0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Exemplet med 135kr/kW effektavgift är förvisso inklusive moms.
Bodde tidigare med fjärrvärme, den fjärrvärmeleverantören tillämpade också effektavgift på fjärrvärmen, just saying...
Det där med ett reläskåp finns redan. Nu heter det Smarta hem.Igår kväll kl 23 när elpriset gick ner till 9öre började bilen ladda. Kl 24 gick avfuktaren i krypgrunden igång. Kl 02 började BVP göra varmvatten. Två tvättmaskiner kördes och sambon körde torktumlaren imorse när hon gick upp. Diskmaskinen körde vi oxå.I morse kl 7 hade hus och bergvärmen förbrukat 8 kWh och billaddning 16 kWh. All förbrukning låg där elpriset var 8-9 öre/kWh.
Du har stora tankar att buffra varmvatten med andra ord, det är nice men dom flesta har nog inte plats då det inte är så mycket plats i någorlunda nya hus i deras pannrum/tvättstuga om man inte tänkte ett steg längre vid byggnation.
Jag tolkar det som att detta kommer av EU-direktiv.Senast 2027 skall alla ha elnätsavgifter som ger användarna prissignaler för effektivisering av användningen av befintligt och framtida elnät.https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgifthttps://ei.se/bransch/reglering-av-natverksamhet/reglering---elnatsverksamhet/effekttariffer
Felaktiga prissignaler kopplade till nätanvändningen kan leda till ineffektiva investerings-, produktions- och konsumtionsbeslut som leder till ineffektivt nätutnyttjande och ökade systemkostnader för samhället.
”Enkla” lösningen för en del är nog att välja fjärrvärme .Kan inte vara speciellt hög underhållskostnad och troligen driftsäkrast.Fler som ansluter borde sänka kostnaden för slutkund eller så tänker jag fel !För en annan så är det alternativet kört.Bergvärme med bra vp och borrhål känns som rätt val då det blir lägre ”toppar” jämfört med tex luft/vatten med dessa utetemperaturer som varit och kanske är återkommande.Speciellt om man får dom 135:- + moms per kW i effektavgift som finns hos en del nätägare
Jo för värmen men svårt att lagra tappvarmvatten i plattan
Om flera duschar på morgonen så blockerar man värmepumpens värmeproduktion den tiden. Tidigare har det skett automatiskt då timpriset var högre då. Nu verkar det som det höga Timpriset oftare är på kvällen så då får man lägga schema på morgonen istället.Så tänker jag.