0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tja, jag hade en ännu klenare kinapump innan. Den gick långa perioder och körde avfrostning när det fanns frost på utedelen. Den höll garaget varmare än LN25:an vid -15 eftersom den inte tog onödiga pauser varje halvtimme...Så 2023 tänkte jag att nu ska jag skaffa en bättre Mitsubishi som ger bättre effekt vid låga temperaturer. Tji fick jag, 30minuterscyklerna trots frostfri utedel gjorde den helt värdelös vid kallt väder ca -15 och neråt.(Fast problemet finns redan vid varmare temperaturer, 30-40 minuters avfrostningscykler förra veckan då det var kring -7) Detta är ett, åtminstone i Finland, känt fenomen för LN serien. Det beror inte på mitt garage eftersom folk som har den i välisolerade hus har samma problem. Däremot märks det kanske bättre i mitt garage eftersom det inte håller tempen lika bra som ett hus under avfrostningarna. Och så följer jag med allt med loggar ganska noggrannt, det kanske inte alla LN-ägare gör. Däremot håller jag med att en LN35 säkert skulle varit lämpligare under riktigt kalla dagar. Eller en RW25... lätt att vara efterklok. Jag försökte också skärma av runt pumpen så den fick jobba i ett mindre område med högre innetemperatur, ingen förändring. Garaget är isolerat och var tidigare ett varmt utrymme folk vistades i. 100m2, normal inomhustakhöjd.Tråden i finska motsvarigheten till värmepumpsforum är lång och började 2021 (https://lampopumput.info/foorumi/threads/msz-ln-sulatushuijaus.31223/)Jag frågade installatören vad jag har för möjlighet att reklamera och få dit en annan modell, enligt honom var det tveksamt att Mitsubishi skulle gå med på det eftersom det inte var nåt fel på pumpen enligt dem. Han hade också olika teorier men det kändes mest som svepskäl för något jag antog var idiotiskt kodat. När jag sen hittade det finska forumet där problemen diskuterades kände jag igen mina symptom, och förstod äntligen vad det berodde på. Och lösningen fanns.Ett intressant problem är nu iallafall löst, men ämnet är lite utanför den här tråden så jag ska avrunda här tror jag. Men nå fler LN pumpar blir det inte och jag skulle inte rekommendera dem åt någon baserat på min upplevelse. Borde tagit en RW.(Rickard du får väl åka ut till 10 av dina LN25-kunder när det är -10,-15 och tajma avfrostningscyklerna så får vi mer data )
Om man nu köper en RW35 vilken effekt kan man förvänta sig vid -15 respektive -25?