0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okej, förstår frustrationen!Dumpa ALLA värden du kan hitta i displayen, så ska vi nog kunna hitta om det är något problem.Tänk på att kåkens skal, nu är rejält utkylt.
Sista bilden, framledningstemperatur 52 grader vid ±0 °C ute!?? Är det ett skämt eller måste du verkligen ha en så hög värmekurva??
0,0,0 indikerar att inga strömkännare är installerade.Lat montör om ni frågar mig...
ALLA värden blir ju massa.... du tänker på alla värden i serviceinfomenyn?
Ta bilder på alla flikar i serviceinfomenyn och lägg upp här. Det brukar vara en bra början.
Vaddå? jag ser oxå att det är 0,0,0 men har ju ingen aning om vad som menas med det... värmepumpen är ju installerad 2018... skulle den under alla dessa år inte använt elpatron? Låter ju jättemärkligt... eller oxå förklarar det varför vi varit tvungna att byta expansionsventil två gånger..och haft div strul genom åren... å andra sidan har ju tekniker varit här, borde ju upptäckt något isåfall.
Jag har samma hus, ventilationen verkar inställd efter bottenvåningens behov, har ni byggt till övervåningen utan att ändra ventilationen?Som skrivs tidigare ni måste ha öppna tilluftsventiler, fläkthastigheten skall höjas till 70-80 vilket skall ge ett BSvärde på runt 220-230.Som det är nu begränsas kompressorn av det låga luftflödet, sedan är en frånluftvärmepump i norra Sverige inte optimalt speciellt inte i stora hus.Så även med fungerande ventilation och full tillsats 6,5kw är det på gränsen att klara uppvärmningen när temperaturen faller under 30-
Bra med bilder! Finns ett par saker jag reagerar på. Frånluftstemperaturen ligger tre grader under rumstemperaturen. Normalt brukar frånluftstemperaturen ligga en eller två grader över rumstemperaturen eftersom den tas vid taket. Dåligt isolerade frånluftsrör på kallvind? Avluftstemperaturen ligger en del över förångningstemperaturen, -11 mot -15,6 grader. Inte jättefel men med tanke på det låga luftflödet kan det vara något som fungerar sämre med kylkretsen och borde undersökas av en kyltekniker.
Att ni själva byggde övervåningen och samtidigt har nollkoll på ventilationen låter inte alls bra. Man måste följa husfabrikantens anvisningar och ritningar för övervåningen när man inreder den. Titta på husritningarna, det borde finnas en ventilationsritning per våning.Fläkthastigheten för frånluft ändras i meny 5.1.5.
kan du logga in på din elförbrukning och se hur mycket el som förbrukas......så att du vet att eltillsatsen går på max....?