0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är vattuman, varmvatten är min kryptonit! Vi får väl se hur min tilltänkta lösning lirar, jag har tänkt på allt, (tror jag!?) EDIT:Just nu; -16°C ute, ypperligt tillfälle att testa hur mycket temperatur huset tappar med enbart 680W-kontinuerlig värmare på förångaren, spärrad elpatron, och kompressor på full fräs med typ 1500W*3.5 (COP blir ju SKENBART högre också)Golven är varma för en gångs skull, istället för värmeneutrala. Är det såhär det ska kännas? Värmepumpen har verkligen gjort sitt jobb, som det är tänkt!Sen i midnatt, 92% uptime (10.1 kWh / 7.3h, => 1.383 kW i snittFull patte: ~1.5kW i snitt, => 1.383/1.5 = 0.922)7.3h×0,68kW = 5 kWh "luftvärmarspets", men huset kommer som sagt tappa innetemperatur på sikt, men frågan är hur mycket!
Dum fråga:Hur ser man uptime på enheten?
Jättetrevligt att läsa och se!! Intressant att förstå hur det hela fungerar där. Du har säkert skrivit någonstans hur många kWh man "förlorar" på långa avfrostningar om man inte gör något men det skulle vara intressant att se hur mycket i kWh du sparar per dygn med din lösning. 2.4 kWh låter ju inte så mycket om det kan spara massa fler kWhNär det gäller styrning ni snackade om tidgare så har jag hållt på med automation i snart 15 år med olika lösningar, även de överprisade z-wave produkterna typ Fibaro. Min absoluta favorit idag är dom mycket billigare och wifi kopplade Shelly puckarna, Node-RED och om det behövs för speciella ändamål, Python skript, allt kommunicerande via MQTT
Det låter fantastikt mycket bättre är original!!En "chiptrimmad" 750 En liten kommentar aom känns berättigad, 750 verkar gå riktigt fint när den får spetsad frånluft, typ 32 grader eller mer...det verkar som den vore perfekt att installera i....Sahara
jag tycker rörvärmarna skulle alltid vara aktiva vid avfrostning, det skulle gå mycket snabbare, och så mycket energi drar de inte
Är det någon som vet om man kan löda fast proben på VB-röret?