0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, det är ju inte så kul...Hur funkar en riktig luft/vatten, har de annan gas som är bättre optimerad?mvh
den förbrukade ungefär 0.3 kW under en avfrostning som totalt sett tog 7 minuter.
Jo det fattade jag, men vart kommer sifffran från, är det höfyning eller baserad på någon erfarenhet eller gjorde du en överslagsberäkning?
Hmm....gissar att det inte spelar så stor roll om fläkten står still och luckan är stängd, när kondensorn blir -35°. Den hämtar energi från rummet.
Jag hade nog fel när det gäller luckorna, så ett visst kallras kanske det kan bli, men det är ju stor skillnad om fläkten går eller ej.Låter Quantum frånluftsfläkten gå samtidigt som kompressorn värmer, eller upphör ventilationen under tiden?Tänker att det kan upplevas som störande om fläkten går av och på.
Jag minns när vi bodde i ett hus med FTX och fläkten stannade en kväll när vi lagt oss, men innan vi somnat, vilken otroligt känsla det var när det blev tyst inne.Där och då bestämde vi oss för att aldrig köpa ett hus med mekanisk FTX-ventilation.
Hur ska man tolka det när du skriver att det är ett nollsummespel, och i samma mening skriver att den tar energi ur rummet men återförs efter avfrostningen? Det är ju helt fantastiskt då det borde bli ett plus på kontot, tack vare att den under tiden den frostade på fick energi från fasomvandlingen vattenånga till is d.v.s. förångaren har utvunnit energi från två fasomvandlingar vattenånga->vatten->is, men avfrostningen endast har fasomvandlingen is->vatten. På ovanstående loggbild ser du att värmepumpen får ett effekt strax under 1 kW vid avfrostningarna. Låt säga att medeleffekten är 850 Watt under 7 minuter, vilket gör summan 99 Wh. Menar du på fullt allvar att en avfrostning endast förbrukar 0,1 kWh vid utetemperatur -10°, och en eventuell rumsvärme återgår till rummet efter avfrostning?Menar du kunderna skulle tycka att avfrostningarna kostar för mycket, om det även hämtas energi från rummet innedelen är monterad? Eller menar du att de skulle känna av att den hämtar energi ur rummet? Eller menar du att era kunders uteblivna klagomål skulle stärka ditt påstående om "nollsummespelet"?Du skrev tidigare att en avfrostning kunde förbruka mellan 0,3 kW till 1 kW. Min tolkning var att du menade kWh, för i annat fall blir förbrukningen för 7 minuters avfrostning endast 35 Wh-116 Wh.På luft/vatten som behöver större effekt för avfrostningar, är det extra tydligt att det inte bli något nollsummespel. Tidiga Altherma-pumpar kopplade in 9 kW el-patron vid avfrostningarna, som gjorde att det blev en väldigt jämn och fin drift d.v.s. framledningen dippade inte något vid avfrostningarna, vilket de gör på andra luft/vattenvärmepumpar d.v.s. det visas tydligt på loggbilderna att "nollsummespelet" inte är tillgängligt.