0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte häromdagen på hur jag o huset skulle klara ett längre strömavbrott.Scenariot är -15 vindstilla ett högtryck har parkerat över Norden. Av oklara skäl försvinner strömmen. Det kan vara en solstorm sabotage cyberattack…. Med längre strömavbrott tänker jag mig minst en månad!För egen del kom jag fram till att genom stänga av mer än halva huset o husera i köket o sovrummet så skulle jag klara av värmebiten. Med hjälp av vedspisen. Däremot skulle jag få göra avkall på rinnande vatten. Kyl o frysvaror placeras ute på lämplig plats. Matlagning o uppvärmning vatten på vedspisen.I ett tidigt läge skulle jag behöva tömma husets vattensystem för att undvika söndersprängda rör. Har ett mindre 240 v elverk o några lösa bilbatterier så med hjälp av omvandlare så skulle jag nog klara av att driva radio osv… Det ideala vore att ha solceller o stora batterier o kunna köra ödrift om solen behagar att visa sig Brunnen är borrad o jag äger tyvärr inget trefas elverk :'( Men däremot finns det en gammal stensatt brunn med osäker vattenkvalite… Så där skulle det krävas rening o kokning! Belysning skulle nog användas sparsamt med hjälp av stearinljus o fotogenlampor när batterierna tagit slut. Troligtvis skulle livet te sig som det gjorde för över 100 år sedan när man gick o la sig när solen gick ned.Vilka förutsättningar o tankar har Ni andra om en händelse som jag just fabulerat ihop?
Potatis i källaren, ved som räcker till nästa torksäsong, eldstad att elda veden i, tillgång till brunn där det kan hinkas upp tjänligt dricksvatten, frysvaror ätes i den takt utetemperaturen tillåter lagring, utedass finnes.Mat torkas, röks eller saltas in om det blir längre tids frånvaro av elektricitet.Tömma radiatorerna på vatten, sen får man anpassa sig efter rådande temperatur och ljuset som erbjuds av dagslängden.Kiss, dvs keep it simple stupid, helt enkelt, inga högteknologiska skitpryttlar som kan rackla eller är beroende av elektricitet är annat än besvärande om de ska användas under längre period.
värpte de bra i värmen?
jag skulle också vilja ha höns....
Men nog borde man kunna skruva ur säkringarna till elnätet och ladda batterierna med ett trefas elverk?I så fall skulle man ju bara behöva köra det intermittent när det tog slut i batterierna, och 15 kWh borde räcka rätt länge om man verkligen snålar.I Älvsbyhus finns ju bara vatten i en av modulerna (normalt) så om man tillsatte frysskydd i vattnet så skulle man kunna värma i vart fall delar av huset rätt länge om man bunkrade upp med soppa till elverket, det ska i så fall helst vara diesel, och att man kan få fatt i ren diesel, gammaldags utan biobränsle.Det här aktualiserar åter igen vansinnet med elbilar till alla, vi kan inte låta det gå så långt att alla fossilbilar förbjuds, tvärt om måste vi nog försöka hålla i vart fall 30% av bilarna och transportfordonen kvar i den fossila fållan, om vi ska ha någon form av beredskap för krig eller andra katastrofer.Skulle inte förvåna mig om man om 15 år tvingas ge ut bidrag för att folk ska köpa fossildrivna bilar."Du får bilen till halva kostnaden, men den kommer att rekvireras i händelse av krig eller annan katastrof", typ.I övrigt har vi ett litet prepperförråd, och det som finns i skafferi, kylar och frysar - bara det borde räcka i några veckor, om man kan ta vara på det så det håller.I värsta fall får man väl fiska för att få mat på bordet, och någon brunn lär det finnas i närheten, annars har vi bara 100 meter till ån.Dom gör det bra i Ukraina måste man säga, bara hålla sig varm och med mat någon längre period skulle vara otroligt svårt måste jag säga.Kanske skulle många i byn samlas i skolans källare som är stor, vi har även en skapligt stor källare i bönhuset som det borde gå få till lite extra värme i, med dieselvärmare t.ex.