0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ang. strømmålere;Jeg bruker en Enermet K420iNNs kjøpt av Richard. Den er merket med "Y"-symbol med ringer og 230V/400V. En jeg snakket med sa at disse kun var beregnet for 400V nett med 400V mellom fasene og 230V til N. Her i Norge har vi stort sett 230V mellom fasene og ingen N-leder.Han mente den ville måle feil på rent 230V nett ? Dog virker den ganske nøyaktig for meg. Testet med en 1500W varmepistol. CO-måleren viste 1390W, Enermet-måleren 1412W. Ikke så galt og godt innenfor feilmargin ? Da testet jeg jo kun en fase også...
Uh, den har jo tre faser tilkoblet. Det er 230V mellom fasene og ingen N-leder. Kompressoren er trefas og drar jo fra alle tre fasene, dog er det altså en 3x230V kompressor, ikke 3x400V som i Sverige. Det er derfor vi i Norge ikke kan dra til Sverige og kjøpe billig varmepumpe.....
Ja, heldigvis ser det ut som den måler ganske så korrekt så da er jeg vel heldig da Når jeg nevnte varmepumper så mente jeg trefas-pumper. En enfas luft/luft er selvfølgelig identisk i Norge og Sverige.
Ännu så länge påstår jag att den duger gott till för värmepatron, el-element med simpel termostat, brödrosten, hårtorken, vattenkokaren -pja allt med ren resistiv förbrukning och simpel on/off styrning. Den klarar även av kluriga CosFi så då kan vi även OK:a den för typ 230V elmotorer typ vedklyv, vattenpump, lysrör(med äldre reaktorer) sålänge ingen av desssa har någon som helst fartkontroll/dimmning.Vad som jag fortsättningsvis vet att den har problem med: hur klarar den av svåra laster såsom PC-datorer, moderna lysrörsreaktorer, tyristorstyrda element/borrmaskiner/dimmers...osv..
Citat från: Paxmax skrivet 08 juli 2006, 10:28:56Ännu så länge påstår jag att den duger gott till för värmepatron, el-element med simpel termostat, brödrosten, hårtorken, vattenkokaren -pja allt med ren resistiv förbrukning och simpel on/off styrning. Den klarar även av kluriga CosFi så då kan vi även OK:a den för typ 230V elmotorer typ vedklyv, vattenpump, lysrör(med äldre reaktorer) sålänge ingen av desssa har någon som helst fartkontroll/dimmning.Vad som jag fortsättningsvis vet att den har problem med: hur klarar den av svåra laster såsom PC-datorer, moderna lysrörsreaktorer, tyristorstyrda element/borrmaskiner/dimmers...osv..Innan jag hittade denna tråd läste jag detta:http://www.epanorama.net/phpBB2/viewtopic.php?t=4078&"the device seems to measure the apparent power consumption (in volt-amperes), and thus to be useless for measuring anything but purely resistive loads"Finns det olika varianter av samma manick?
Hej Har just räknat ut min hushållsförbrukning för oktober. Det gör jag så här:Huvudmätaren - mätaren på elpatronen i vvb - mätaren på värmepumpen.Nu råkar det vara så att jag har en väsentligt högre förbrukning i september jämfört med oktober, och någon motorvärmare har vi inte börjat använda än. Jag misstänker att mätaren på värmepumpen visar för låga förbrukningssiffror när invertern är hårt nedstyrd (cosfi 0,3-0,5).Skillnaden är ganska stor, från 249 till 352 kWh (+41 %)MVH/Gano
Vad dum jag känner mej nu... :-[ Tråden handlade ju om CO.....Jag har ju en Proove PM200-mätare på värmepumpen, inköpt på Rusta för 169 kr. Den visar även effektfaktor till skillnad mot CO-mätaren, men vid en uteffekt på 170 W visar den antingen 0,41 eller 0,48, inget däremellan...