JoA och 12 gäster tittar på detta ämne.
Från Q2 2025 - Q1 2026 gick Polestar med 2,6 miljarder dollar i förlust. För varje 100,000 de drog in gick 84,000 i förlust. Teslas omsättning var mer än 30 ggr så stor och för varje 100 000 de drog in fick de 4,000 i vinst.
Jag skrev Tesla kvar som bilföretag…Med endast tre gamla modeller kvar och inga nya på gång, hur länge tror du att det kommer hålla?En av de tre är dessutom Cybertruck som inte säljer längre utan massivt prissänkt och många sålda till systerbolaget space-x.
medan Tesla gör vinst på sina elbilar.
Tesla förlitar sig väl helt på kamerorna nu om jag fattat rätt, ingen radar och ingen lidar?Vansinne om ni frågar mig.Men än en gång, på väl mappade gator och städer där det inte är snö och is kan det nog fungera.Det är väl lite som med Mobiltäckning, det fungerar inte bra överallt.Att den kunde köra i snön som visades i videon måste ju bero på att tesla mappat en massa saker vid sidan av vägen så de vet var gatorna börjar och slutar, och det kan förstås göras mycket bättre framöver med hjälp av Ai, det jag vänder mig emot är just det där med att väglaget kan vara så dåligt att det krävs mänsklig input för att det ska bli både säkert och effektivt, visst kan en elbil glida fram i 20 km/h och chansa på att inget göms i snön, men det kommer inte att fungera över tid, ju sämre väglaget är desto större behov av en mänsklig närvaro.
Det finns massor med videos som visar att det fungerar riktigt bra med bara kameror.Tesla mappar inga gator.Du får kolla lite på YouTube efter klipp.Varför har Volvo lagt LiDAR spåret på is?
Är det inte utsläppsrätter de tjänar sina pengae på?
"På något sätt" var ju väldigt givande Bilförsäljare är ju som ChatGPT, håller med hela tiden... Något du tycks falla för både här och där...
Var är Rickards radar monterad månne? I näsan eller pannan?Det du säger nu är bara struntprat rent principiellt. Sedan är deras system inte perfekt, så visst hade jag föredragit om de använt sig av radarn sim faktiskt finns i bilen, men principiellt så är ditt argument dåligt.
Du kan gräva ner huvudet i sanden hur mycket du vill, men du kommer ändå inte ifrån stt Polestar gör enorma förluster och har enorma skulder medan Tesla gör vinst på sina elbilar.
Det tog 17 år för Tesla att göra sitt första lönsamma räkenskapsår (helårsvinst), vilket skedde 2020 efter bolagets grundande år 2003. Däremot redovisade de sitt första enskilda lönsamma kvartal redan under det första kvartalet 2013 (efter 10 år), men det följdes av flera nya förlustår innan helårsvinsten stabiliserades.
Vet du att tesla inte mappar gator?Det låter som en saga i så fall, varför skulle dom inte göra det?Om inte är de ju helt blinda om det ligger snö på gatan.Skulle vara kul med en förklaring till hur de kan hitta fram när det är 30 cm nysnö och inte ett spår av vägbanan syns?