0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle säga att det är den smartaste frågan man kan ställa, för att bringa ljus över det enorma haveri som de (felaktigt) långa F750-avfrostningarna är.Man ser inte Uptime tyvärr, utan jag kör en elmätare separat till F750, som sedan är kopplad via impulsdioden till en Ikea Sparsnäs. Sparsnäsen ger en massa bra data, och det är den datan jag använder för att enkelt beräkna uptime (eller kapacitetsfaktor som det egentligen heter).I exemplet nedan stoppar jag in följande data:11.5 kWh på 8h18m(när jag läste av för dygnet) => 11.5/8,3 = 1.3855 kW i snittVerklig (snitt*)effekt när kompressorn är igång, ges av pointern, mitt i bild, 1513W.1.3855kW/1.513kW = 0.9157 ~ 92% (Kontrollräkning: 8,3h, 4 avfrostningar á 12 minuter vardera, dvs 48 minuter /60 minuter = 0,8h, ger 7,5h/8,3h = 90% uptime). Detta går dock att se i NibeUpLink, i Informationsmeddelanden)*Gäller att sätta pointern där genomsnittseffekten uppskattningsvis ligger, annars blir det fel.
Perfekt tack så mycket, bara för att förstå magnituden av ditt experiment.Du kör helt utan elpatrons tillsatsen nu?
Jag tänker att även dom "nyare" 750 och sedaan 730 som försågs med "kupevärmare" drar ju också en massa energi som går till kråkorna när dom hjälper till att avfrosta. Skulle ju vara intressant att veta hur länge dom går och hur mycket dom då drar vid varje avfrostning. För att få jämförbara siffror med din lösning. När NIBE "smög in" dom var det väl inget dom marknadsförde som en feature direktJag kan tänka mig att din lösning är något effektivare, kanske en del av din energi återvinns, jag menar du värmer på "rätt sida" genom att spetsa frånluften och en del hinner kanske tas till vara när kompressorn startar upp igen efter avfrostningen. Deras värmekablar ligger väl på "fel sida" så den eventuella egenvärmen ventileras ju ut direktSammantaget, imponerande att den nu klarar behovet med -23!!!
Nibes elstavar för avfrostning sitter mer eller mindre i mitten av batteriet, de skulle suttit högre upp så att det värmer genom hela batteriet