Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21  (läst 11184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bozniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #225 skrivet: 25 december 2023, 11:11:22 »
Men Wow!  tummenupp

Hur får du <600s avfrostning? :o
Är det ens möjligt?

Bra fråga, vet ej.


Var har du placerat värmaren? Garaget? Effekt?
Vad kör du för version på F750?

Det är en Nibe f750 från 2011(dock är nibe uplink modulerna investerade i 2020, dyrt men värt den kostnaden, samma funktionalitet kan uppnås med en nibepi, inte lika snygg men det går till en bråkdel av nibes lösning.)
Fläkten har effektlägena på 25, 1000 och 2000 W. kör på 25 eller 1000, blir det över 40 grader så stänger vi av, allt för säkerheten.

Den står i samma rum som pannan med en ventil i taket, lite som dina första bilder med din värmefläkt.
Direkt under ventilen och den har nog 1-2m till pannan, fläkten skickar ca 30 grader till pannan.

Är det Raspi du kör?

En lite mer kraftfullare men begagnad maskin, det kör allt annat i huset och det behövs lite kraft.
"HP EliteDesk 800 G2 Mini i5 8GB 128GB SSD Windows 10 Pro (beg)" ca 1500 sek

Men HA (om man inte vill betala för Cloud möjligheterna, vilket inte behövs, ca 300 sek/år) är gratis och allt annat inom HA delarna är opensource.

Imponerande billig lösning iaf! :) 

Sanning med modifikation, precis som du har jag delar liggandes och för just detta test så behövdes en värmefläkt köpas.
allt annat som HA och pluggar och givare och etc var på plats sedan tidigare.
Det intressanta är att kunna ha en väldigt flexibel plattform för att kunna göra detta, vilket Home Assistant (HA) är och med kombo av Nibes Uplink API.
Väldigt mycket data kan lagras, upptäckte dock att de inte hade installerat strömgivarna vilket är surt nu i efterhand.  >:(
Hade det varit fibaros HC2, glöm det. >:(

Edit: Jäklar vilket flödesschema  ;)
Skönt att se att du också får många korta avfrostningar, så det inte är nåt fel på min F750 (15st/dygn).

Nu så är det 0 grader utomhus och då blir det inte lika fina kurvor och avfrostningar, de pendlar mellan 350s - 900s

Samt sänkte fläkthastigheten till 63% från 70%. och det verkar göra en hel del med avfrostningarna.

Hur ser kWh/dygn för F750/hushållsel ut före/efter boostern?

Inga siffror just nu, den sidan som loggar pannan är nere just nu, men jag har för mig att pannan legat på ca 55kWh/dag men är osäker om
el tillsatsen är medräknad där.



Men så här såg det ut förr med defrostningarna och även då var nibes eltillsatsen igång.

« Senast ändrad: 25 december 2023, 11:19:23 av bozniak »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #226 skrivet: 25 december 2023, 11:16:10 »
Jag tänkte bara visa skillnaden mellan defroster/utan defroster, för er som tvivlar på dess effekt, eller tror att det är inbillning.

Kl 17.30 dagen innan julafton drog vi till stugan, och då drog jag ut konktakten till defrostern. Jag har markerat det i bilden nedan.

Har på (Nibe-uplink)distans sett husets inomhustemperatur rasa, (efter att jag drog ut defroster-kontakten), då de långa, kostsamma avfrostningarna duggar tätt.

På grund av att jag ej med lätthet kan se hur mycket elbilen laddar/dygn, så är det svårt att visa er besparingen, och så har det gått lite för kort datainsamlingstid. Ska sätta en riktig logger på elbilen, istället för dum elmätare!

Kompressorn i F750 jobbar ju mer, med booster, så den förbrukningen stiger i regel, med ökad uptime.
Men hushÃ¥llets totalförbrukning minskar, dÃ¥ mindre spets behövs. Hoppas Bozniak kan visa siffror pÃ¥ det!  tummenupp

Eldar man mycket med gratis ved, så är defrostern en förlustaffär.
Eldar man mycket med billig ved så är defrostern en liten vinstaffär.
Spetsar man med el, så är defrostern en guldgruva!

« Senast ändrad: 25 december 2023, 11:22:44 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #227 skrivet: 25 december 2023, 15:24:30 »
Har gjort en simulerad beräkning i Excel över förbrukningsdata, korrigerat för elbilsladdning, FH25 i garage och utetemperatur.

-15% besparing, med grovjusterad defroster, men då har jag inte tagit hänsyn till att det är varmare inomhus med defroster, det gör ungefär 5-10% besparing ytterligare.

Innan årsskiftet kommer jag ha fått ordning på all intrimning, så 1 februari har vi ett reellt resultat, (en hel månad) att jämföra med tidigare januari/vintermånader.

Bozniak, du pratar om halverad förbrukning, är det vad F750 drar med tillskott, utan/med defroster? eller total förbrukning/dygn?

Utloggad bozniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #228 skrivet: 25 december 2023, 16:14:06 »
Bozniak, du pratar om halverad förbrukning, är det vad F750 drar med tillskott, utan/med defroster? eller total förbrukning/dygn?

Det jag tittade på var pannans förbrukning per dag med tillskott och utan tillskott, har en egen loggning på den delen, men får ta det med en nypa salt då det verkar som den loggningstjänsten har problem, kommer inte åt datat just nu så det kan ha varit "stale" data jag baserade min slutsats på.

Men ser en klart förbättring på hur pannan beter sig samt att det är mycket varmare i huset och att den drar mindre el men exakta siffrorna behöver nog tas över en längre tid.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #229 skrivet: 25 december 2023, 18:16:52 »
Jag gillar verkligen båda era lösningar, nästan så jag är avis att jag sitter med en Comfortzone, jag kan ju inte leka som ni gör utan bara titta på, som ett fattihgt barn genom skyltfönstret till leksaksaffären,,,två lösningar med olika infallsvinklar; den ena med smarta hårdvarukomponenter i snillrika kombinationer, den andra med mjukvara och visuell programmering som utgångspunkt

Men några tankar kanske man får bidra med;

@bozniak: Home Assistant i all ära, det är ju en smaksak och erfarenhet av den som avgör vad man väljer, men du använder ju ändå Node-RED ser jag. Det finns i dags läge två noder till Node-RED för kommunikation med Nibe, den ena använder modbus över tcp och den skulle jag välja för att slippa gå omvägen via uplink. En renodlad lösning skulle lätt kunna köras på en äldre RPi 3 om man bara körde Node-RED utan HA. men det är klart, kombinerar man annat i en kraftfullare dator så funkar ju det med, jag själv kör jag vårt hem-system i en gammal windows laptop som fick en SSD och Debian installerat.

Fördelar med en "mjuk"-varu lösning som jag ser det, du kan hämta massa värden direkt från pumpen och du behöver bara komplettera med ett fåtal externa sensorer. Allt blir också lättare att justera vad gäller driftparametrar. Expansionsmöjligheterna sedan. Tex som du gjort att du skickar ett mejl när avfrostningen startar resp avslutas. SKulle du sedan vilja utöka med avancerad loggning, grafer och ett snyggt GUI finns ju obegränsade möjligheter. För att inte tala om att du plötsligt inser att det finns något, nytt tidgare okänt, beroende som måste bakas in

Node för nibe tcp:
https://flows.nodered.org/node/@andrei-tatar/node-red-contrib-nibetcp

Och så en som nyttjar uplink
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-nibeuplink

Imponerande att det räcker med en fläkt för 199 spänn, det måste vara oslagbart!!

Men som sagt, impponerande lösningar som ska bli spännande att följa i fortsättningen
 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad bozniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #230 skrivet: 26 december 2023, 16:27:03 »

@bozniak: Home Assistant i all ära, det är ju en smaksak och erfarenhet av den som avgör vad man väljer, men du använder ju ändå Node-RED ser jag. Det finns i dags läge två noder till Node-RED för kommunikation med Nibe, den ena använder modbus över tcp och den skulle jag välja för att slippa gå omvägen via uplink. En renodlad lösning skulle lätt kunna köras på en äldre RPi 3 om man bara körde Node-RED utan HA. men det är klart, kombinerar man annat i en kraftfullare dator så funkar ju det med, jag själv kör jag vårt hem-system i en gammal windows laptop som fick en SSD och Debian installerat.

Fördelar med en "mjuk"-varu lösning som jag ser det, du kan hämta massa värden direkt från pumpen och du behöver bara komplettera med ett fåtal externa sensorer. Allt blir också lättare att justera vad gäller driftparametrar. Expansionsmöjligheterna sedan. Tex som du gjort att du skickar ett mejl när avfrostningen startar resp avslutas. SKulle du sedan vilja utöka med avancerad loggning, grafer och ett snyggt GUI finns ju obegränsade möjligheter. För att inte tala om att du plötsligt inser att det finns något, nytt tidgare okänt, beroende som måste bakas in

Node för nibe tcp:
https://flows.nodered.org/node/@andrei-tatar/node-red-contrib-nibetcp

Och så en som nyttjar uplink
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-nibeuplink


@krambriw det stämmer det du säger, det går alltid göra saker och ting enklare, just nu hade jag en HA med node-red rullandes för helt andra syften än detta, så det blev det enkla valet för min del.

@kWhalp det visade sig att default installationen av HA så är det en enkel DB som inte loggar mer än 10 dagar tillbaka, så nu har jag styrt om allt till influxDB, MariaDB och Grafana på samma maskin med samma logik osv, bara utökat tjänsterna som behövs för att logga mer information.
Så nu är jag redo för ett längre test av detta samt kommer väl att stänga Boostern och gå tillbaka de gamla inställningarna så jag kommer få bättre värden då.

Men här är de senaste 24h timmarna.


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #231 skrivet: 27 december 2023, 23:42:41 »



Tror att jag äntligen har gått till botten med avfrostnings-enigmagåtan.

 tOOmten

NÃ¥n annan fÃ¥r gärna inflika om ni ser nÃ¥got annat samband i defrostningslogiken!  .,;-

Är nere pÃ¥ exakt 0.08 kWh/defrost nu, och cirka 750 sekunder/defrost i genomsnitt.  8)

Håller på samla in data över förbrukning, och har beställt olika Shelly-plugs för att mäta elbil, booster (och sommarpoolen).
« Senast ändrad: 27 december 2023, 23:50:32 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #232 skrivet: 28 december 2023, 04:05:22 »
jag fattar inget av logiken! Jag anser att förångaren är inte isfri i alla fall, då inte frånluft och avluft är i princip samma värde.
Har du en frÃ¥nluft pÃ¥ 22 en förÃ¥ngare pÃ¥ 20 och en avluft pÃ¥ 8 grader, sÃ¥ finns där nÃ¥got som kyler avluften fortfarande! (kanske is och vatten pÃ¥ avluftgivaren)  men o andra sidan en förÃ¥ngare i plus 20 borde inte ha nÃ¥gon is =)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #233 skrivet: 28 december 2023, 04:52:02 »
BTW kollade en original brödrost igår 3,5A drar den, alltså 800w avfrostningsvärme på 730/750 originalmonterat. Går på en av faserna endast.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #234 skrivet: 28 december 2023, 08:22:24 »
Citera
Har du en frånluft på 22 en förångare på 20 och en avluft på 8 grader, så finns där något som kyler avluften fortfarande!

Var sitter givaren för avlufttempen? Kan det vara den djupfrysta fläkten och övriga kalla metalldelar efter förångaren som fortfarande kyler ner?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #235 skrivet: 28 december 2023, 08:54:50 »
jag fattar inget av logiken! Jag anser att förångaren är inte isfri i alla fall, då inte frånluft och avluft är i princip samma värde.
Har du en frÃ¥nluft pÃ¥ 22 en förÃ¥ngare pÃ¥ 20 och en avluft pÃ¥ 8 grader, sÃ¥ finns där nÃ¥got som kyler avluften fortfarande! (kanske is och vatten pÃ¥ avluftgivaren)  men o andra sidan en förÃ¥ngare i plus 20 borde inte ha nÃ¥gon is =)

Avluftsgivaren är så trög så trög, (därav namnet på den här tråden) då den ständigt matas med smältvattendroppar genom kopparröret den sitter i.
Det tar 3h att få samma värde på frånluft, förångare och avluft. Jag kan garantera dig att det inte är is kvar på vare sig förångare eller avluftsgivaren. Det är kontinuerligt smältvatten som gör avluftsgivaren trög, emedan förångargivaren skyddas av ett helt förslutet kopparrör.

Jag har ju monterat en extra givare instickt uppe-i förångaren, den följer originalförångargivaren finfint.

Jag ska banne mig köpa en plexiglasskiva och sätta för den övre plastluckan, dÃ¥ fÃ¥r du se live, hur isen bildas, och smälter.  8)


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #236 skrivet: 28 december 2023, 09:08:09 »
Var sitter givaren för avlufttempen? Kan det vara den djupfrysta fläkten och övriga kalla metalldelar efter förångaren som fortfarande kyler ner?

I ett långt kopparrör nära "frigolit"-smältvattentråget, just nedom förångaren.
Avluftsfläkten sitter efter avluftsgivaren, så den är oskyldig. :)

I natt fick jag en sÃ¥ndär suuuperlÃ¥ng gÃ¥ngtid,  tummenupp men ocksÃ¥ en lÃ¥ng (45 minuters) avfrostning!  :'(

0.08 kWh är alltsÃ¥ för lite för att hinna smälta en riktig lÃ¥ngkörning, och det är mest troligt avluften som ej hinner bli  >8°C innan förÃ¥ngaren har stabiliserats (tappat 0.1°C frÃ¥n toppvärdet.)

Så nu är frågan om jag ska köpa en 1.8 kWh-värmare eller, bygga om systemet med time:ade Shellyplugs, eller rentav strömkännarlösningen som Uncia gjort!
-Den som lever får se! Känns lite dyrt med ny värmare...
« Senast ändrad: 28 december 2023, 09:11:52 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #237 skrivet: 28 december 2023, 16:15:57 »
Ja avluftsgivaren ligger i vattnet längst ner i botten på lådan där vatten och is hamnar vid avfrostning, och den är satt dit av (nibe påstått) för att den skall känna av att all is hunnit smälta bort. fläkten sitter ovanför avluftgivaren i avluftsgången och suger genom förångaren.
jag har brukat lossa fläkten och kolla med en spegel ner i hålet, så jag kan se avluftsgivaren bt21 och dra i kabeln, så den precis sticker ut genom kopparröret, istället för att den ligger ner i vattnet.

Det finns en hel del att önska i sättet pumpen styr hur den jobbar, både vid produktion av värme, och vid avfrostningar m.m.
Jag hade gärna velat testa att bygga och se hur det hade fungerat med hetgasavfrostning, borde ta ännu kortare tid, och dessutom behöver aldrig kompressorn stanna då heller.

Utloggad bozniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #238 skrivet: 28 december 2023, 20:01:28 »
Så nu är tjänsten tillbaka.



Det vi ser är den 29/11 då jag inte började med boostern.
Pumpen gjorde då 54.4 kWh då det var -5.4 C grader utomhus, inomhus temperatur runt 19.

Så igår 27/12 med en intrimmad booster och logik på plats:
Pumpen gjorde då 31.9 kWh + (booster på 5kWh) då var det -6.4 C grader utomhus, inomhus temperatur runt 22.

Sedan ser man runt den 21:a så blir det stabilt i förbrukningen på värmepumpen.


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #239 skrivet: 28 december 2023, 21:22:56 »
Så nu är tjänsten tillbaka.



Det vi ser är den 29/11 då jag inte började med boostern.
Pumpen gjorde då 54.4 kWh då det var -5.4 C grader utomhus, inomhus temperatur runt 19.

Så igår 27/12 med en intrimmad booster och logik på plats:
Pumpen gjorde då 31.9 kWh + (booster på 5kWh) då var det -6.4 C grader utomhus, inomhus temperatur runt 22.

Sedan ser man runt den 21:a så blir det stabilt i förbrukningen på värmepumpen.

Hushållsel, är det typ 0 då ni är bortresta enl. grafen?
Eller vad räknas som tillsats? "Värme"-[25 till 30 kWh]?

EDIT:
Egentligen skulle jag typ vilja stänga boostern, slå på elpatron, och mäta i en vecka, sen göra samma sak, i en vecka med booster, utan elpatron.
« Senast ändrad: 28 december 2023, 21:29:54 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!