0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Klurar på att lansera betaversionen av mitt excelark, men vill stämma av med ett verkligt exempel först.Hur mycket el drog din F750 per år innan, och efter avfrostningsvärmaren? Enligt mitt ark drar den liite mer, eller liiite mindre, beroende på några parametrar som innetemp, eventuellt spärrad elpatron, men el-element, eldning, m.mInomhustemperatur?Boyta? En- tvåplanare?Byggår?Sörmland läste jag nånstans.Inga element/tillsats va, ni eldar bara, läste jag nog?
har inga jämförbara siffror på det, eldar ved då och då när det blir kallt, en tid innan jag monterade boostern lyfte jag avluftgivaren från trågbotten, det var den fixen som gjorde störst effekt för att slippa långa avfrostningar, innan jag började med moddningar (flyttad givare, ökad luft, booster) låg väl uptime under 50%, med en brasa varje kväll och sänkt VP, använder jag inte booster,inget eltillskott dom senaste vintrarna, (Nyköping)
Men totalförbrukning/år, de senaste åren/året kan du väl bjussa på? (Och boyta/byggår)
javisst! 122m2 enplan, golvvärme, byggår 2010, (eldat några m3 varje år, 2022 blev det kanske 4m3)2020 VP 3973kWh 2021 VP 4440kWh 2022 Vp 3071kWh (just nu: ute -4 inne 25,1 VP 460W + brasa)
Hur har ni gjort när det gäller VV tillverkning? Jag har ställt in så att ETT tillskott tillåts och jag ser att det går in helt kort och stöttar efter att man använt "tillräckligt" med VV. Det kostar några kronor extra ibland men jag slipper dom små men ibland märkbara dipparna i rumstemperatur, särskilt om någon tar långdusch eller bad. Vi har bara radiatorer så det är mindre tröghet i systemet vilket har både för och nackdelarEldning, ja, vi har en kakelugn, en cronspis och den ger en intressant effekt på värmen när vi trivseleldar. När jag eldar en brasa tar det nån timme eller så sedan kan jag se att kompressorns frekvens och avgivna effekt succesivt minskar då den får i sig spetsad frånluft och efter 10-12 timmar (beroende på värmebehovet/utetemperaturen) så sakta börjar öka igen. Så det är ju på ett sätt en liten booster. På samma sätt som en torktumlare eller torkskåp, vilket ger liknande effekt men då endast när dom kör såklart
Behöver enbart tillskott då det är periodisk höjning för Legionellakörning (60°C har jag den på).
Hur gör ni då, med schema att tillåta tillsatsen eller manuellt på?Fick det larmet idag, så då slog jag på eltillsatsen så att den för köra, samt att mina GM parkerade sig på -799, vägrade röra på sig.Provade sätta -2000 men då skönk den till -2199 och parkerade där./boz
Jag kanske tolkar det fel men det ser lite brandfarligt ut med pappkartong och trätak, se till att det inte tar eld i helveteLite cred förtjänar väl ändå den ursprunglige uppfinnaren, uncia tror jag, för det var väl ändå han som var först med konceptet?
Kanske fel storlek eller watt antal/quote]Den är nog tyvärr för klen, tyckte han skrev 1,2/1,8 kW