Problemet är ju att man kommer ta bensträckarna på tex Mcdonalds eller liknande där det ofta finns laddare man äter inte på ett mysigt ställe för att sen åka en bit och stanna och ladda 30 min inte jag i alla fall men problemet är ju inte värre än det går att leva med. Frågan är ju hur allvarligt problemet att många känner tvivel inför att köpa elbil och väljer leasa på grund av reservdelar och andrahandsvärde kommer det stå 5 år beg elbilar som inte går köra på grund avsaknad av nån komponent är liksom en helt ny osäkerfaktor vid bil affär och vem vill köpa en 5 år gammal elbil eller kommer man kunna leasa dom för evigt ? Visst kända märken med god ekonomi bör finnas kvar och hålla reservdelar men det finns ju massor med uppstickare både kinesiska och andra.
1. Majoriteten av elbilar i Sverige har nog köpts av företag som ofta kör långt, det verkar fungera för de flesta av dem.
2. Samma sak med hemtjänst och andra som svischar runt med bilen hela dagar, verkar funka.
3. Osäkerhetsfaktorn vid köp av
alla nya bilar vill jag mena är stor, en Diesel från 2018 och framåt har Adblue som är en olycka i vardande om man inte redan fått byta ut hela eller delar av systemet t.ex., Hybrider och pluginhybrider är ännu mer komplicerade än en elbil, Kineserna kommer på bred front även där, att KÖPA en ny bil överhuvudtaget framöver tror jag kommer vara ovanligt när det går upp för folk hur mycket billigare det är att privatleasa, riskfritt mer eller mindre.
Elbil skulle gå bort för mig om jag:
Inte hade möjlighet ladda hemma
Hade stuga i fjällen långt ifrån någon laddstation, och/eller där det ofta kan bli -30 eller kallare.
Ofta skulle dra tungt och köra långt, då hade jag velat ha en gammal diesel på gården för det, bara för det.
Men i övrigt är det ju:
Billigt drivmedel
Billig skatt (än så länge)
Tyst
Snabbt (Nästan oavsett vilken elbil man köper känns det så lätt att accelerera upp i skyltad hastighet utan en rytande motor.)
Med de lite finare bilarna är det grymt mycket köra med, otroligt härligt helt enkelt.
Sen kommer nog elbilarna att bli eftertraktade även när batterigarantin gått ut, de kommer bli BILLIGA, och gå billigt, vara billiga att äga så länge de fungerar, batterierna ska i de flesta fall överleva resten av bilen, dock med mindre kapacitet ju längre tiden lider, men det kommer många acceptera - om de kan köra tillräckligt billigt.
Det blir en helt ny marknad med snuskigt billiga men fina och komfortabla bilar.
Men här kommer nog rötäggen att sorteras bort till förmån för de som har ett bra rykte att vara problemfria även som äldre.
"Rötäggen" kanske hittar till storstäderna i Afrika där man håller dem vid liv oavsett vad som krävs?
Kanske kommer även privatleasing av äldre bilar som ett koncept som många kan lockas av?
Det skulle ju fungera som en typ av maskinskadeförsäkring, de som leasar ut bilarna vet att de flesta går hålla igång i några år till OM inget allvarligt händer med batteriet, och det händer så sällan att de kan ta smällen när det händer.
För de som leasar minskar de risken att ett allvarligt haveri ska kosta just dem stora pengar.
Man kommer få betala lite mer än om man köpt den, men risken minimeras för stora kostnader om något allvarligt fel skulle inträffa.
Bara funderar högt nu.