Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21  (läst 28989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #45 skrivet: 05 december 2023, 19:18:25 »
Fan, inte gratis, 4 lök med frakt för en 1.8 kW × 125mm.
En 1.2 kW × 125 mm kostar halva priset.. 1971kr, taget!

Men räcker 1.2kW med +14,3°C höjning?
Är ju precis i anslutning till förångaren, och inget värmeläckage till omgivning, så jag får väl hoppas att det räcker?  Sc:,h :o ??? :( :-\ :'( :-X
Håkke körde väl med 1.3-1.35kW, så det känns lite risky!

Visst är det 125mm anslutning frånluft på F750? Har ej orkat riva hela topplocket och titta! Och står ej i manualen vad jag kan se  .,;-

Edit:
Lol, jag har ju en av världens bästa kylpastor liggandes, Thermal Grizzly Kryonaut!  8)
Vet ej varför jag antog att den inte dög?  Sc:,h
« Senast ändrad: 05 december 2023, 19:22:36 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2813
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #46 skrivet: 05 december 2023, 19:31:02 »
ja det är närmare kilowatten, jag tycker man borde kunna aktivera dom så att de alltid går in vid defrost
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2813
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #47 skrivet: 05 december 2023, 19:32:11 »
ja 125 mm
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #48 skrivet: 05 december 2023, 21:51:52 »
Level 1 "chiptrim" försök 4:

0.40 kWh avfrostningsenergi till värmefläkten.
Ca 23 minuters duration på värmedriften,  13 minuters avfrostning.

Alltså 10 minuters diff, i tidsrymden,  aja.. skruvade ner maxtermostaten på värmefläkten ett liitet snäpp till,  borde komma strax under 0.40 kWh då, men klara 99% av avfrostningarna.

Men effektiv värmartid är lika lång som avfrostningen nu (0,40kWh/1.85kW => 13 minuter) så egentligen borde jag inte ha pillat på vredet, men jag är ju båsa... :o

Håller för övrigt på att kladda dit Kryonaut på temperaturprobeb/VB-fram nu, satan vad kladdigt det blir... help.
« Senast ändrad: 05 december 2023, 22:15:43 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #49 skrivet: 05 december 2023, 23:37:05 »
Level 1: Försök 5.

0.22 kWh för avfrostningfasen, och 0.15 kWh i "spill" efteråt,
totalt 0.37 kWh. Nu ger jag mig!
Vågar ej trimma mer på detta utan att riskera att få långa avfrostningar. Och tro mig, JAG HATAR LÅNGA AVFROSTNINGAR!  >:(

14 × 0.37 kWh = 5.18 kWh/dygn, fast när jag kollar antalet avfrostningar idag, så är det bara 11 st, så 4.1 kWh/dygn booster i skrivande stund!

Uptimen idag, blev 90%. Trots -23°C och ingen elspets, så höll huset temperaturen riktigt bra, tappade en knapp grad, och det är ju sjukt bra, med tanke på överventileringen och tempdiffen ute-inne. Nu är det varmare ute (-17°C) så nu förväntar jag mig att värmetappet stannar av rejält.

Kylpastan hjälpte faktiskt förresten! tummenupp

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #50 skrivet: 06 december 2023, 06:55:16 »
Nattens data:
0,82 kWh för varmvattenproduktionen (har ej tidsblockerat ännu, men det var ju inte jättekostsamt heller...)
0.385 kWh försök 6, kort avfrostning
0.385 kWh försök 7, kort avfrostning

Ska börja föra logg, dag för dag nu, som på den gamla goda tiden! :)

3 dec 29.6 kWh F750 19.5kWh LLVPgarage, 1 kWh elbil, 33.9kWh hushållsel inkl elementspets 84 kWh totalt -8.5°C ute i snitt.
Ej turbo, F750 gick som skit den 3:e...mycket elpatrontest och långa avfrostningar, orättvis dag kanske, men ungefär lika kallt inne, och ute som den 4:e december.

4 dec 31 kWh F750, 18kWh LLVPgarage, 47 kWh hushållsel inkl.full turbo(+16kWh) och elementspets, elbil 6 kWh, 102 kWh totalt -9.3°C ute i snitt.
Första hela dagen med full turbo på F750, vilket syns, kallt ute, varma golv inne.

5 dec F750 31.2 kWh 25.2kWh LLVPgarage,  11.5 kWh elbil , 39.1 kWh hushållsel inkl. behovsstyrd Level1-turbo och elementspets(va?) 107kWh totalt -15.9° ute i snitt!
Första halvdagen med intrimmad turbo, svinkallt ute, huset har bara tappat 1°C innetemp, utan elspets.

Man säger ju ca. 5% energiökning per grad, så borde vara 35% mer förbrukning än den 4;e, men man säger ju samtidigt -5% per sänkt inomhusgrad. Så om vi tar bort elbilsdriften, och lägger på +30% från 96 kWh => 125kWh borde den 5:e förbrukat om allt annat var lika, och den 5:e landade på 95.5 kWh utan elbil. vid -23°C som kallast  tummenupp, så jag har "sparat" ca 30 kWh.

Märker att det var ett tag sen jag kollade all statistik.
Vi har ju djävligt hög hushållsel!  :o Tror vår (XC40 Recharge)elbil ligger och drar oregistrerad ström nu när det är så kallt, eller nåt sånt, eller så laddar den sjukt ineffektivt, jämfört med appens kWh/100km-beräkning... har sett siffror på 80% på sommaren, men vid kyla och låg ström(8A) kanske det blir typ 50%, pga värmning av batteri/elektronik/kupévärmare?
Och så går el-elementen mer än jag tror, hade haft stenkoll på både hushållselen och elbilen om det inte var för det jävla totalmisslyckade Fibaro-debaclet för 5 år sedan...bah!
Men hade ju stängt el-elementen den 5:e, så nåt är rejält fishy...
« Senast ändrad: 06 december 2023, 08:11:31 av kWhalp »

Utloggad bozniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #51 skrivet: 06 december 2023, 08:10:58 »
Jag skulle säga att det är den smartaste frågan man kan ställa, för att bringa ljus över det enorma haveri som de (felaktigt) långa F750-avfrostningarna är.

Man ser inte Uptime tyvärr, utan jag kör en elmätare separat till F750, som sedan är kopplad via impulsdioden till en Ikea Sparsnäs. Sparsnäsen ger en massa bra data, och det är den datan jag använder för att enkelt beräkna uptime (eller kapacitetsfaktor som det egentligen heter).

I exemplet nedan stoppar jag in följande data:
11.5 kWh på 8h18m(när jag läste av för dygnet) => 11.5/8,3 = 1.3855 kW i snitt
Verklig (snitt*)effekt när kompressorn är igång, ges av pointern, mitt i bild, 1513W.

1.3855kW/1.513kW = 0.9157 ~ 92%  tummenupp
(Kontrollräkning:  8,3h, 4 avfrostningar á 12 minuter vardera, dvs 48 minuter /60 minuter  = 0,8h, ger 7,5h/8,3h = 90% uptime). Detta går dock att se i NibeUpLink, i Informationsmeddelanden)



*Gäller att sätta pointern där genomsnittseffekten uppskattningsvis ligger, annars blir det fel.


Perfekt tack så mycket, bara för att förstå magnituden av ditt experiment.
Du kör helt utan elpatrons tillsatsen nu?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #52 skrivet: 06 december 2023, 08:20:51 »

Perfekt tack så mycket, bara för att förstå magnituden av ditt experiment.
Du kör helt utan elpatrons tillsatsen nu?

Ja, elpatron är värdelöst, i min mening.
Mest elpatron när man dör, förlorar.
Anledningen är att det krävs så mycket elpatron för att få komforthöjning, och att det är trögt. En övervarm betongplatta, är en dyr betongplatta.
Bättre värma "tillluften" (el-element vid TV-soffans 2 friskluftsventiler), som kan regleras snabbt och smart.

Men om elbilen EJ drar kopiösa mängder tomgångsström, så måste nåt annat dra el inomhus, så jag blir lite osäker på hur jag ska räkna då med spillvärmet. Rent teoretiskt borde vi ligga på 15-20 kWh hushållsel/dygn,(2-barnsfamilj) men jag har ungefär det dubbla, eller 420W-625W som drar kontinuerligt... och vi har bara A++ på våra grejor.

Ibland har jag misstänkt "svetsning" i inkommande el-kabel i mark, men jag ser inga snösmältsfläckar på marken på vintern. Och UmeEnergi säger att jag ej skulle se den förbrukningen då den isåfall ligger bortom vår elmätare, men I call bullshit. Eller, en smältfläck vid UmeEnergi-elskåpet, i riktning mot vårt hus, finns vid vägen och det har jag påtalat. Men någon kunnig själ får gärna säga om det skulle kunna registreras på vår elmätare, i teorin.
« Senast ändrad: 06 december 2023, 08:25:35 av kWhalp »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2030
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #53 skrivet: 06 december 2023, 09:01:14 »
Jag tänker att även dom "nyare" 750 och sedaan 730 som försågs med "kupevärmare" drar ju också en massa energi som går till kråkorna när dom hjälper till att avfrosta. Skulle ju vara intressant att veta hur länge dom går och hur mycket dom då drar vid varje avfrostning. För att få jämförbara siffror med din lösning. När NIBE "smög in" dom var det väl inget dom marknadsförde som en feature direkt

Jag kan tänka mig att din lösning är något effektivare, kanske en del av din energi återvinns, jag menar du värmer på "rätt sida" genom att spetsa frånluften och en del hinner kanske tas till vara när kompressorn startar upp igen efter avfrostningen. Deras värmekablar ligger väl på "fel sida" så den eventuella egenvärmen ventileras ju ut direkt

Sammantaget, imponerande att den nu klarar behovet med -23!!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #54 skrivet: 06 december 2023, 10:02:21 »
Jag tänker att även dom "nyare" 750 och sedaan 730 som försågs med "kupevärmare" drar ju också en massa energi som går till kråkorna när dom hjälper till att avfrosta. Skulle ju vara intressant att veta hur länge dom går och hur mycket dom då drar vid varje avfrostning. För att få jämförbara siffror med din lösning. När NIBE "smög in" dom var det väl inget dom marknadsförde som en feature direkt

Jag kan tänka mig att din lösning är något effektivare, kanske en del av din energi återvinns, jag menar du värmer på "rätt sida" genom att spetsa frånluften och en del hinner kanske tas till vara när kompressorn startar upp igen efter avfrostningen. Deras värmekablar ligger väl på "fel sida" så den eventuella egenvärmen ventileras ju ut direkt

Sammantaget, imponerande att den nu klarar behovet med -23!!!

nja, klarar kontinuerliga behovet vid -11°C till -15°C, men trögheten klarar en köldknäpp på ett dygn med -20°C
« Senast ändrad: 06 december 2023, 16:13:32 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #55 skrivet: 06 december 2023, 16:29:35 »
Men helvetes jävlar.

"Mycket vill ha mer, den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"..osv.

Fick en lång avfrostning för att jag drog ner termostaten på värmefläkten för mycket, och vet ni, avfrostningslogiken på (gamla) F750 är så djävla FUBAR att jag inte vet var jag ska he mig.


Avfrostningslogiken ifråga:
Avfrostning
Max. avfrostningstid 180 minuter
Min. avfrostningstid 10 minuter

Startvillkor för avfrostning
Vid varje kompressorstart noteras ett referensvärde för
luftflödet på lufthastighetssensorn BS1.
Avfrostning påbörjas då:
■ luftflödet (BS1) minskar med 10 % från referensvärdet
och om förångningsgivaren (BT16) understigit -1°C i
30 minuter..
■ förångningsgivaren (BT16) understiger -23 °C.

Stoppvillkor för avfrostning
Avfrostning avslutas när:
1. BT21 >8 °C
2. Stigningshastigheten på temperaturen vid BT16 har
avtagit.
Om villkor 2 uppfylls innan villkor 1 är uppfyllt fortsätter
avfrostningen i ytterligare 30 minuter efter att villkor 1
är uppfyllt


Förångaren var typ 18°C, avluften 9°C, och frånluften 30°C, och den passerar därefter 900-sekundersstrecket utan att stanna. Sååå då fläskar den på de sedvanliga +1800 sekunderna som julbonus, Ja vad smart! Det är ju säkert is på förångaren vid de temperaturerna!! :::_) fiR:

Skruvar tillbaka termostatvredet litegrann nu, jag erkänner mig optimeringsnöjd med Level 1 (eller är jag besegrad?)

Filmen över labuppställningen som jag redigerat i 2.5 timmar var 30 sekunder från att kompileras, men då krachar programmet och alla klipp/texter/grafik, scramblas till en enda röra. FML
« Senast ändrad: 06 december 2023, 16:43:55 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #56 skrivet: 06 december 2023, 19:01:34 »
Då var den klar!  tummenupp
Men som vanligt när iteration 1 går om intet, så blir man aldrig nöjd med version 2...

https://youtu.be/DIPVW7Ipmjc?si=tlJ4v5z_-3fx-Low

Har ställt upp termostaten nu, ~0.43 kWh landar vi på per defrost. Men ser bara ut att bli 9 avfrostningar detta dygn, så trots en lång avfrostningsmiss så blir uptime 90%!

Don't fix that ain't broken! Får hålla fingrarna i styr såvida, så kanske vi ser 92% uptime imorgon!

Angående elbilen, så har jag valt att inte koppla in den idag, för att se om det drastiskt minskar "hushållselen"... och det blir lättare att jämföra dygn till dygn då också om jag undviker att ladda den hemma under ett antal testdygn.

Får ladda hos svärfar a:gl "IT'S FOR A GOOD CAUSE!"
« Senast ändrad: 06 december 2023, 19:12:36 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2813
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #57 skrivet: 06 december 2023, 19:15:26 »
Nibes elstavar för avfrostning sitter mer eller mindre i mitten av batteriet, de skulle suttit högre upp så att det värmer genom hela batteriet
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #58 skrivet: 06 december 2023, 19:49:57 »
Nibes elstavar för avfrostning sitter mer eller mindre i mitten av batteriet, de skulle suttit högre upp så att det värmer genom hela batteriet

Okok! :)

Nu ska jag inte kasta sten i glashus, men hur skulle man göra en riktigt snabb, effektiv, och säker defrostlösning på F750/F730 om man fick rita om typ allt från scratch?

Vet att ComfortZonarna m.fl klagar på Nibe, att "fläktvärme" m.m. sitter på fel sida, vilket jag håller med om, men kanske finns besparingar för tillverkaren att göra, med billigare/svagare fläkt?

Sen är det klart att om man inte fläskar på med 30-minutersstrafftiden, så finns det många fler fall som skulle fått permafrostade förångare.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #59 skrivet: 06 december 2023, 20:37:50 »
Haha, jag är så himla nöjd just nu!   tOOmten

Kan berätta att jag har löst typ alla problem. Kul att man får känna sig smart någon gång också! Vanligen är huvve dumt och kroppen får lida  :::_)

Behöver ingen timer på natten med min nya snilleblixt!  a:gl
Kommer även kunna optimera ner till typ 0.25 kWh/defrost med enkelhet!  "love"

Och det bästa av allt, jag behöver inte köpa HA-Green-servern, utan kan stoltsera med att min lösning är helt klart billigast, driftssäkrast(kan ej hackas) och är busenkel att implementera!  ;)

Edit: Återkommer ikväll med en uppdatering, när hybrisen (och barnen) lagt sig!
« Senast ändrad: 06 december 2023, 20:44:50 av kWhalp »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!