0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och väljer du att ta tempen på röret vid cirkpumpen så sitter väl den rätt så åtkomligt där nere i golvnivåGod Jul och ha en välförtjänt vila efter bra utfört projekt!!
jaha, tror jag var otydlig, tänkte att du tog en ny tempsensor och klibbade fast den på ett av rören som cirkpumpen är ansluten till
Hej, kollade lite på sprängskisserna till 750. Borde inte dom rödmarkerade rören ändra temperatur rejält när den gör vv?1133 sekunder -> nästan 20 minuter, är det bra?
Därav min uppspelthet att den klarade en 1133 sekundersavfrostning som "kort"
Jo, men hur ska jag trigga?
"Varför är det så dj-la varmt inne för!?"
13 kWh/dygn
Jag fattar inte varför man inte satt i elavfrostning från första början i dessa maskiner, och gjort det rätt på en gång!Stavarna borde ha suttit högre upp i förångaren (närmare filtret) så hade hela förångaren fått värmen istället för som nu, då de sitter i mitten av förångaren, hade de suttit högre upp, hade hela förångaren fått värmen, sen tycker jag de satt överhettningsskyddet alldeles för nära elstavarna, för i många fall har tempbegränsningen löst på stavarna, så då funkar de inte alls.de hade kunnat ha justerbara parametrar för avfrostning dessutom, för att garantera funktion i hela landet och inte bara i södra delarna av landet. Vet pumpar i gällivaretrakten som inte gjort annat än larmat, oavsett hur vi justerat och ställt in dessa.Hade jag haft en 750(ny eller gammal) hade jag byggt om avfrostningen med en egen regulator, som får startsignal när det är dags för avfrostning, och grillat elementet med elstavar för att få den isfri så snabbt som möjligt, o alla fall under den absolut kallaste perioden, för att bibehålla komforten i huset.Jag är en bergvärme/jordvärmeförespråkare av den enkla anledningen att de behöver aldrig avfrosta, de tuggar bara på hela tiden och de är ofta tystare än flvp och lvvp.
Intressant, så en fläktlösning är inte så tokig m.a.o ?
jag gjorde en mätning på min booster, (1100W värmare)timern inställd på 345s, avfrostningen börjar när pumpen maxar med > -16 i förångaren,kompressorns "nervarvning" tar 43s, så värmarens gångtid blir 302savfrostningen är klar efter 602s, så om jag räknat rätt blir det 0,0923 kWh som gick åt den gången