0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt andra experiment, är att relästyra biltemafläkten då det är dags för avfrostning (via kompressorns drivspänning->öppnande relä->värmefläkt i avluftskanalen).
Det borde ju fungera minst lika bra eller bättre än de värmeslingor som kom i senare modeller av 750 och senare som standard i 730. Läst någonstans vilken effekt dom låg på, tror det är nått liknande. Jag tänker att det borde skynda på issmälningen rejält om man blåser in såpass mycket varmare luft. Finns det risk att mycket av den varma luften "missar sitt mål", dvs att värmelingor/kablar är en effektivare lösning?
Intressant, följer med "spänning"! :-)Funderar sedan om man inte kan styra detta Home Assistant och NIBE API:t och sedan med någon form av smart värmefläkt: MILL Compact Värmefläkt https://millnorway.com/product/mill-compact-fan-heater-1800w-without-foot/ som också har ett API.Så när Nibe går in i defrosting så slår man igång värme fläkten, eller är det för sent?Men blev klart inspirerad, tack!Mvh Boz
Vet inte hur mycket du känner till Home Assistant (HA) och vilka integrationer som kan användas.Man har så kan man koppla upp Nibe Uplink och få ut allt, det man ser i appen ser man i HA även med MILL heatern, det går att styra remote,slå på och av.Jag kör node red i HA som ger mig alla möjligheter i världen att automatisera saker och ting.Så det finns en hel del värden att hämta ut, allt sker i realtid.Mvh Boz
Aha en Fibaro HC2 vän,Slängde ut min Fibaro HC2 för 1år sedan och aldrig saknat den.Dock så har jag återanvänt alla pluggar, numera blandas alla protocol, zigbee, zwave, wifi, 433Mhz osv osv.HA tar allt och är gratis!Du behöver en HA instans, den går på alla möjliga lösningar.För att köra denna lösning, inget mer.Allt är API anrop direkt till maskinerna. (Nibe och Mill) inga pluggar behövs.Sedan installera Node Red för att kunna köra schema som du ser nedan.Sedan kommer du bli biten och börjar automatisera allt igen, så börja inte! :-)Mvh Boz