0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, vi har för ca en månad sedan fått en S735 installerad. Villan är från 2006, i ett plan och ytan knappt 170kvm. Golvvärme som enda uppvärmningskälla och 12 slingor. Har precis gått igenom funktionen på alla slingor och bytt ut några ställdon och nu verkar allt fungera som det ska.Men vi har haft problem med hög förbrukning, cirka 100+ kWh per dygn. Nu har jag pillat och optimerat enligt guiden här på forumet och fått ber förbrukningen till cirka 80kWh. Jag har värmekurva 6, i övrigt precis som guiden.Vi bor i västsverige och senaste dagarna har det varit några plusgrader.Är detta en rimlig förbrukning? Eller annars, vad kan vara fel? Vi har inte gjort rent alla ventilationskanaler, om det kan påverka. I övrigt har jag nog inga uppslag kring vad som kan vara fel…Tacksam för hjälp!
Hej!Posta alla flöden, temperaturer, tryck och frekvenser här i tråden.Ja, min F750 ligger på 17 kWh/dygn idag, projekterat.Är rätt varmt ute, och solen ligger på rätt bra.Om man korrigerar för COP, direktvärme, boyta, så får du ganska exakt 100 kWh/dygn, om kompressorn/värmepumpen har problem.Ni har iaf rätt varmt inne gissar jag..
Går kompressor, vad har du för värden på hetgas, suggas, luftflöden m.m.du har inget delta på värmebäraren alls i princip. Har du termostater på golvvärmen, så ta bort dom eller sätt alla på max, och sänk kurvan till kurva 4 typ.
Okej, bilden börjar klarna!Ser inga direkta fel, förutom det som DonPablo nämnde, att du förmodligen strypt alla slingor med väggtermostaterna, istället för allt är vidöppet och att värmepumpens värmekurva styr.Min F750 har 190-220 m³/h luftflöde (för mina 127 m² ska minst 0.35 (l/s)/m² => 160 m³/h användas enligt OVK/BBR), så det ser bra ut i övrigt.Vad är det för elförbrukning du mäter?Husets inkommande elmätare, bara värmepumpens energimätning, eller tittar du på din elleverantörs hemsida?