0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Tror inte på att intäkten är begränsad, jag tror de är köpta och sitter vid köttgrytan.Idag just nu är det 47% vindkraft i Norden + Baltikum. Priset är noll. Det är varmt. Finns ingen trång sektor i elnätet just nu. Effekt avgiften är den nya tillkommande elskatten, bevisas lätt genom att den tas ut året om, vilket är helt ologiskt, fast helt logiskt om man säljer och distribuerar elen. Så en ny fördelningsnyckel för att behålla och öka intäkterna, en EFFEKT SKATT.
Ok tack! Effekt avgiften finansierar det lokala elnätet säger du. Vad finansieras av det rörliga kWh nät priset respektive det fasta abonnemangspriset?
Jag har läst någonstans att el mätningen för hushåll skall gå över till "vektorsumma principen" från 2026-01-01. Där alltså förbrukningen slås ihop på alla faser och räknas sedan av mot produktionen. Tex om Solcellerna producerar 1+1+1 kWOch förbrukningen är 0+0+3kWDå blir netto förbrukningen 0kW och inte 2kWNågon som vet vad som gäller framåt?Mitt nätbolag har inte svarat mej, de vill väl inte?? Kanske redan står någonstans eller frågat tidigare, ursäkta isåfall😉
Effekttariffen finansierar det lokala elnätet, och det kostar lika mycket oavsett hur mycket det blåser, tyvärr.
Det är olika mellan olika nätägare eftersom de har viss frihet att utforma tarifferna inom sin intäktsram. Men den rörliga delen finansierar typiskt sådant som härrör från energianvändningen, t.ex. förluster i elnätet. Den fasta delen kan t.ex. finansiera fasta abonnemang mot överliggande nät, men även fasta kostnader för den lokala nätägaren. Bland de fasta kostnaderna (som alltså inte påverkas direkt av energianvändningen) kan t.ex. löner, övervakning, röja ledningsgator osv.
Energimyndigheten skriver: "Under 2023 var Sveriges elanvändning, exklusive förluster, den lägsta sedan tidseriens startår 1990. Samtidigt minskade elproduktionen och sett över året hade Sverige ett elöverskott. Totalt under året var elproduktionen cirka 163 TWh och elanvändningen 135 TWh. Det motsvarar en minskning av produktionen med cirka 4 procent och en minskning av elanvändningen med cirka 2 procent jämfört mot 2022. Det visar Energimyndighets preliminära årssammanställning av elstatistik för 2023."Källa: https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2024/minskad-elanvandning-och-elproduktion-under-2023/Med minskad elanvändning så ser jag inte att det finns ett behov av en ny prismodell för elnätsavgiften. Man kan misstänka att detta är ännu ett sätt för elnätsbolagen att tjäna mer pengar.
Pratade med Pite energi och det verkar som att det är lite flytande regler, men tanken är att en större del av de numer fasta avgifterna ska tas ut som effekttariffer istället.Om du idag har 1500 kr i fast avgift så kanske det blir 500 kr kvar, och resterande 1000 ska fördelas mellan kunderna baserat på de två 15-minutersintervaller under månaden när du förbrukat som mest.De som kan ligga lågt, inte i snitt, utan vid max förbrukning, får det billigare, och de som brassar på med bastu, SPA-bad, ugn och spis får betala dyrt.Skulle tro att det kan variera mellan kanske 300 och 1400 kr/månad i effektavgifter för de flesta, beroende på om de lyder överheten i bryssel eller ej.Väldigt grovt uppskattat nu alltså.Man riktigt känner hur snaran dras åt om halsen, det är nog så här det börjat i de flesta diktaturer, små små saker som man inte tänker så mycket på, sen styr de allt du gör och tänker.Jag börjar allt mer känna att EU håller på att utvecklas till en planekonomisk kommunist-klubb istället för den gemenskap för frihandel och fri rörlighet det en gång var menat som.
Kollade statistiken from 1/1-2024 tom dags dato och räknade ut snittet per månad ifråga om maxeffekt som vi använt under året.Funderar på vad som är "lågt", "normalt" och högt värde ifråga?Januari = 5,57 kwFebruari = 4,43 kwMars = 4,76 kwApril = 4,79 kwMaj = 3,56 kwJuni = 4,74 kwJuli = 4,66 kwAugusti = 4,19 kwSeptember = 4,20 kwOktober = 5,13 kwSnitt över 10 månader = 4,60 kwBefinner mig i Norrbotten, toppeffektbehovet är således rätt högt, speciellt då man bor i en gammal timmerkåk från 1800-talet.Lite nyfiken på hur det brukar debiteras beroende på olika toppeffektbehov ute i landet (min nätägare har ej börjat tillämpa debitering efter tariff ännu).