0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Effekttariff har vi lyckliga redan Som ni ser på specifikationen så översteg vi någon timme och dom ca 6kW kostade ca 35:- per kWh så det hade varit billigare att gå ut och äta den kvällen !Måste bli problem med dom som har luft/vatten och bergvärme med 1-fas då det verkar räcka att den ena fasen överskrider .Kom någon folder innan det började gälla men hittar den inte och troligen inget jag kan påverka direkt ändå förutom att sprida ut dom stora förbrukarna .Ladda bilen , tvätta, diska och värma huset blir det nog prioriteringar på hos många Bifogar bilden
Verkar vara något som är på G?För en förstaklassare vad innebär det? Har läst o försökt förstå det praktiska! Som ett exempel om jag får hit min granne nästa vår o vi väljer o köra med hans vedprocessor likt vi gjorde i våras på 380v. Som troligtvis drar mkt el….. Kan det vara fördelaktigare att driva vedprocessorn med hjälp av kraftuttaget på traktorn istället? Diesel kontra el. Om man nu räknar på ett elpris ink moms o skatt på 1 kr kontra dieseln ca 24 kr litern. Sist tog det väl runt 10 Tim för att få in 30-35 kubik ved stjälpt mått.Detta var bara ett exempel på för att jag skall kunna förstå vad en ev effekttariff kan ställa till med rent ekonomiskt!
Nja billigare att gå ut att äta vet jag inte.Din högsta förbrukade timme var 5.8kWh och troligen ligger du strax under det många andra ggr under månaden.Möjligt att man kanske inte startar elsvetsen samtidigt som övriga hushållsapparater är igång, annars är det bara acceptera läget.
Ja dom 5,8kWh kostade över 200:- och var det på grund av spis/ugn/micro vid matlagning så hade jag lika gärna kunnat gå ut och käkat Hade blivit många burgare på donkenOch självklart ligger jag under det många dagar i månaden men ville visa vad det kan innebära.Som jag skrev tidigare så kan det bli ”problem” med värme, varmvatten, elbil, spis ugn, micro, tvätt, torktumlare och dammsugare som ska fördelas och är det per fas och inte totalt så blir det än värre med en kraftig 1-fas kompressor i luft/vatten, bergvärme eller luftvärmepump för den delen.Det var någon månad som jag fick nästan 380:- i den där lilla extra dyra perioden .Om dom åtmindstånde var inbakade i något annat så jag slapp se priser på 35:- per kWh
Vem har valt det högsta uttaget hos dig, du själv eller andra. Sen med den tariffen så ska folk ändra sina vanor att bli nattmäniskor, det är otroligt vad vi svenskar ska utstå efter EU-direktiv eller var det kommer från.
Och folk skrattar åt mig som laddar elbilen med 6A enfas.Ja, det är segt, ineffektivt (kostar några ören mer kr/kWh) och ja, bilen är sällan toppladdad, speciellt på vintern då elvärmaren går. Men jag är förberedd på effektariffshelsicket i Umeå!
Inget som jag valt hos nätägaren.Däremot har jag ”valt” vid ett dumt tillfälle att ha många saker igång samtidigt eller någon annan i hushållet !