0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Saknade el mellan 23.40-7.05 och följande natt mellan 03.30-9.05 så bara 14 timmar. Troligen är det till fördel om man bor på platser där det krävs mera energi. Jag bor i centrum av kommunen och fick elen snabbt tillbaka. Mor och far bor i en liten by men de fick tillbaka elen efter 12h troligen pga att de har samma elmatning som går till ett energikrävande företag. Resten av lilla byn fick sedan elen tillbaka 8 timmar senare.Pratade med flera där inomhustemperaturen sjönk med 6 grader då det var kraftig blåst och ingen el. Själv sjönk det bara med en grad inne, men gjorde upp en liten brasa innan jag åkte till arbetet ifall det skulle vara länge avbrott. Som av en slump hade tomten gett flera batteridrivna lampor som nu kom väl till användning.Sen är det lite oroväckande att mobila telefonin inte fungerade mera än några timmar, de få som har trådtelefon hade inga problem. Samt att kommunens vattenverk inte ännu skaffat generatorer fastän jag klagat i 5 års tid efter varje strömavbrott.Det hade säkert varit mera spännande med -20 ute men som tur var rörde det sig runt 0.
Inga problem här i närheten i alla fall.Ett gammalt köksskåp som står bakom garaget blåste omkull och slog till en kruka med ljung.Tror att vi har haft strömavbrott två gånger på snart sju år.Stänger jag dörrarna till övervåningen så klarar nog kaminen att värma upp bottvåningen. Kan sova i sofforna utan problem. Mat finns alltid i kylen o frysen. Gasolgrillen fungerar alltid. Nu är nästan P11:an full och en PC5 finns oxå. Finns även ett par hundra värmeljus.Svårt att föreställa sig hur det skulle bli utan el en längre tid.Har bara nyttjat tidigare svärföräldrars stuga några dagar utan el. Vedspis, kamin och gasolkaminer ger fin värme. Sen blir det mycket tid över till annat.....
Inte för att vara sura gubben.... Men tänk ditt scenario 2 veckor senare... Plus att svärföräldrarna slängt ut snyltarna......
Undrar hur länge jag själv skulle behöva vara utan el förrän man skaffar elverk? Eller kanske 12v-230v omvandlare?Man måste inte ha ett elverk, går bra med en jordfräs och bilgenerator som laddar en acku med inverterPå huset är jag rädd att garagegolvet fryser sönder, men hur länge tar det förrän det blir kallt i garaget med golvvärme och 16 grader inne med el på?Om du får igång cirk.pumpen så hålls nog golvet ganska länge utan att frysa bara du håller varmt i husetFungerar det att få pumpens CP körd med omvandlare eller måste hela styrningen vara igång för att den ska fungera då den är varvtalsstyrd? Borde vara så att styret ligger på en fas så då borde det ju räcka att mata ström dit?Det finns två olika system på styrningen, den ena öppnar fullt medan den andra stänger... Kolla om NC/NO finns märkt på ventilenFinns väl ingen som hindrar dig att styrning samt pump är på "stöpsel"?Är det annars vanligt att man skruvar ur huvudsäkringarna i mätarskåpet och matar huset via ett kraftuttag bakvägen?Ja, tyvärrOch väldigt hälsovådligt för elektriker ute på linjen om det vill sig illaDen kopplingen bryter inte nollanEtt enfas-elverk är ju alltid 2x120 volt, trefas elverk är bättre i så fallDet kallas för ö-drift att ha ett eget elverk anslutet till husets elcentral, en hel massa med reglementen men ändå enkelt att göra.Elfirmorna tar också bra betalt för ändringarna