>Paxmax
Hej...Med dina överkunskaper på el
Vilken mätare rekommenderar du själv? Finns det ngn vettig mätare till vettigt pris utan stickpropp?
Nästa fråga. I instruktionerna till min pump står det att man BÖR? ha jordsflesbrytare på anslutningsledningen.
Jag funderar på att dra en ny ledning/anslutning till min pump från en ledig säkring och ansluta billigaste bästa jordfelsbrytare som servar endast pumpen.
De känns liksom inte riktigt bra när man är ute o tafsar på pumpen när det regnar medveten om att den saknar jordfelsbrytare..
Skruva ihop en jordfelsbrytare gärna med mätare till som monteras direkt i säkringshållaren i skåpet så köper jag:)) eller finns såna prylar redan?
Frågan är seriös! En ny tråd ELSÄKERHET LUFTVÄRMEPUMP skulle va intressant att följa
Tack på förhand
Mvh
Håller med det som kjell62 sa. Det är ett bra pris för en bra mätare.
Annars har jag sett priser nedåt 200kr för en del överskottsmätare från diverse elbolag (Typ vattenfall).
Nu minns jag dessvärre inte var.. skall se om jag snublar på det i framtiden.
Vad ni kan hålla utkik efter så är det ifall mätaren har "SP" loggan (Sveriges Provningsinstitut).
Annan generell (äldre) kvalitets-stämpel är "1036" eller "61036" godkänd mätare.
Det syftar på en internationell standard (norm) IEC 61036 som definerar de olika klasserna av mätare osv.
Båda märkningarna (SP och 61036) innebär att den är godkänd för debitering, då har den genomgått ganska strikta tester.
(Temperatur, stötspänning, stötström mekaniska prover, långtidstester et.c)
Naturligtvis vilken klass mätaren har Kl.1 Kl.2 (%) spelar roll.
Sen blir det snabbt komplicerat...
Ex.vis så är mätaren jag såg i webshoppen här märkt med " 5(85)A ".
5A syftar på "bas-strömmen" 85A är maxströmmen.
Vad är då denna bas-ström? Jo, i bl.a. energimätarnormer så defineras olika precision i olika delar av mätaren operativa område.
I t.ex. IEC61036 normen så defineras en direktmätares MINSTA operativa ström som 0,005 x Ib (Ib = bas-ström).
Således är 25mA (0,005 x 5A) den minsta ström som det finns KRAV på. Kravet då är att mätaren skall mäta.
Precisionskravet på den lägsta strömmen är jädrigt låg, nämligen -50% till +10%.
Nästa anhalt är 0,05 x Ib då är kravet på en klass 2 mätare +-2,5%
Först vid 0,1 x Ib är kravet på en klass 2 mätare upp i just +-2%.
En annat problem man kan råka ut för är "obalanserad" drift. D.v.s en tre-fas mätare som endast används för 1-fas.
I normer tillåter man ganska skapliga tillägg ifall detta inträffar. Så en Kl. 2 mätare i obalanserad drift behöver inte mäta bättre än +-4%.
Finns även 3-fas mätare utan noll-anslutning, håll er borta från sånna.
En 3-fasmätare med nollanslutning har en symbol (som kan ses på webshoppen) som ser ut som ett Y med små ringar i vardera Y-ände.
En 3-fasmätare utan nolla har en symbol som ett V med ring på vardera spets i åvankant. Egentligen ser den ut som Y:et fast med nedre delen bortkapad.
Så, om ni ställs inför olika mätare till snarlika priser gå på den med:
lägre klass (ex.vis klass 0,5 är vassare än klass 1 osv.)
Lägre bas-ström, det är bättre nogrannhet på en 1(10)A än en 5(20)A.
Hellre en 1-fasmätare för 1-fasbruk än en 3-fasmätare för 1-fas bruk.
Har mätaren dylik märkning med Klass, bas och maxström så har dom iaf sneglat på en norm vilket tyder på lite kvalitets-tänk.
Det kan således vara en hygglig mätare även om den inte har officiellt 61036 eller SP godkännande.
Man kan säkert köpa en liten kapsling med s.k. DIN-skena och montera in säkring(dvärgbrytare) och jordfelsbrytare. Finns nog på Classe och Jula m.fl.