en tempdiff på 10-12 C mitt i vintern fast jag vill ha 7-8 C.Det jag gjorde var att ställa upp minvärdet på cirkpumpen i meny 5.1.11, där ska det även finnas ett maxvärde enligt manualen.Eftersom du har en on/off modell så kommer ett maxvärde funka rätt bra om du vill begränsa tempdiffen till typ 8-9 C.
Och det funkade inte med det gamla versionen heller?Vad hade du för inställningar i meny 5.1.14?Tror inte att DUT +20 kommer funka alls, den får nog spatt av ett knasvärde där.Jag skulle prova typ "Radiator" och DUT -20 eller nått liknande, prova även "Rad + golvvärme"?
Lite funderingar kring värmebärare Dt. Jag vill dock notera att jag har en F1255 med frekvens. Själv har jag skrivit i en annan tråd att jag blev nöjd med min hastighet på värmebärarpumpen efter 9699R5 och ett par omstarter. Med nöjd menar jag att värmebärarpumpens varvtal varierar och att det ej längre rusar och susar i mina element. De som skriver här har alla möjliga förväntningar på hur det skall uppföra sig. Även jag har provat exempelvis DUT = +20C utan framgång. Mina tankar är att att DUT och dess inverkan på in- och utgående vattentemperatur från radiatorerna bygger på krav som används vid dimensionering av vattenburna radiatorer. Därför har jag funderat på ifall programmakarna på Nibe över huvud taget har tänkt sig att denna funktion skall användas vid inställning golvvärme. Golvvärme har ju dessutom egna shuntar, vilket enligt mitt tycke borde vara en störning för just denna funktion. Så åter igen, vi har en massa tankar och idéer kring denna funktion, utan att ha en aning om hur reglerfunktionen är skriven i programmet. Vi vet inte vilka villkor som skall uppfyllas, och hur dessa villkor används i programmet. Och vi verkar ha olika förväntningar. Man kan väl säga att mina förväntningar är uppfyllda. Läser man bruksanvisningen är den ju ganska fåordig om funktion. Att välja auto på värmebärarens cirk.pump medför att logiken kommer att styra dess varvtal på ett optimalt sätt. Inget mer. Där nämns faktiskt ingen koppling till DUT-inställning.Läser man vid DUT inställning anger exemplet att skillnaden mellan utgående och returvattentemperatur kommer vara den inställda temperaturen vid den yttertemperatur som ställts i DUT. Det hade ju varit en tillgång att ha en aning om hur denna kurva och dess skillnad förväntas bli vid exempelvis yttertemperatur +10CMen som sagt, vi och Nibe´s programmerare har kanske inte samma uppfattning, eller så fungerar det bara dåligt. Vem vet.
Jag laddade ned 9699R5 från nätet när den kom i höstas, för att myUplink skulle fungera. Jag har alltid grundinställningen, rör ej en mjukvara som fungerar. Datorer med nya program och dataintrång är sin sak, med industriella utrustningar, till vilket jag räknar en värmepump, eller en bil, rör man ej så länge det fungerar.
Sådan här elektronik har minne på max 10 minuter innan återställning. Som jag nämnt, vi vet ej hur programmet fungerar. Vid temperaturer kring 0C +/-5C ute, DUT på -15C och Dt på 10 C ligger min cirkulationspump på kring 50-60%. Så inga fantastiska regleringar, jag konstaterar bara att det ändrar sig, och hastigheten är rimlig för mina element. Som sagt, läser du instruktionsboken skall Auto-läge ge en optimering, det utlovas inget mer. Vi vet ej vad som ingår i ordet optimering för programmakaren. Så kopplingen mellan DUT-inställning och auto kanske inte ens existerar. Det är kanske bara något som vi tror på forumet. Är det någon som har mer Nibe- fakta som motsäger mina teorier, vore det intressant att veta.