Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE F730 - skitkallt inomhus  (läst 1871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9751
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #45 skrivet: 05 januari 2024, 11:20:00 »
Det blir så när ventilationsrören ligger i kattvind, med 95mm-strumpa på, inget konstigt egentligen. :)

Edit: Och det är -30°C ute..

Det var -23 °C när skärmbilderna på flikarna togs så inte lika extrem utetemperatur. Låter mycket att tappa så många grader med 95 mm rörisolering men har inte räknat exakt. T.ex. 4 graders lägre frånluft ger ju annars en förlust på 330 W i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #46 skrivet: 05 januari 2024, 11:30:16 »
Ja, precis.. vi byggde övervåningen själva kring åre 20-21... försökte ta reda på om något behövde göras med inställningar värmepump och ventilation då men fick liksom inga tydliga svar.... så såvitt jag vet har inget justeras... dock så har vi ju haft tekniker här ca en gång per år som rett ut fel, då har vi ju oxå förklarat att vi byggt till övervåningen. Men var höjer jag fläkthastigheten?

Ändrat fläkthastigheten till 75% nu och fÃ¥tt upp luftflödet till omkring 220, äntligen nÃ¥gon Ã¥tgärd som leder till nÃ¥t  ::)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9751
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #47 skrivet: 05 januari 2024, 11:35:09 »
Blir intressant att se vad du nu får t.ex. för förångings- och avluftstemperaturer samt kompressorfrekvens. tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #48 skrivet: 05 januari 2024, 12:49:34 »
Blir intressant att se vad du nu får t.ex. för förångings- och avluftstemperaturer samt kompressorfrekvens. tummenupp

Tog några nya bilder

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9751
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #49 skrivet: 05 januari 2024, 13:12:36 »
Avluftstemperaturen ligger lite för högt tycker jag och kompressorn borde jobba med högre Hz om allt stämde.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #50 skrivet: 05 januari 2024, 13:18:55 »
Avluftstemperaturen ligger lite för högt tycker jag och kompressorn borde jobba med högre Hz om allt stämde.

Frånluftstemperaturen är (för) låg, därav låga frekvenser :(

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #51 skrivet: 06 januari 2024, 11:42:35 »
Klart vi följde Smålandsvillans anvisningar och vi hade även snickare, elektriker och VVS:are som gjorde det vi inte kan, så ingen fara där... det är mer min upplevelse av att jag inte vet och att det inte alltid är lätt att förstå alla ritningar när man inte är insatt i sakerna själv. Jag ändrar fläkthastigheten så får vi se om något händer.
Frånluftsrören ligger ligger över entredörren vidare mot tvättstugan nere vid takfoten på vinden, har du inspektionslucka så du kan se in där? har man följt SMV ritningar är hela kattvinden isolerad där rören går, är det möjligen så att snickarna har tagit bort isoleringen runt rören för att komma åt yttertaket, dom tyckte kanske att takisoleringen räckte men kattvindarna blir ganska kalla utan uppvärmining när dom är inbyggda.
Jag har oisolerad övervåning, standardisolerade rör just nu -15grader ute ,och jag har ett tapp på en grad mellan rumstemp och frånluft.
Du kan höja ventilationen ytterligare något ,skall du nå ventilationsnorm är BS värdet 240, men vid extrem kyla är det onödigt att dra in för mycket kalluft.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #52 skrivet: 07 januari 2024, 09:45:29 »
Frånluftsrören ligger ligger över entredörren vidare mot tvättstugan nere vid takfoten på vinden, har du inspektionslucka så du kan se in där? har man följt SMV ritningar är hela kattvinden isolerad där rören går, är det möjligen så att snickarna har tagit bort isoleringen runt rören för att komma åt yttertaket, dom tyckte kanske att takisoleringen räckte men kattvindarna blir ganska kalla utan uppvärmining när dom är inbyggda.
Jag har oisolerad övervåning, standardisolerade rör just nu -15grader ute ,och jag har ett tapp på en grad mellan rumstemp och frånluft.
Du kan höja ventilationen ytterligare något ,skall du nå ventilationsnorm är BS värdet 240, men vid extrem kyla är det onödigt att dra in för mycket kalluft.

Tack för info, ska kolla kattvindarna men jag tror mig veta att golv och tak är isolerade där, sen osäker på hur det ser ut runt alla rör. Du menar alltså att den varma frånluften kyls för mycket när den passerar genom ev. oisolerade rör i kattvinden?
Med risk för att ställa dumma frågor men... frånluften är väl den luft som tas från alla rum i huset och leds till värmepumpen, sen tar värmepumpen "värmen" från luften och gör energi av den... (förenklat)... men i mitt huvud blir det ett moment 22 liksom, då vi har kallt inomhus nu, typ kring 15-16 grader, kan ju inte frånluften vara så mycket högre än så?
Var sitter givaren/mätaren där pumpen själv mäter inomhustemperaturen? Tycker alltid att den ligger 1-3 grader över den temp jag ser vid vanliga termometrar inne i huset.
Och en annan fråga..... vad är normal frekvens för kompressorn, om nu 80 Hz är lågt? Men även det bör väl variera som de flesta andra värden.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #53 skrivet: 07 januari 2024, 09:54:53 »
Tack för info, ska kolla kattvindarna men jag tror mig veta att golv och tak är isolerade där, sen osäker på hur det ser ut runt alla rör. Du menar alltså att den varma frånluften kyls för mycket när den passerar genom ev. oisolerade rör i kattvinden?
Med risk för att ställa dumma frågor men... frånluften är väl den luft som tas från alla rum i huset och leds till värmepumpen, sen tar värmepumpen "värmen" från luften och gör energi av den... (förenklat)... men i mitt huvud blir det ett moment 22 liksom, då vi har kallt inomhus nu, typ kring 15-16 grader, kan ju inte frånluften vara så mycket högre än så?
Var sitter givaren/mätaren där pumpen själv mäter inomhustemperaturen? Tycker alltid att den ligger 1-3 grader över den temp jag ser vid vanliga termometrar inne i huset.
Och en annan fråga..... vad är normal frekvens för kompressorn, om nu 80 Hz är lågt? Men även det bör väl variera som de flesta andra värden.

Korrekt om frånluften. Den tar energi från frånluftstemperatur ned till -10°C till -15°C, som är kallaste avluftstemperaturen när kompressorn skottar på i +80 Hz.

Har du innetermometrar mot fasadvägg? Isåfall kyls den av kallvädret utomhus.

Rumsgivaren till F7x0 ska sitta mitt i huset, varmt till, gärna vid kamin.

Se bild (hängslen och livrem ;) )
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 10:04:09 av kWhalp »

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #54 skrivet: 07 januari 2024, 10:20:14 »
Korrekt om frånluften. Den tar energi från frånluftstemperatur ned till -10°C till -15°C, som är kallaste avluftstemperaturen när kompressorn skottar på i +80 Hz.

Har du innetermometrar mot fasadvägg? Isåfall kyls den av kallvädret utomhus.

Rumsgivaren till F7x0 ska sitta mitt i huset, varmt till, gärna vid kamin.

Se bild (hängslen och livrem ;) )

Ok, så det är rumsgivaren som gäller alltså... trodde det fanns en till nånstans:) har en vanlig termometer mmot yttervägg och en på övervåningen, så ja, du har nog rätt där. Har ju avaktiverat rumsgivaren från styrningen, men inte tänkt på att den mäter ändå:) den sitter mitt i huset, rätt nära kaminen.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #55 skrivet: 07 januari 2024, 10:22:41 »
Ok, så det är rumsgivaren som gäller alltså... trodde det fanns en till nånstans:) har en vanlig termometer mmot yttervägg och en på övervåningen, så ja, du har nog rätt där. Har ju avaktiverat rumsgivaren från styrningen, men inte tänkt på att den mäter ändå:) den sitter mitt i huset, rätt nära kaminen.

Ja, jag styr värmepumpen på utomhusgivaren, men har en Nibe-rumsgivare för att se temperarur på F750-displayen :)

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #56 skrivet: 07 januari 2024, 17:52:44 »
Tack för info, ska kolla kattvindarna men jag tror mig veta att golv och tak är isolerade där, sen osäker på hur det ser ut runt alla rör. Du menar alltså att den varma frånluften kyls för mycket när den passerar genom ev. oisolerade rör i kattvinden?
Med risk för att ställa dumma frågor men... frånluften är väl den luft som tas från alla rum i huset och leds till värmepumpen, sen tar värmepumpen "värmen" från luften och gör energi av den... (förenklat)... men i mitt huvud blir det ett moment 22 liksom, då vi har kallt inomhus nu, typ kring 15-16 grader, kan ju inte frånluften vara så mycket högre än så?
Var sitter givaren/mätaren där pumpen själv mäter inomhustemperaturen? Tycker alltid att den ligger 1-3 grader över den temp jag ser vid vanliga termometrar inne i huset.
Och en annan fråga..... vad är normal frekvens för kompressorn, om nu 80 Hz är lågt? Men även det bör väl variera som de flesta andra värden.
Frånluft tas från tvättstuga ,badrum/toalett ,kök,klädkammare , du har troligen 5 frånluftsventiler, mät vad du har för temperatur i kattvinden där rören går, är dom isolerade vilket dom borde vara är det inget problem,
Pumpen kan gå på max 120Hz, men då måste du ha ett högre luftflöde samt varmare frånluft.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!