0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Han skulle ha kommit idag 09.00, ännu så har han inte dykt upp.. Hantverkare verkar ha fullt upp dessa tider. "Vågar jag fylla den till 3/4 med vatten? Kan man som lekman byta cirkpumpen själv? Jag kan skruva och så vidare." I fall att han aldrig dyker upp.
Sitter en grundfos 25-60 eller 25-70 ups på denna. De ska hålla i 20 år. Märkligt att de bytte denna runt 2005. Jag tror på luft i systemet.
Du kan fortsätta köra, men håll stenkoll på nivåkärlet, om nivån börjar stiga så håller kollektorn på att pressas ihop av is i hålet, det kan stå dig dyrt.Kanske måste du komplettera med ett borrhål till, eller lite jordvärme i serie med borran?Att låta borran återhämta sig under dagar med billig el kanske inte är helt fel ändå.Som idag t.ex.
Mmm, om du har timpris låter du elpriset avgöra när den får vila.I övrigt har det ingen betydelse, men nu när det är 0 grader ute borde den väl börja stänga av sig själv?
Teknikern var här nu. Han dömde ut givarna på KB. De är nästan nya.. har jag garanti från firman som monterade dem? Cirkulationspumpen var det inget fel på. Han mätte själv och kb in är -6 och kb ut -12. Hålet har frusit, i November.. skumt! Jag har nu ändrat integralen vp 99 ts 999 som jag alltid haft. Gott om tappvatten och fin värme i kåken, ingen tillsats. Kompressorn kommer väl gå hela tiden ändå, är ju ändå -8. Vad tror Ni? Tuta och köra och hoppas på det bästa eller ska jag köra TS några dygn och låta hålet återhämta sig? Tycker dock det är lite konstigt.. Brinekärlet är ju högst upp så luft gör ju komma ut vid behov. Jag fyller i någon liter dricksvatten till i kärlet.
-6/-12 på köldbäraren, det var en rejäl brist på aktiva meter borrhål. Det leder till några frågor. Hur länge har du bott i huset, har det varit problem tidigare? Hur djupt är borrhålet och hur långt ner finns vatten och berg? Är pump och borrhål från samma tid eller är det pump nr 2 till samma borrhål? När gjordes den ursprungliga installationen? Att låta borrhålet återhämta sig några dagar hjälper tillfälligt, men efter några dagars kontinuerlig drift är problemet tillbaka. Köldbärarens medeltemperatur är -9 grader och bergets ostörda temperatur ca +5 grader. Det är en temperaturdifferens på 14 grader vilket tyder på ett i värmepumpsammanhang mycket stort effektuttag per meter aktivt hål och en konstig dimensionering. Halva värdet hade varit rimligare. Det är därför jag undrar om man vid ett senare tillfälle har satt in en betydligt större pump utan att komplettera borrhålet. Det blir svårt att undvika ett borrhål till. Pumpen mår inte bra av att gå med så låg köldbärartemperatur. Den drar dessutom mer el, ca 3% per grad lägre köldbärartemperatur om det är radiatorer i huset.
Sätt integralen på vp 120 och ts 650 kurva 40 och rumbör 19 så bör detta vara optimalt. Från fabrik sitter integralen på 60 vilket är enligt mig alldeles för kort tid för borrhålet att ens ge någon värme i slangen och kompressorn startar hela tiden. Har du modell 75,105 155 ?
Är inte 99 max för gradminutinställningen på den här varianten av Thermiapump?