0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om nibe varit smarta, så skulle de satt funktionen aktiv avfrostning som ett eget val i en meny, vill du ha elavfrostning varje gång, eller enligt deras parametrar. på butiker så kör vi avfrostning med hjälp av en givare i förångaren, typ stopptemp 8 grader eller liknande.
om det är vad jag tror, så ställ stopptempen på +6 grader, för avfrostningen stannas när bt16 är minst 5+
Tänker att det vore festligt att prototypa ohop en lösning med en RPi, tempsensor 1-wire och en shelly puck för styrning av din fläkt, använda Node-RED och du har en bekväm lösning som du kan trimma via mjukvaraAlternativt senare övergång till en liten ESP32 med esphome när designen ”satt sig”
Om du orkar sammanfatta den funktionalitet du nu kommit fram till att du vill ha för styrningen så kan jag sno ihop ett kiss exempel men med ovan ide, mjukvarustyrt (RPi, 1-wire temp sensorer, Node-RED, puck för styrning av fläkt, exempel Shelly)- tempsensor värden som ska trigga olika funktioner- timervärden för styrning av puck -> fläkt- annatVore det ett sätt att mäta uptime genom att summera tiderna då fläkten kör och sedan anta att resten av tiden är pumpens uptime??
FrågorOK, fläkten start vid 5 grader utetemperatur och avluft kallare än -3 grader- vid vilken temp på avluften ska jag stoppa fläkten? Eller ska man köra den en fast tid tex 30 min?- tänker du dig en temp sensor för avluften och en för utetempen?- finns någon signal eller nått som man kan använda för att hindra fläkten att gå igång vid vv spets eller spelar det ingen roll??
För övrigt verkar 900-sekundersspärren inte gälla, den nådde +8°C på avluften inom 602 sekunder, och defrostade klart efter 925 s! Så oklarheter finns fortfarande... Kanske är 1000 sekunder som är spärren? Eller snarast 600s(avluft klar) + 300ish sekunder innan den kickar igång(förångaren har stabiliserats).
Just för extract air (avluften) kanske man då behöver ha egen extern sensor, för att få snabbare respons, tex den här https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/193-dallas-18b20-1-wire-pro-kapslad-givare-6x50-mm-1-meter-02039.html
Har satt upp ett embryo till styrning i node-red och det första jag märkt är att den är inte lika reaktiv som kWhalp lösning är, så det är nog bättre att titta på fler in parametrar.Just nu så tittar jag på: Extract Air >=-8Evaporator >= -14 Defrosting >0 och sker det en förändring på någon av dem så kicka igång externa värmen, dock så behöver jag lösa frånluft då jag bara kommer upp 25 grader just nu..Funderar på sätta en badrumsfläkt som kickar igång mer luft in i pannan..Sedan så vill man inte överlasta API frågorna mot Nibe, vet inte om det finns några begränsningar på antal förfrågningar.För jag har en känsla av att man måste vara snabb i att börja "förvärma" annars så har man passerat tidsgränsen...