0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
What! Funkar det inte med pushnotisen om avfrostning pga tidsfördröjning? :0Fan, jag har ju HA-Green och Z-Wavestickan redo i varukorgen
Helst vill man ju undvika ett beroende till api:anrop eftersom det dessutom ger en sårbarhet i lösningen. kWhalp's lösning med hårdvara klarar sig ju utan. Jag tänker mig mer en billigare lösning med en enkel Raspberry Pi (duger bra med en gammal sådan) och några externa sensorer och en Shelly puck som jag beskrev. Behövs bara mäta avluft och utetemperatur vad jag fattat, det som hårdvarulösningen gör, eller? I så fall, bara snurra igång Node-RED och lite logik däri med några timer styrningar. Förvisso går det att använda den där "green" och HA samt Zwave om man trivs med det men det är egentligen overkill såvida man inte redan råkar ha de flesta grejorna hemmaJag hittade en sådan där 1-wire temp sensor, hade en hemma. Tror jag testar lite och kopplar ihop det med en RPi och en Shelly på kul även om jag inte har en 750 som behöver dopas
intressant att följa labbandet med styrning av en boosterlösning, kul att se vilken energiåtgång vid avfrostningar du kan komma ner till, jag kör min booster när det är kallare än 3 till 5 minus, bränner ca 0,13kWh per avfrostning
värmarn ger ca 1100w, kör den med timer ca 7min vid avfrostning
strömsensor och tidrelä med steglös justering av gångtid med trimpot
Ett första embryo till simulatora) Avluften blir -3b) Fläkten startar (ON)c) Timer startar 10 minuter, sekvensblockering sker i 180 mine) Timer löser ut, fläkt stoppas (OFF)f) Sekvensblockering hävs efter 180 min, ny start kan ske nästa gång avluft blir -3 Har jag fattat rätt??
Nästa versionHar nu infört en gate som kan styras av utetemperaturen, tyckte du pratade om att om det är varmare än -5 ute så behövs inte spets (jag kan ha missuppfattat)Så den tänkta funktionen blir:Om utetemperaturen är lägre än -5 kan följande ske, gaten är öppena) Avluftens temperatur sjunker och når -3 eller lägre (konfigurerbart)b) Fläkten startarc) Timer kör 10 minuter, sekvensblockering startar 90 minuter (tiderna konfigurerbara)d) Timer löser ut, fläkten stoppare) Sekvensblockering hävs, redo för ny körningOm utetemperaturen är högre än -5 är gaten stängd och inget av ovan sker"Knapparna" är för att simulera funktionerna. I verkligheten kommer dessa att ersättas av sensorvärden, likaså den gröna "debug", det blir en nod som kommer styra "pucken" eller ett relä. Värdena på timer och sekvensblockering ställs in med mjukvara, du kan sitta i favoritfåtöljen med din Ipad och justera. Om du har en "green" eller RPi ansluten till ditt lokala wifi nät där det hela kör så kopplar du bara upp dig till ett web gränssnitt, "Set & Forget"