Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21  (läst 29163 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2031
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #165 skrivet: 14 december 2023, 08:40:53 »
När man läser detta, uptime utan booster, runt 50% är ju bedrövligt. Man undrar hur många som sitter med detta problem med sina 750?
Och sedan, hur himla mycket bättre det blir med boostern  "love"
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #166 skrivet: 14 december 2023, 08:45:33 »
När man läser detta, uptime utan booster, runt 50% är ju bedrövligt. Man undrar hur många som sitter med detta problem med sina 750?
Och sedan, hur himla mycket bättre det blir med boostern  "love"


Före:

Efter:

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2031
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #167 skrivet: 14 december 2023, 09:58:04 »
Vilken skillnad!!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #168 skrivet: 14 december 2023, 15:57:59 »
Så, nu är kanalvärmaren beställd. 1190kr fattigare.
Nu ska allt bli tillsnyggat!

Blev en udda fågel, en 150mm på 1200W, då den ryms ovanpå F750 utan modifikationer i tak osv. Krävs bara en del kopplande med adaptrar m.m.  Alla 125:or jag hittat, har varit för långa/höga, och djävligt dyra, tyvärr.

Dock beställde jag från en Dansk skumrasksida, så eventuellt får jag väl ett gäng tomma Tuborg i paketet...

Maximalt dumpad energi med 1200W intill förångaren:
Maximalt 10 minuters gångtid: 0.2 kWh
Minimalt dumpad energi med 1200W intill förångaren:
Mininalt 5 minuters gångtid: 0.10 kWh

Snittet hamnar väl på 0.15 kWh, då jag resonerar som så att en misslyckad defrost, äter upp den lilla energi man vinner på att optimera defrostern ned till minsta Wh...


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2031
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #169 skrivet: 14 december 2023, 16:17:19 »
När du monterar den, tänk då på, tror jag, att göra det lättåtkomligt för rengöring, inbillar jag mig kanske. Ifall det samlas o fastnar en del damm i den så du inte får en brand i kanalen eller att det blir så hett att glödande dammpartiklar sprider sig i kanalen till filtret i pumpen som tar eld. Kanske ingen risk?? Blir höljet hett? I så fall tänk på abstånd till brännbart (träpanelen i tak tex)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #170 skrivet: 14 december 2023, 16:37:51 »
När du monterar den, tänk då på, tror jag, att göra det lättåtkomligt för rengöring, inbillar jag mig kanske. Ifall det samlas o fastnar en del damm i den så du inte får en brand i kanalen eller att det blir så hett att glödande dammpartiklar sprider sig i kanalen till filtret i pumpen som tar eld. Kanske ingen risk?? Blir höljet hett? I så fall tänk på abstånd till brännbart (träpanelen i tak tex)

Helt rätt tänkt, ska prova elda på ett gammalt dammigt filter för att se om det kan ta eld. Om det inte brinner med enkelhet, så är det nog lugnt. Brinner filtret, så får jag nog göra som du säger, rengöra inför varje vintersäsong och strössla lite asbest på luftfiltret! *roflmao*

Mängden damm på värmarelementet är nog i paritet med våra el-element, dvs det luktar bränt damm en liten stund vid första igångkörningen för vintersäsongen, men better safe than sorry...är ju inte direkt dåligt med syre i kanalen...  :-\

Nån som vet vad man kan tejpa/täta frånlufts-ventilationskanaler med?  Aluminiumtejp?


Edit:

https://youtube.com/shorts/6nAt8iDmRZo?si=g6hL0AxwtkWLMrtB

Brinner bra som fan, är ju typ PET-fleece kom jag på... :-\
« Senast ändrad: 14 december 2023, 17:00:08 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2813
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #171 skrivet: 14 december 2023, 17:35:45 »
borde gå, men ventarna använder en grå plasttejp har jag för mig
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #172 skrivet: 14 december 2023, 20:23:17 »
-7°C verkar vara "nya" bivalenttemperaturen i vårt hus med F750+booster.

Har varit -11°C ute länge nu, och vi tappar sakta inomhus- och framledningstemperatur, (21.2°C->20.2°C inne, på två dygn, och framledning 35°C->33°C), så "-11 till -15°C utan spets" var en lite för optimistisk initial killgissning med booster, men samtidigt kan man ju överleva att det sjunker till 19.5°C inne, om det är en längre köldknäpp men med plusgrader i sikte framöver.

Då stämmer -7°C mycket bättre enligt Excelarket, men jag tror sanningen är närmare -10°C om man är hemmavid mycket, en helg, (mycket kroppsvärme) och mer aktiv i bestyren (tvätt/tork/disk/matlagning).

Ikväll eldar vi i kaminen, för första gången på länge, ska bli intressant att se hur pumpen agerar då, och om golvvärmen ökar snabbare än vanligt?  Sc:,h

En sak är då säker, när jag analyserar frånluftstemperaturen; man får elda bra jävla länge, och riktigt ofta, för att få enbart korta avfrostningar...  tOOmten


« Senast ändrad: 14 december 2023, 20:37:16 av kWhalp »

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 129
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #173 skrivet: 14 december 2023, 22:40:26 »
Vart köpte du kanalvärmare? Funderar på en sådan till.mitt f370 hack som du inspirerar till. Kan man sänka fläkten och ge den varmluft att jobba med istället så får man ju tillbaka den investeringen 1:3 istället för 1:1 med elspets och värms inrusande kalluft. 

Man bör nog ha ett filter innan den där värmaren för att fånga upp damm. Det hade jag valt iaf. Borde ju gå att sätta i alla frånluftsventiler om inte annat. Man vill ju verkligen inte ha damm på den där spiralen...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #174 skrivet: 14 december 2023, 23:07:19 »
Vart köpte du kanalvärmare? Funderar på en sådan till.mitt f370 hack som du inspirerar till. Kan man sänka fläkten och ge den varmluft att jobba med istället så får man ju tillbaka den investeringen 1:3 istället för 1:1 med elspets och värms inrusande kalluft. 

Man bör nog ha ett filter innan den där värmaren för att fånga upp damm. Det hade jag valt iaf. Borde ju gå att sätta i alla frånluftsventiler om inte annat. Man vill ju verkligen inte ha damm på den där spiralen...

Jag tror att F370 mår bäst av att tuffa på i frostfri temperatur 24/7, utan avfrostningar, men det kanske den inte gör för dig? (Förmodligen därför du frågar!)  a:gl

Jag kommer inte säga vilken dansk skämtsite jag köpt kanalvärmaren från, förrän jag har den fungerande i min hand!  help.
Kommer bli blåst på den, har jag en känsla av...1190kr åt helvete, kanske går att reklamera med kreditkortet som jag köpte den med(?)

Men hur ska du veta när du ska spetsa? Eller menar du att fläkten ska gå 24/7? Jag är inte riktigt med på ditt resonemang.
Med booster 24/7, så tappar du ca 20% av energin rakt ut, som inte värmer förångaren, så du har nog mer nytta av 2×600W element på väl placerade ställen i ditt fall med F370 isåfall, istället för booster@24/7? 

Men jag kan ha fel i hur F370 jobbar...den klarar väl bara ned till 0°C?
Men du får prova med en byggfläkt för 178kr på outl1, eller 299kr på biltema, och logga, och "spetsa" på någon lämplig termostatsignal  tummenupp

Plotta gärna kompressorfrekvensen över tid, och visa här i tråden!

Edit: Förtydligande:

Jag kanske missförstår dig, men du får ju inte tillbaka 1:3 av det du stoppar in med boostern...

Booster 24/7 COP "0.8" om man frånser att den bidrar till minskad avfrostning.
El-element i huset COP "1:1"
Booster behovsstyrd = THERESNOENDTOTHEPOSSIBILITY!  :D
« Senast ändrad: 14 december 2023, 23:21:07 av kWhalp »

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 129
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #175 skrivet: 15 december 2023, 00:48:10 »
Som vi diskuterade i "min" tråd så är ju målet att kunna dra ner på frånluftsfläkten kraftigt de kallaste dagarna när luften jag drar in är kallare än vad kompressorn orkar kyla till.  Min tanke då är att värma frånluften istället så att kompressorn skall kunna fortsätta gå trots det låga frånluftsflödet. Men kanske gick jag vilse i tanken?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #176 skrivet: 15 december 2023, 07:23:47 »
Som vi diskuterade i "min" tråd så är ju målet att kunna dra ner på frånluftsfläkten kraftigt de kallaste dagarna när luften jag drar in är kallare än vad kompressorn orkar kyla till.  Min tanke då är att värma frånluften istället så att kompressorn skall kunna fortsätta gå trots det låga frånluftsflödet. Men kanske gick jag vilse i tanken?

Okej, då förstår jag! :)
Var i landet bodde du? Boyta? Byggår?
Plotta gärna kompressorfrekvens, och visa här!
(Samt förångartemperatur/avluft) om det finns tillgängligt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2031
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #177 skrivet: 15 december 2023, 07:48:11 »
Citera
Men kanske gick jag vilse i tanken?

Att alltid förse pumpen med "tillräcklig" energi att utvinna upp till dess maximala förmåga är väl bäst tänker jag. Att blåsa på mer kommer passera ut till kråkorna. Att ge för lite, ja då utnyttjas inte dess maximala förmåga. Om man nu sänker fläktens hastighet så att pumpen får för lite i förhållande till dess kapacitet så kanske det inte vore så tokigt att förvärma frånluften så energi innehållet ökar. Men frågan är var det gör störst nytta och hur man får mest glädje av den tillförda värmen? Elda i eldstad värmer frånluften och ökar trivseln. Likaså några extra element ökar komforten. En kanalvärmare ger ingen direkt extra komfort, det blir som när vårt torkskåp går, pumpen får väldigt fin förvärmd frånluft men det bidrar inte med någon glädjande komfort i övrigt.

I det här fallet med 750 ville man komma åt problemet med långa avfrostningar och igenfrysning. På dom enklare pumparna med klenare kompressorer är väl detta inte något problem? Jag skulle nog också välja att sprida ut värmekällor om jag inte fick tillräckligt från pumpen om fläkthastigheten sänktes. Den värmen skulle ge ökad komfort och också bidra till energi innehållet i den frånluft som pumpen skulle suga i sig

« Senast ändrad: 15 december 2023, 07:50:51 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #178 skrivet: 15 december 2023, 08:30:03 »
Snyggt med excel, sjukt mycket enklare att få översikt på allt, det jag saknade var en fin formel/förklaring till uptime.
Vet att jag ställde frågan och fick svar, men det vore fint om det även låg med i excelen.
Är det en svår sak att få till?

Tack, ja, jag tänkte ta med Uptime-beskrivningen, men den kräver att man:

1. Har Ikea-sparsnäs-liknande mätning till F750.
eller
2. Loggar kompressorfrekvensen till USB
eller
3. Har Nibe Uplink och räknar antal avfrostningar/dygn och längden på dessa,
eller
4. Sitter fysiskt på plats och mäter vid F750 i 24h...


"KWhalp, det är inte en sådan här du letar efter?

https://www.tradera.com/item/301874/616412942/veab-16-03-1mqu-kanalvarmare-230-volt-300w-ny-i-kartong

Kanske fel storlek eller watt antal."

Har redan sett den, tack för omtanken  tummenupp

Men som Krambriw skrev, 1.2kW eller 1.8kW, man behöver effekt på MINST 1000W, för att täcka alla avfrostningslängder.
1000W ger med min styrning, den så viktiga 0.20 kWh-nivån, dvs när isen är som djävligast.

Kanske funkar det med 900W också, eftersom placeringen är just intill förångaren, och mindre förluster i ventilationsrören uppstår, men för att vara på säkra sidan bör MINST 1kW-väljas. Jag önskar jag hade en drös med kanalvärmare att prova med, likt de 4 termostaterna jag köpt.  ::) men kanalvärmarna är ju inte helt gratis...


Ska uppdatera excelarket, med uptimebeskrivningen, och en till flik för beräkning av bivalenttemperaturen för F750/F730 för olika boyta, fläkthastighet och uptime.  tummenupp
« Senast ändrad: 15 december 2023, 09:41:23 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #179 skrivet: 15 december 2023, 11:26:14 »
https://filterhuset.se/products/nissehue-o125-m-ring?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAj_CrBhD-ARIsAIiMxT_xq5LOYamZlKIA2pObVcxbtnY08RwJvOyP5X1JGb4nB9aQ2VR286saAgJzEALw_wcB

Är det där nåt man kan sätta i varje frånluftsdon? (5st)
Eller räcker det med en just innan kanalvärmaren?

5st ger ju stort tryckfall, och med risk att de sugs in i ventilationssystemet, och helt billiga är dom ju inte..

1st just innan värmaren, har enda nackdelen att den riskerar att sugas in i värmaren, och börja brinna  :o

Kanske får sätta ett "hönsnätsfilter" i järntråd, just innan värmaren?  Sc:,h

Nu när boostern är intrimmad, för alla avfrostningar utom sparlågefrekvenser, (blir test imorgon då det blir plusgrader ute), så håller jag på att mäta dygnsförbrukningen för hela boostersystemet, dvs vad alla termostater, och värmaren drar på 24h.
Tomgångseffekten är på 7W, men det är med 3st Ikea sparsnäs inräknat, utöver de två termostaterna och värmefläkten. Utan sparsnäsarna är det 1W.


Summa: 0.024 kWh/dygn.  tOOmten
Sen i snitt 10 avfrostningar per dygn, ger ganska exakt 2 kWh/dygn för boostern i skrivande stund, med enbart worst-case-avfrostningar.

Exakt 0.8 kWh för 4 avfrostningar i skrivande stund, and counting.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!