0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Är medeten om det. Men det verkar vara ett riktigt clondike det med priserna hos olika nätägare. Sen hur dom räknar kan man bara tänka sig och inte vad som blir. Dom sätter nog sina priser så det blir ett bra klirr i kassan. Verkar vara ett vansinne med att olika nätbolag ska kunna sätta sina egna priser. Effekttariff ska väl vara lika över hela landet och inte något godtyckligt här och där.
Förstår din frustration o delar den! Innerst inne brinner jag för att kunna koppla bort mig från detta kaoz men inser att det inte är görbart i daxläget….Transparens o tydlighet är inte något som elbolagen bjuder på. Men iom monopolet de sitter på så sitter de säkert!!Kör ju själv Tibber o nyttjar ju detta när elpriset är lågt. Men på min vänstra axel sitter ju Luther o viskar att jag är råtorsk ändå iom att elleverantören skall ha sitt….
Effekttariffen är ju bara en fördelningsnyckel mellan kunderna i ett elnät. Den totala intäkten är begränsad av intäktsramen precis som innan. Energimarknadsinspektionen publicerar varje nätbolags intäktsram på sin webbsida.
Tror inte på att intäkten är begränsad, jag tror de är köpta och sitter vid köttgrytan.Idag just nu är det 47% vindkraft i Norden + Baltikum. Priset är noll. Det är varmt. Finns ingen trång sektor i elnätet just nu. Effekt avgiften är den nya tillkommande elskatten, bevisas lätt genom att den tas ut året om, vilket är helt ologiskt, fast helt logiskt om man säljer och distribuerar elen. Så en ny fördelningsnyckel för att behålla och öka intäkterna, en EFFEKT SKATT.
Jag har läst någonstans att el mätningen för hushåll skall gå över till "vektorsumma principen" från 2026-01-01. Där alltså förbrukningen slås ihop på alla faser och räknas sedan av mot produktionen. Tex om Solcellerna producerar 1+1+1 kWOch förbrukningen är 0+0+3kWDå blir netto förbrukningen 0kW och inte 2kWNågon som vet vad som gäller framåt?Mitt nätbolag har inte svarat mej, de vill väl inte?? Kanske redan står någonstans eller frågat tidigare, ursäkta isåfall😉
Så Du har inte totalt utan varje fas räknas för sej in och ut? Har du några stora enfasförbrukare eller vad menar du med att styra ännu exaktare? Har du ngn automatik när solen börjar lysa mer?